رزومه
دی 4, 1400
انواع سیستم های اطفاء حریق گازی - basma
آشنایی با انواع سیستم های اطفاء حریق گازی
دی 4, 1400
رزومه
دی 4, 1400
انواع سیستم های اطفاء حریق گازی - basma
آشنایی با انواع سیستم های اطفاء حریق گازی
دی 4, 1400

نحوه انتخاب نوع سیستم اطفاء حریق برای یک مکان

سیستم اطفاء حریق گازی

نحوه انتخاب نوع سیستم اطفاء حریق برای یک مکان

امروزه معمولا برای فضاهای که نیاز به سیستم های اطفاء حریق هستند از  سیستم‌های اطفاء حریق گازی، آبی، آیروسل یا فوم (foam) استفاده می شود. اما برای اینکه فهمید که از کدام نوع سیستم اطفاء حریق بر اساس چه معیارهای برای مکان مورد نظر خود استفاده کرد. باید ابتدا کلاس حریق آن مکان را مشخص نمود. هر فضا و مکانی با توجه به اشیاء و وسایلی که داخل آن قرار دارد به سه کلاس حریق تقسیم بندی می شوند که عبارتند از :

  • کلاس حریق A
  • کلاس حریق B
  • کلاس حریق C

کلاس حریق A

اکثر فضاهای معمولی و عادی مثل اتاق های اداری، فضاهای داخلی خانه های مسکونی که اکثر اشیاء و وسایلی موجود در آن شامل چوب و میز، صندلی، کاغذ و سایر موارد مشابه هستند، جزء کلاس حریق A تعریق می‌شوند.

کلاس حریق B

اتاق ها و فضاهای که در آن موارد مایعات و گازهای قابل اشتعال همانند گازوئیل، بنزین، الکل، باتری مایع و … نگهداری می شوند را در کلاس حریق B تقسیم بندی می کنند.

کلاس حریق C

در فضاهای هم که داخل آن تجهیزات الکترونیکی در حال یا به عبارتی دیگر ولتاژ و جریان الکتریکی در آن وجود دارد، جزء کلاس حریق C تقسیم بندی می‌شوند.

بنابراین هنگام انتخاب و طراحی یک سیستم حریق برای یک فضا ابتدا باید از خود بپرسیم که کلاس حریق آن مکان جزء کدام یک از کلاس های حریق می باشد به بیان دیگر چه مواد و تجهیزاتی داخل آن نگهداری می شود. پس آن که مشخص کردیم که مکان مورد نظر جزء کدام یک از کلاس های حریق A، B یا C هستند، ماده خاموش کننده آتش متناسب با آن محل و مکان را در نظر می گیریم.

سیستم اطفاء حریق آبی

در فضاهای معمولی همانند برج های تجاری، ساختمانی و … که جزء کلاس حریق A محسوب می شوند از سیستم حریق آبی استفاده می شود و آن هم به این خاطر است است که آب ساده ترین و ارزان ترین ماده خاموش کننده آتش هست و برای فضاهای که خیلی تجهیزات گران قیمت و ارزشمندی داخل آن وجود ندارد بهترین گزینه سیستم اطفاء حریق آبی است.

سیستم اطفا حریق آبی

در این نوع فضاها در صورتی که در آن حریق  یا آتشی رخ بدهد سیستم حریق آبی یا Spring cleaning فعال می شود و آتش را با آب خاموش می‌کند. به صورت کلی این نوع سیستم از گسترش آتش به سایر فضاها و آتش گرفتن کل ساختمان یا برج جلوگیری می‌کند اما امکان دارد اشیاء و وسایل موجود در آن فضا بر اثر آتش، دود و آب از بین برود و غیر قابل استفاده شود.

سیستم اطفاء حریق گازی

از طرفی دیگر بعضی از فضاها و اتاق های خاص هستند که در آن تجهیزات بسیار گرانبها همانند اتاق سرورها، صندوق امانات بانک، اتاق های برق و … قرار گرفته اند و نمی توان از ماده آب برای خاموش کردن آن استفاده کرد.

سیستم اطفا حریق صندوق امانات بانک

با توجه به اینکه این وسایل و تجهیزات بسیار گران قیمت هستند و حفاظت از آن ها در هنگام آتش سوزی و اطفاء حریق از اهمیت بسیار بالای برخوردار است باید سیستمی برای آن در نظر گرفته شود که باعث آسیب رسانی و تخریب اشیاء و مواد داخل این فضاها نشود و پس از پایان عملیات خاموش کردن آتش، تجهیزات موجود در این فضاها سالم باقی مانده باشند، در چنین مواردی باید از سیستم اطفاء حریق گازی استفاده می شود.

سیستم اطفاء حریق bsma-گازی

 

سوالات متداول مشتریان ما

آیا دتکتور در کف کاذب نصب می شود؟

بله، هنگامی که موارد بستر الکتریکی در کف کاذب داشته باشیم مثل ترانکینگ ها یا سنی های که در کف کار گذاشته می شوند باید دتکتور هم برای آن قرار داده شود.

همانطوری که در تصاویر زیر نشان داده شده است مثل زمان های که در سقف کاذب نصب می شود در کف کاذب هم نصب می شود، در بعضی موارد مشاهده شده که به صورت عمود بر زمین یا افقی یا به صورت 90 درجه متصل شده است که این موارد روش اصولی نیستند و اصول آن همان در سقف یا کف کاذب هست.

آیا پنل اعلام به سیستم اطفاء فرمان می دهد؟

بله، اما این پنل اعلام نیست و پنل اطفاء حریق هست که در اصلاح به آن پنل 2 یا پنل 1+3 هم می گویند یعنی اینکه باید 2 زون فعال شود بعلاوه 1 زون که به سمت اطفاء که خروجی اطفاء رو می کند.

به صورت ساده تر اگر فرض کنیم که در کف کاذب 4 دتکتور داشته باشیم باید 2 عدد از دتکتورها دودی و 2 عدد دیگر دتکتور حرارتی باشند. زمانی که زون 1 که به طور مثال دتکتور دودی روی آن نصب شده است فعال شود سیستم شروع به آژیر کشیدن می کند و اگر دتکتور 2 هم فعال شود سیستم شمارش معکوس را برای تخلیه مکان را شروع می کند.

بنابراین در صورت فعال شدن تنها 1 زون کشف هرگز دستور تخلیه صادر نمی شود.

 

با ما در ارتباط باشید:

  • آدرس :ایران- اصفهان- خیابان وحید تقاطع وحید و محتشم کاشانی مجتمع عزیز خانی طبقه سوم واحد 33
  • شماره تماس دفتر:   36247584 (31) 0098
  • ایمیل :  [email protected]
  • شماره واتساپ:09306016798

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برند