دستگاه زنده یاب
خرداد 21, 1399
stainless steel fire hose box
stainless steel fire hose box
خرداد 21, 1399
دستگاه زنده یاب
خرداد 21, 1399
stainless steel fire hose box
stainless steel fire hose box
خرداد 21, 1399

سیستم اعلام حریق متعارف؛ نوع عملکرد، تجهیزات و کاربرد

سیستم اعلام حریق متعارف؛ نوع عملکرد، تجهیزات و کاربرد

سیستم اعلام حریق متعارف از قدیمی ترین نوع سیستم های اعلام حریق می باشد که علی رغم تغییرات کیفی اندک، همچنان مورد استفاده قرار می گیرند. دراین سیستم های اعلام حریق چندین آشکارساز و شستی که یک منطقه از ساختمان را پوشش می دهند در قالب یک مدار، به هم پیوسته و به تابلوی کنترل مرکزی متصل می شوند. بنابراین هر مدار نماینده یک منطقه يا زون است.

با نصب سیستم اعلام حریق متعارف می توانید در سریع ترین زمان شروع آتش سوزی را تشخیص و مراحل اطفاء آن را انجام دهید.

سیستم اعلام حریق متعارف به واسطه عملکرد ایده آلی که در مهار آتش در مساحت های مختلف دارد همواره به عنوان یک گزینه مناسب برای محیط های گوناگون است. این سیستم ها به گونه ای عمل می کنند که در یک مدت زمان محدود سبب شناسایی حریق های کوچک در بدو آغاز شوند. طبقه بندیهای گوناگونی برای آن وجود دارد که ضمن شرح آن در مورد کارایی اجزای تشکیل دهنده آنها و موارد استفاده اطلاعات مهمی را ارائه میدهیم.

سیستم اعلام حریق متعارف و آدرس پذیر

سیستم های اعلام حریق نیز طبقه بندی های گوناگونی دارند. در حال حاضر دو نوع پر کاربرد آنها سیستم اعلام حریق متعارف و همچنین سیستم اعلام حریق آدرس پذیر هستند. هر دو آنها بسیار پرکاربرد می باشند. اما شما باید ببینید که چه محیطی را با چه مساحتی و معماری میخواهید ایمن سازی کنید. اگر فضای ساختمان به شکل طبقاتی و با تفکیک داخلی بسیار بالایی است بهترین سیستم همان مدل های آدرس پذیر هستند.

زیرا شما در زمان وقوع حریق میدانید که آتش سوزی در کدام طبقه و در کدام اتاق یا راهرو اتفاق افتاده است. بر همین اساس میتوانید اقدامات لازم را انجام دهید. اما در مورد سیستم های متعارف معمولا مساحت های محدود و کوچک تر انتخاب می شوند و بر همین اساس نیز روند تشخیص آتش سوزی انجام خواهد شد.

اجزای تشکیل دهنده سیستم اعلام حریق متعارف

سیستم اعلام حریق متعارف شبکه به هم پیوسته ای است که از اجزای مختلفی تشکیل می شود. هر کدام از این اجزا وظیفه خاصی را برعهده دارند که عملکرد آنها باعث میشود دستگاه اعلام حریق عملیات شناسایی و اعلام به کاربران را به درستی انجام دهد. این اجزا شامل انواع دیتکتورها که در گروه دیتکتور حرارتی، دیتکتور شعله، دیتکتور دود و حتی دیتکتور گاز می باشد.

از طرف دیگر آژیرها، فلاشرها، شستی و پنل اعلام حریق نیز به سیستم اضافه می شود تا تکمیل کننده دستگاه باشد. البته این لوازم ذکر شده میتوانند در گروه وسایل اعلام حریق اصلی و فرعی قرار بگیرند که به تبع آن هر کدام برای سیستم نهایی لازم و ضروری هستند.

سیستم اعلام حریق متعارف و آدرس پذیر

نوع کارکرد این نوع از سیستم ها

کارکرد اصلی سیستم اعلام حریق متعارف به این شکل است که با واکنش نشان دادن دیتکتور که به واسطه حسگرهای قوی آنها اتفاق می افتد یک سیگنال به صفحه یا پنل دستگاه ارسال میشود. نوع رابط آنها نیز به صورت سیم کشی به نسبت پیچیده ای است که تمامی سیگنالها منتقل خواهند شد. با پردازش اعلام حریق یک سیگنال دیگر به سیستم های صوتی نظیر آژیرها منتقل میشود و باعث راه اندازی آنها خواهد شد. با به صدا درآمدن آنها تمامی کاربران متوجه بروز حریق شده و میتوانند علاوه بر ترک سریع محل برنامه ریزی دقیقی برای استفاده از تجهیزات و سیستم اطفاء حریق داشته باشند.

البته زمانی این نوع سیستم ها کارکرد صحیحی دارند که عملیات نصب و اتصال آنها نیز به درستی و با یک نقشه دقیق انجام شود. هرچقدر که اجزای تشکیل دهنده آنها از کیفیت و کارکرد استانداردی برخوردار باشند زمانی میتوانند عملکرد ایده آلی از خود نشان دهند که مراحل نصب طبق اصول از پیش تعیین شده تکمیل شود. پس در انتخاب نوع شرکت و تکنیسین های اجرایی برای راه اندازی این دستگاه ها دقت لازم را داشته باشید.

کاربرد سیستم اعلام حریق متعارف

با توجه به توضیحاتی که در مورد تفاوت سیستم اعلام حریق متعارف و آدرس پذیر ذکر شد عملا این سیستم ها قادر به استفاده در بیمارستانهای عظیم با تعداد طبقات بالا، هتل هایی که دارای تعداد اتاق های بالایی هستند نخواهد بود. اما شما میتوانید آنها را در محیط های تجاری محدود، ساختمان های مسکونی، فروشگاه های کوچک و مراکز خدمات رسان مختلف مورد استفاده قرار دهید.

در محیط هایی که کاربران در محل حضور ندارند این سیستم می تواند با اعلام سریع وقوع حریق شرایطی را فراهم کند تا عوامل اجرایی بتوانند در مدت کوتاه به اطفاء حریق با تجهیزات در دسترس بپردازند. طبیعتا اگر در مراحل اولیه این کار انجام شود دیگر آتش سوزی گسترده تر و خسارات آن نیز بیشتر نخواهد شد.

امتیازات ارزشمند سیستم اعلام حریق متعارف

مزیت های زیادی را میتوان برای راه اندازی سیستم اعلام حریق متعارف ذکر کرد. اولین مورد میزان هزینه این تجهیزات است. با توجه به محدودیت اجرای آنها طبیعتا نسبت به انواع سیستم های اعلام حریق آدرس پذیر قیمت پایین تری دارند. بنابراین افرادی که میخواهند به مدیریت هزینه بپردازند این دستگاه گزینه ارجح است.

با توجه به کارایی محدودی که این دستگاه ها دارند و در مساحت های اندک استفاده می شوند عملا از پیچیدگی بالایی برخوردار نیستند پس میزان خطای دستگاه به حداقل خواهد رسید. با وجود دیتکتور و آشکارسازهای مختلف عملا میتوان کوچکترین تنش که از عوامل آتش مانند دود، نور یا شعله و گاز هستند واکنش نشان دهند و سبب راه اندازی سیستم های اطفاء حریق مختلف به صورت اتوماتیک مانند سیستم اطفا حریق fm200 شوند.

 

امتیازات ارزشمند سیستم اعلام حریق متعارف

پانل اوریون:

برای پروژه‌های کوچک و به منظور عدم ایجاد هزینه زیاد، اوریون سری مینی که دارای 2 یا 4 زون می‌باشد را معرفی می‌نماییم. این کنترل پنل زیبا و کوچک از تمام امکانات کامل سری اریون برخوردار است. کنترل  پنل تکرار‌کننده اریون با قابلیت ایجاد ارتباط از طریق پورت RS-485 می‌تواند امکان کنترل و راهبری پانل‌های متعارف اریون را هم فراهم سازد. استفاده از این دستگاه برای اماکنی که دارای 2 یا چند ورودی مختلف هستند، توصیه می‌شود. کلیه تجهیزات تولیدی کارخانه GFE از سری اریون، مطابق با استاندارد EN-54 بخش 2 و 4 طراحی و ساخته شده است.

کنترل پانل‌های اریون در 3 مدل 2 ، 4 و 8 زون با بدنه پلاستیکی و قابلیت نصب روکار و توکار تولید می‌شود. هر پانل امکان اتصال و راهبری 4 دستگاه تکرارکننده دیگر را نیز دارد. همچنین دستگاه تکرار‌کننده نیز می‌تواند به صورت کامل پانل مرکزی را کنترل نماید. نحوه ایجاد ارتباط بین دو پانل از طریق ماژول واسط و استاندارد RS485 می‌باشد. تمامی قطعات تولید GFE از سری اریون با پانل فوق سازگاری کامل دارند و امکان نصب حداکثر 30 دتکتور و شستی در هر زون وجود دارد.

همچنین آژیرها و چراغ‌های چشمک‌زن نیز بر روی مدار خروجی آژیر نصب می‌شوند. مقاومت انتهای خط در هر دو خروجی پانل، زون کاشف و مدار آژیرها کاربرد دارد. کابل ارتباطی نیز مطابق با استاندارد می‌بایست 5/1 × 2 باشد. دتکتورهای دودی اپتیکال با عکس‌العمل سریع و دتکتورهای حرارتی نیز در دو مدل ثابت و افزایشی در دسترس هستند. امکان ترکیب پایه دتکتور مجهز به آژیر یا چراغ چشمک‌زن نیز با دتکتورهای اریون وجود دارد. با اضافه‌نمودن ماژول ارتباطی به پانل اریون می‌توان آن را به‌صورت یک مجموعه در سیستم آدرس‌پذیر به کار برد.

پانل اعلام حریق آدرس پذیر  (GLOBAL FIRE EQUIPMENT (GFE

خرید متنوع ترین تجهیزات آتش نشانی از شرکت به سازان سرای مهر آهنگ

شرکت به سازان سرای مهر آهنگ یکی از بهترین تولیدکنندگان فایر باکس و جعبه آتش نشانی استیل در مدل ها و نمونه های مختلف و همچنین عرضه کننده انواع سیستم های اعلام حریق و سیستمهای اطفاء حریق است. این شرکت با فراهم کردن محصولات بسیار با کیفیت و استاندارد همواره در تلاش است تا خدمات کاملی را هم در جهت فروش و هم نصب و راه اندازی قطعات به مشتریان ارائه دهد. برای دریافت اطلاعات تکمیلی با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برند