جستجو
Close this search box.

جستجو
Close this search box.
آتش نشانی تهران
مرداد 17, 1403
سیستم ضد حریق چیست؟ + آشنایی با انواع این سیستم و عملکرد آن
سیستم ضد حریق چیست؟ + آشنایی با انواع این سیستم و عملکرد آن
مرداد 17, 1403
آتش نشانی تهران
مرداد 17, 1403
سیستم ضد حریق چیست؟ + آشنایی با انواع این سیستم و عملکرد آن
سیستم ضد حریق چیست؟ + آشنایی با انواع این سیستم و عملکرد آن
مرداد 17, 1403

اطفا حریق اتاق سرور + بهترین اجزا و گازهای آتش نشانی برای آن

اطفا حریق اتاق سرور + بهترین اجزا و گازهای آتش نشانی برای آن

اتاق سرور متشکل از تاسیسات مختلفی است که هر کدام از نظر قیمتی و ارزشمندی اطلاعاتی، بسیار مهم هستند. از این رو حریق اتفاق افتاده در این اتاق‌ها می‌تواند نگرانی بسیار مهمی برای صاحبان این اتاق‌ها باشد. اطفا حریق اتاق سرور می‌تواند تاثیر زیادی روی ایمنی اتاق سرورها و جلوگیری از انتشار حریق و آتش سوزی به سایر تجهیزات و بخش‌های مختلف داشته باشد. از این رو می‌توان از سیستم اطفا حریق مناسب آتش سوزی‌های الکتریکی برای این محیط‌ها استفاده کرد و از ایمنی بالای محیط در هنگام آتش سوزی بهره برد.

اتاق سرور چیست؟

قبل از اینکه سیستم اطفا حریق اتاق سرور را شرح دهیم، باید در مورد این اتاق و کارایی آن صحبت کنیم. اتاق سرور یا دیتا سنتر، مراکزی شامل زیر ساخت‌های تخصصی‌اند که برای پشتیبانی از نیازهای تجهیزات موجود مورد استفاده قرار می‌گیرند. تجهیزات زیادی از جمله کفپوش‌ها، تجهیزات خنک کننده، کابل کشی، سیستم‌های تهویه مطبوع و … می‌توانند برای حفظ ایمنی و تنظیم درجه حرارت و رطوبت محیط مورد استفاده قرار گیرند و نقش مهمی را در جلوگیری از صدمه به این تجهیزات ایفا کنند.

در اتاق سرور تجهیزات مختلفی از جمله سرورها، دستگاه‌های ذخیره سازی اطلاعات، سوئیچ‌های شبکه و سایر اجزای زیرساخت وجود دارند. این سیستم‌ها به دلیل اینکه به یک شبکه بزرگ‌تر و به صورت اینترنتی متصل می‌شوند، نقش مهمی را در دسترسی به داده‌ها و خدمات مختلف ایفا می‌کنند. این اتاق‌ها در مکان‌های مختلفی از جمله سازمان‌ها، مشاغل، دولت‌ها و موسسات آموزشی وجود دارند. دسترسی مطمئن و ایمن به داده‌های مختلف، از جمله اهداف اصلی راه اندازی این اتاق‌های سرور است.

چرا اطفا حریق اتاق سرور مهم است؟

اتاق سرور متشکل از تجهیزات مختلفی است که هر کدام نقش مهمی را در ذخیره سازی اطلاعات ایفا می‌کنند. این اطلاعات ممکن است در سطح کلان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار باشند و طبیعتا از دست رفتن آن‌ها باعث ایجاد خسارات جدی خواهد شد. آتش سوزی الکتریکی که ناشی از رایانه‌ها و تجهیزات الکترونیکی حساس هستند، می‌توانند خطرات جدی را به همراه داشته باشند. این آتش سوزی‌ها که در کلاس C قرار می‌گیرند، باید به سرعت اطفا شوند. در غیر این صورت احتمال اینکه به تمامی سرورها آسیب وارد کنند، وجود دارد.

اطفا حریق اتاق سرور و وجود جعبه آتش نشانی در این اتاق‌ها از دو جهت مهم است. اول اینکه تجهیزات موجود در این مراکز باید کاملا محافظت شوند تا از آسیب به اطلاعات موجود در این تجهیزات جلوگیری گردد. دوم اینکه تجهیزات الکترونیکی متعدد موجود در اتاق‌های سرور ممکن است یکی پس از دیگری دچار حریق شوند و این یک حریق بسیار بزرگ و خطرناک را به وجود آورد که ضمن از دست رفتن اطلاعات و دیتاها، باعث به خطر افتادن سایر بخش‌های مرکز و همچنین صدمه به کارکنان خواهد شد.

آیا می‌توان از کپسول آتش نشانی برای اطفا حریق اتاق سرور استفاده کرد؟

آیا می‌توان از کپسول آتش نشانی برای اطفا حریق اتاق سرور استفاده کرد؟

کپسول‌های آتش نشانی دارای تنوع زیادی هستند. هر کدام از آن‌ها را می‌توان بسته به نیاز برای سیستم اطفا حریق دستی مورد استفاده قرار داد. زمانی که صحبت از حریق ناشی از دیتاسنترها می‌شود، باید به سراغ کپسول‌های آتش نشانی رفت که می‌توانند آتش‌های الکتریکی را خاموش کنند. به طور مثال، خاموش کننده‌های بر پایه آب اصلا برای اطفا حریق اتاق سرور مناسب نیستند و می‌توانند موقعیت بسیار خطرناکی را به وجود آورند. تنها کپسول‌های آتش نشانی برای اطفا حریق در اتاق سرور قابل استفاده‌اند که ویژگی‌های زیر را داشته باشند.

 

  • مناسب آتش سوزی‌های الکتریکی

خاموش کننده‌های بر پایه آب می‌توانند خطرات جدی را برای اطفا حریق در اتاق سرور داشته باشند. فقط باید از سیستم‌های اطفای حریقی برای این اتاق‌ها استفاده کرد که مناسب خاموش کردن آتش سوزی‌های الکتریکی هستند.

  • عدم صدمه به سرورها و تجهیزات الکترونیکی

اطفا حریق در اتاق سرور باید به گونه‌ای انجام شود که صدمه‌ای به سرورها و تجهیزات الکترونیکی وارد نشود. در واقع اثری از این خاموش کننده‌ها روی سرورها وجود نداشته باشد. کپسول‌های آتش نشانی نباید هیچ گونه پسماندی را به همراه داشته باشند. چون در این صورت به راحتی به سرورها آسیب وارد می‌کنند.

  • تاثیرات فوری

محافظت از هر یک از ابر رایانه‌های موجود در اتاق سرور در اولویت بسیاری از شماست. زمانی که می‌خواهید اطفا حریق اتاق سرور را به بهترین شکل ممکن انجام دهید، باید به تاثیر فوری سیستم اطفای حریق نیز توجه داشته باشید. در این صورت احتمال آسیب بسیار کاهش پیدا می‌کند و می‌توان در عرض چند ثانیه کل حریق به وجود آمده را خاموش کرد.

اجزای سیستم اطفا حریق در اتاق سرور

اجزای سیستم اطفا حریق در اتاق سرور

سیستم اطفای حریق می‌تواند امنیت فضا را برای جلوگیری از نشتی آتش و صدمه به تجهیزات تامین کند. معمولا از اطفا حریق fm200 به دلیل بی اثر بودن برای اطفای حریق دیتا سنتر استفاده می‌شود. کیفیت سیلندرهای به کار رفته در این سیستم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و باید حتما از کپسول‌های اطفای حریقی استفاده کرد که احتمال نشتی پایینی دارند. سایر اجزای اطفا حریق در اتاق سرور شامل موارد زیر هستند.

  • شیر برقی: شیر برقی یکی از تجهیزاتی است که بر سر کپسول آتش نشانی وصل می‌شود و می‌تواند با فرمان گرفتن برقی، گاز را آزادسازی کند.
  • لوله کشی: لوله کشی استاندارد در سیستم اطفا حریق دیتا سنتر اهمیت زیادی دارد. معمولا از لوله‌های فولادی بدون درز بدین منظور استفاده می‌شود. اتصالات نیز به صورت جوشی و بدون رزوه استفاده می‌شوند تا از نشتی جلوگیری کنند.
  • نازل 360 درجه پاشش: در انتهای لوله‌ها می‌توان از این نازل استفاده کرد. در این صورت گاز بی اثر به واسطه این نازل به کل اتاق پخش می‌شود.

مشاوره اجرای اطفا حریق اتاق سرور با به سازان سرای مهر آهنگ

اطفا حریق اتاق سرور برای جلوگیری از صدمه به تجهیزات و نشتی آتش الکتریکی به سایر بخش‌های مرکز اهمیت زیادی دارد. باید حتما از کپسول‌ها و محصولات اطفای حریق مناسب در این محیط‌ها استفاده کرد تا از صدمه دیدن این تجهیزات جلوگیری نمود. در صورت نیاز به دریافت مشاوره برای اجرای سیستم اطفا حریق در اتاق سرور، می‌توانید با کارشناسان ما در به سازان سرای مهر آهنگ در ارتباط باشید و بهترین خدمات را در این زمینه برای اجرای سیستم اعلام حریق و اطفای حریق در دیتاسنترها دریافت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره تلفن های این مجموعه در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برند