استاندارد NFPA72
فروردین 28, 1397
آخرین قوانین مصوب آتش نشانی تهران
فروردین 28, 1397
استاندارد NFPA72
فروردین 28, 1397
آخرین قوانین مصوب آتش نشانی تهران
فروردین 28, 1397

آژیر اعلام حریق؛ ویژگی ها، نکات نصب و قیمت محصول

آژیر اعلام حریق؛ ویژگی ها، نکات نصب و قیمت محصول

یکی از تجهیزات بسیار مهم و کاربردی که همراه با انواع سیستم اعلام حریق مورد استفاده قرار می گیرد آژیر اعلام حریق است. همانطور که از نام این وسایل مشخص است میتوانند از طریق ایجاد یک صدا کاربران و افرادی که در محیط هستند را نسبت به وقوع حریق مطلع سازند. به بیان ساده تر یک نوع زنگ خطر هستند که از طریق بعد شنیداری به افراد هشدار میدهند. اگر به دنبال خرید آژیر اعلام حریق هستید در ادامه مقاله ضمن معرفی انواع در مورد نوع عملکرد آنها و نکات راه اندازی نیز مطالبی را ذکر خواهیم کرد.

اجزای تشکیل دهنده یک آژیر اعلام حریق

آژِیرهای اعلام حریق از بخش های مختلف تشکیل شدند. اغلب افراد فقط بخش صدای آن یا موج شنیداری را مدنظر قرار میدهند. اما این قطعات دربرگیرنده یک تقویت کننده جداگانه و همچنین اسیلاتورها هستند. به این معنا که از طریق اسیلاتور میتوان یک فرکانس با طول موج مشخص را تولید کرد که نقش مهمی در ایجاد انرژی صوتی دارند.

تقویت کننده ها نیز میتوانند سیگنالها و فرکانس های دریافتی را از طریق اسیلاتور بهبود ببخشند. همه این قطعات در کنار هم می توانند منجر به پخش صدا از طریق بلندگو یا اسپیکر شوند. پس باید یک سیگنال دریافتی مبنی بر وجود حریق باشد که این آژیر اعلام حریق عمل کند. در این زمان افراد سریعا از انواع سیستم اطفاء حریق به صورت دستی استفاده می کنند. البته نمونه های اتوماتیک آنها نیز در محیط وجود دارد.

فروش انواع جعبه آتش نشانی به عنوان دستگاه و تجهیزات اطفاء حریق یکی از محصولات باکیفیت این مرکز می باشد.

نوع صداهای آژیر اعلام حریق

برای بسیاری از کاربران که در یک محیط حضور دارند نمیخواهند آژیر اعلام حریق نیز دارای صداهای ناهنجار بلند و گوش خراش باشند. بر همین اساس طبقه بندی های گوناگونی برای این آژیرها در نظر گرفته شده است. ساده ترین این زنگ ها نمونه های کاسه ای است که از طریق یک قطعه فلزی به شکل چکشی ضربات متعدد به فلز وارد میشود و همین سبب ایجاد صداهای بلند خواهد شد. نمونه های الکترونیکی این زنگ ها نیز وجود دارند که حتی می تواند نوع زنگ براساس سلیقه افراد تنظیم شوند. به این صورت که در محیطهای بسته انتخاب زنگ های که طنین انداز هستند بسیار مرسوم می باشد. اما افراد با شنیدن این نوع زنگ ها دچار اضطراب و تنش روحی بیش از حد نمی شوند. از طرفی میتوانند با آرامش بیشتر اقدامات لازم را مبنی بر ترک محل انجام دهند.

اجزای تشکیل دهنده یک آژیر اعلام حریق

ویژگی های آژیر اعلام حریق و نکات انتخاب

ویژگی های متعددی را میتوان برای انواع آژیر اعلام حریق ذکر کرد اما به طور کلی موارد ذیل برای هر کدام از آنها صدق میکند:

  • صدای آژیر باید کاملا فراگیر باشد. یعنی افرادی که فاصله به نسبت زیادی با این آژیرها دارند و در مکان های مختلف مانند راه پله ها، پارکینگ و غیره قرار دارند این صدا را بشنوند.
  • تعداد آژیرهایی که در محیط های با مساحت بالا استفاده میشود باید مناسب باشد. پس در هر منطقه حداقل از یک آژیر استفاده شود.
  • سعی کنید تعداد آژیرها را افزایش دهید. اما میزان صدایی که از آنها متصاعد میشود را کاهش دهید. این ویژگی امنیت محیط را افزایش خواهد داد.
  • آژیرهایی که انتخاب می شوند معمولا باید صدای متفاوتی داشته باشند تا افراد آنها را با صداهای رایج دیگر اشتباه نگیرند.
  • برخی از افراد به دلیل کم شنوایی نمیتوانند صدای آژیر را درست تشخیص دهند اما با افزایش تعداد آژیرها در طبقات مختلف و همچنین نصب یک منبع نور چشمک زن میتوان افراد را مطلع کرد. این قطعات به عنوان فلاشر آژیر اعلام حریق نیز شناخته می شوند.
  • آژیرها به گونه ای طراحی می شوند که میزان صدای آنها قابل کم و زیاد شدن باشند تا کاربران بر اساس ویژگی های محیط بتوانند آن را تنظیم کنند.

شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله سیستم اطفا حریق fm200 را نیز مطالعه فرمائید.

نکات مهم نصب و سیم کشی آژیرها

برای نصب و راه اندازی آژیر اعلام حریق موقعیت قرارگیری آنها بسیار اهمیت دارد. معمولا این آژیرها در ارتفاعات بلند و در یک گوشه دنج نصب میشوند تا در معرض ضربه و تنش های محیطی قرار نگیرند. این آژیرها می توانند در ناحیه دیوار در ارتفاع مناسب و همچنین به صورت سقفی نصب شوند. نوع کاربری آژیر اعلام حریق نیز برای ساختمان های مختلف است یعنی شما میتوانید آنها را در محیط های مسکونی، ساختمان های تجاری و محیط های صنعتی نیز نصب کنید.

در کنار این ها سیم کشی آژیرها نیز باید طبق اصول انجام شود. هیچگاه سیم های کهنه را در مدار قرار ندهید زیرا انتقال سیگنال ممکن است مختل شود. کابل هایی که انتخاب می شوند غالبا آزمایش می شوند تا بتوانند صحت جریان عبوری را از آنها ارزیابی کنند. از ابزارهایی مانند اهم متر میتوان ساختار سالم سیم ها و کابل را بررسی کرد.

ویژگی های آژیر اعلام حریق و نکات انتخاب

قیمت مناسب آژیرها و سیستم های اعلام حریق

قیمت آژیر اعلام حریق زمانی اهمیت پیدا می کند که شما میخواهید مساحت بسیار بالایی از یک محیط را با تعداد زیادی از این آژیرها مسلح کنید و یک فضای امن و ایده آلی را بوجود آورید. سیستم های اعلام حریق میتوانند با این آژیرها سازگار و هماهنگ باشند و از طریق ایجاد یک ساختار همپوشانی شده و انتقال سیگنال های درست در زمان هایی که حریق های کوچک در حال آغاز هستند به صدا درآیند. شما میتوانید از نمایندگی های مجاز که به عنوان برند مشغول تولید یا عرضه این اقلام هستند خرید خود را انجام دهید.

شرکت به سازان سرای مهر آهنگ برند تولید کننده و عرضه کننده تجهیزات آتش نشانی

مشتریانی که به دنبال محصولات با کیفیت، استاندارد، با طول عمر بالا و از همه مهمتر قیمت مناسب هستند شرکت به سازان سرای مهر آهنگ خدمات کاملی را برای آنها انجام خواهد داد. فراهم کردن یک بستر آنلاین باعث میشود تا کاربران یک خرید اینترنتی موفق و سریعی را تجربه کنند. در کنار این ها کارشناسان ما با ارائه مشاوره میتوانند برنامه ریزی های دقیقی در جهت نصب و اتصال انواع سیستم های اعلام حریق و اطفاء حریق در محل داشته باشند.

4 Comments

  1. Hadi گفت:

    سلام میشه راجع به حدود صدای آژیر اعلام حریق بگید که صداش چقدره ؟

  2. حاجی زاده گفت:

    برای پخش صدای آژیر باید تو جاهای مختلف بلندگوی خاصی نصب کرد؟ یا نصب یک عددش کافیه برای ساختمون ۳ طبقه ؟

  3. خوزستانی گفت:

    محرک های دیداری به چه صورت تعبیه میشن ؟

  4. تیموری گفت:

    محصولات و اطلاعاتتون خیلی جامع و کامل هست
    موفق باشید
    محصولاتتون کامل و بی نقص هستند
    خیلی ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برند