همه آنچه که باید در مورد سیستم اطفاء حریق fm200 بدانید
سیستم اطفاء حریق fm200؛ ارائه خدمات فروش و نصب تخصصی در محل
فروردین 19, 1403
محتویات جعبه آتش نشانی استیل
فایر باکس استیل و انواع آن + نحوه نصب جعبه آتش نشانی استیل
فروردین 19, 1403
همه آنچه که باید در مورد سیستم اطفاء حریق fm200 بدانید
سیستم اطفاء حریق fm200؛ ارائه خدمات فروش و نصب تخصصی در محل
فروردین 19, 1403
محتویات جعبه آتش نشانی استیل
فایر باکس استیل و انواع آن + نحوه نصب جعبه آتش نشانی استیل
فروردین 19, 1403

راهنمای کامل انواع تجهیزات آتش نشانی

راهنمای کامل انواع تجهیزات آتش نشانی

همه آتش سوزی هایی که اتفاق می افتد از یک مقدار کم آغاز می شود و به تدریج افزایش پیدا میکنند و در نهایت میتوانند خسارات شدیدی را بوجود آورند. البته بخشی از آن از دست دادن سرمایه است. اما در مواردی ممکن است سلامتی و جان افراد نیز در خطر باشد. در چنین شرایطی است که انتخاب و نصب تجهیزات آتش نشانی در محل میتواند بسیار کمک کننده باشد.

لوازم و قطعات بسیار زیادی وجود دارد که به شکل خودکار یا دستی عمل میکنند و لازم است در محل مستقر کنیم. در ادامه مقاله می خواهیم در مورد قطعاتی که برای اطفاء حریق استفاده می شوند و در گروه تجهیزات ثابت و همچنین قابل حمل قرار دارند اطلاعات مفیدی را ارائه دهیم.

انواع تجهیزات آتش نشانی ساختمان

در حال حاضر دو نوع بسیار پرکاربرد از لوازم و تجهیزات آتش نشانی طراحی و ساخت شده است. کپسول آتش نشانی جزو گروه وسایل قابل حمل قرار دارد. اما در طرف دیگر امکان دارد در یک مجموعه لازم باشد از سیستم های ثابت استفاده شود. این لوازم انواع فایر باکس، سیستم اسپرینکر، شیر فلکه ها و دیگر قطعات هستند. اینکه هر کدام از مدل های ذکر شده چه ویژگی ها و خصوصیاتی دارند و آیا مناسب محیط ما می باشند یا خیر؟ باید بطور دقیق محدودیت های سازه مورد ارزیابی و سنجش قرار گیرد. کارشناسان آتش نشانی میتوانند این وظیفه را برعهده بگیرند و بر اساس آن بهترین سیستم اطفاء حریق را معرفی کنند.

انواع تجهیزات آتش نشانی ساختمان

تجهیزات آتش نشانی قابل حمل

در زمان استفاده از کپسول های آتش نشانی به عنوان لوازم قابل حمل باید توجه داشته باشیم که آنها معمولا برای آتش سوزی های با وسعت کم مناسب هستند. از طرفی زمانی کارایی دارد که شعله های آتش نسبتا کوچک هستند و به تازگی آغاز شدند. درواقع کپسول ها در گروه تجهیزات پیشگیرانه از آتش سوزی های بزرگ هستند. منظورمان عمدتا کپسولهای دستی کوچک می باشد.

شما با کپسول ها میتوانید به کنترل آتش بپردازید تا در زمان مناسب افراد بتوانند جان خود را نجات دهند. از طرفی فرصتی فراهم شود تا نیروهای آتش نشانی عملکرد بهتری را داشته باشند. شما باید برای نصب کپسول های آتش نشانی در محل عوامل زیادی را در نظر بگیرید تا کاربران بتوانند در سریعترین زمان به آنها دسترسی داشته باشند. در یک مکان بسته با توجه به مسافتی که دارد ممکن است یک یا دو و یا بیش از این ها احتیاج به کپسول داشته باشید.

راهنمای انتخاب تجهیزات آتش نشانی مناسب

در حال حاضر کلاسهای آتش سوزی متعددی وجود دارد که هرکدام دربرگیرنده مواد و متریالی است که ممکن است در معرض آتش و حریق قرار بگیرند. در بخش زیر هر کدام از کلاس ها را ذکر می کنیم و به دنبال آن خواهیم گفت که به چه تجهیزات آتش نشانی احتیاج دارند.

  • کلاس a

در این کلاس مواد و متریال همچون الوارهای چوبی، کاغذها، مواد پلاستیکی قرار دارند. برای خاموش کردن چنین آتش سوزی های باید از تجهیزات آتش نشانی همچون آب، مواد فوم و پودر خشک استفاده کنیم. معمولا برای چنین کلاس آتش سوزی از دی اکسید کربن استفاده نمیشود.

  • کلاس b

موادی همچون ترکیبات الکلی، مشتقات رنگی، مواد چسبی، روغن ها و نفت، بنزین معمولا با فوم های آتش نشانی، کپسول ها که دارای پودر خشک هستند و همچنین دی اکسید کربن خاموش میشوند. در این نوع کلاس از سیالات آب استفاده نخواهد شد.

  • کلاس c

انواع گازهای اشتعال زا نظیر پروپان، بوتان، متان همچنین گازهای مایع لازم است که با تجهیزات آتشنشانی حاوی سیالات آب، فوم ها، گاز co2 و پودرهای خشک خاموش شوند.

  • کلاس d

در این نوع کلاس مواد سدیم، منیزیم، فسفر و آلومینیوم قرار دارند که هر نوع حریق که با این متریال سر و کار داشته باشد با تجهیزات آتش نشانی پودر مخصوص خاموش میشوند.

  • کلاس f

مواد روغنی و چربی ها نیز مستعد آتش سوزی هستند. برای خاموش کردن آنها شما به تجهیزات آتشنشانی احتیاج دارید که حاوی مواد شیمیایی مرطوب هستند. بنابراین ما نمیتوانیم با آب و دیگر مواد به خاموش کردن این نوع کلاس آتش بپردازیم.

  • دستگاه های برقی

دستگاه های برقی همچون کامپیوترها، تلویزیون ها، تجهیزات کپی و به طور کلی تاسیسات برقی اگر دچار آتش سوزی شوند به دلیل اتصال جریان برق باید با پودر خشک ABC و گاز دی اکسید کربن خاموش شوند.

تجهیزات آتش نشانی قابل حمل

تجهیزات آتش نشانی ثابت

همانطور که از نام این نوع از تجهیزات آتش نشانی مشخص است کاملا به صورت ثابت در یک محیط بسته یا باز نصب می شوند. مدل های گوناگونی برای این تجهیزات ساخته شده است که شامل موارد ذیل می باشد

  • انواع فایر باکس ها

فایر باکس جزو تجهیزات آتش نشانی ثابت هستند. یعنی شما باید آنها را بر روی دیوار در یک ارتفاع استاندارد و مناسب نصب کنید. البته مدل های پایدار آنها نیز طراحی و ساخته شده است که از طریق همین پایه ها بر روی زمین قرار میگیرد. در داخل آنها قرقره جمع کننده شیلنگ، هیدرانت ها، شیلنگ ها، نازل ها قرار گرفته اند. البته در داخل آنها میتوان کپسول های آتشنشانی را باتوجه سایزی که باکس دارد قرار داد.

  • اسپرینکلر

اسپرینکلرها یکی از تجهیزات آتش نشانی بسیار حرفه ای و باکیفیت هستند که معمولا حساس به افزایش دما هستند و به صورت اتوماتیک فعال میشوند. در یک مساحت مشخص اسپرینکلرها به عنوان یک دستگاه آب پاش سقفی میتواند در تعداد مشخصی نصب شوند. به محض آنکه حرارت ناشی از حریق با آن ها برخورد کند فعال میشوند و سیالات آب پرفشار را به صورت آب فشان پراکنده میکنند.

  • سیستم های مه پاش

این سیستمها در یک مساحت بسیار بالا با استفاده از سیالات آب یک مه قوی را ایجاد میکنند. در واقع تفکیک ساختار آب به ذرات بسیار ریز که در نهایت مه آب ایجاد میکند میتواند تمام عوامل آتش نظیره حرارت، اکسیژن را کاملا حذف و از این طریق باعث خاموش شدن آتش شود. اصولا مه پاش ها میتوانند به شکل دستی یا سقفی نصب شوند.

  • سیستمهای اطفاء حریق گازی

سیستم اطفاء حریق FM200 یکی از تکنولوژی های برتر برای خاموش کردن آتش میباشد. از یک گاز مخصوص در محیط هایی که سیالات آب میتواند آسیب های زیادی را به تجهیزات وارد کنند معمولا از چنین دستگاه هایی استفاده میشود. یک گاز بی خطر که میتواند در زمان وقوع آتش در کنار نصب سیستم اعلام حریق راه اندازی و باعث خاموش شدن آتش شود.

خرید انواع سیستم اعلام و اطفاء حریق از شرکت به سازان سرای مهر آهنگ

شرکت به سازان سرای مهر آهنگ تا به امروز توانسته است با کیفیت ترین تجهیزات اطفاء حریق نظیر فایر باکس ها را طراحی و تولید کند. تمامی قطعات مورد نیاز برای داشتن یک محیط امن در این شرکت با بهترین قیمت عرضه می شوند. کارشناسان ما با توجه به محیطی که قصد نصب این تجهیزات را دارید میتوانند کاملترین راهنمایی ها را در جهت انتخاب صحیح به مشتریان ارائه دهند. برای دریافت اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برند