شیر هیدرانت آتش نشانی؛ انواع، ویژگی‌ها و مقررات نصب
شیر هیدرانت آتش نشانی؛ انواع، ویژگی‌ها و مقررات نصب
بهمن 25, 1402
راهنمای جامع نصب جعبه آتش نشانی در سازه های مختلف
راهنمای جامع نصب جعبه آتش نشانی در سازه های مختلف
بهمن 25, 1402
شیر هیدرانت آتش نشانی؛ انواع، ویژگی‌ها و مقررات نصب
شیر هیدرانت آتش نشانی؛ انواع، ویژگی‌ها و مقررات نصب
بهمن 25, 1402
راهنمای جامع نصب جعبه آتش نشانی در سازه های مختلف
راهنمای جامع نصب جعبه آتش نشانی در سازه های مختلف
بهمن 25, 1402

فروش انواع اسپرینکلر اطفاء حریق؛ با کیفیت و طول عمر بالا

طرز کار اسپرینکلر

احتمال بروز حریق یا آتش سوزی در هر محیط بسته‌ای وجود دارد بنابراین باید اقدامات ایمنی آتش نشانی را مطابق با فناوری‌های جدید انجام دهیم. یکی از اقدامات مهم انتخاب و خرید انواع اسپرینکلر است که به عنوان یک سیستم اطفاء حریق آبی، عمل می‌کنند.

سیالات آب یکی از بهترین عناصری هستند که می توانند عوامل بروز حریق از قبیل سوخت، گرما، دود و تشعشعات آتش را سرکوب کنند و از این طریق باعث خاموش شدن سریع آتش شوند. اگرچه سیستم های مختلف دیگری نیز وجود دارند که هر کدام مکانیزم عملکردی خاص خود را دارند اما با توجه به اثبات کارایی ایده آل اسپرینکلرها در این مقاله جزئیات به نسبت کاملی را در مورد آنها ذکر خواهیم کرد.

اسپرینکلر چیست؟

اسپرینکلر آتش نشانی یکی از اجزای حیاتی سیستم های حفاظتی در برابر حریق است که برای خاموش کردن یا کنترل آتش در ساختمان ها طراحی شده است. این شامل شبکه ای از لوله های نصب شده در سقف یا دیوارهای یک سازه است. با داشتن سرهای آبپاش به صورت استراتژیک برای آزاد کردن آب یا سایر عوامل خاموش کننده در هنگام تحریک و تماس حرارت ناشی از آتش سوزی با اسپرینکلر عمل می کنند. هر سر آبپاش مجهز به یک عنصر حساس به حرارت است، معمولاً یک لامپ شیشه‌ای یا یک عنصر قابل ذوب، که در دمای خاصی می‌ترکد یا ذوب می‌شود و به آب اجازه می‌دهد به بیرون جریان یابد و آتش را خاموش کند.

اسپرینکلرهای آتش نشانی نقش حیاتی در به حداقل رساندن آسیب اموال، جلوگیری از گسترش آتش و نجات جان افراد با شناسایی سریع و مهار آتش قبل از تشدید آن ایفا می کنند. آنها یک اقدام حفاظتی غیرفعال در برابر آتش هستند که به طور خودکار و مستقل از مداخله انسان عمل می کنند و وسیله ای مطمئن و موثر برای اطفاء حریق در انواع مختلف ساختمان ها از جمله تاسیسات مسکونی، تجاری، صنعتی و سازمانی ارائه می دهند. قطعات دیگری همچون فایرباکس‌ها را نیز می‌توان در ساختمان‌های مذکور نصب کرد.

فروش انواع اسپرینکلر اطفاء حریق؛ با کیفیت و طول عمر بالا

مشخصات فنی اسپرینکلر اطفاء حریق

اسپرینکلرهای آتش نشانی معمولاً از مواد بادوام مانند برنج، فولاد ضد زنگ یا استنلس استیل یا آلیاژهای مقاوم در برابر خوردگی ساخته می شوند. برنج به دلیل ضد زنگ بودن و استحکام مکانیکی مناسب انتخاب خوبی هستند و باعث کاهش قیمت محصول نیز می شوند. فولاد ضد زنگ دوام و مقاومت بالاتری در برابر خوردگی دارند و آن را برای محیط های سخت و پرتنش مناسب می کند. طبیعتا استنلس استیل به دلیل ویژگی‌های متعدد خود مانند طول عمر بالا قدری گرانتر از مدل‌های برنجی هستند.

اجزای اصلی سیستم اسپرینکلر آتش نشانی شامل لوله ها، سرهای آبپاش، منبع آب و شیر کنترل است.

  • لوله ها: معمولاً از فلز ساخته می شوند و در سرتاسر ساختمان نصب می شوند و آب را به سر آبپاش ها می رسانند.
  • سرهای آبپاش: اینها اجزایی هستند که با فعال شدن حرارت ناشی از آتش، آب را آزاد می کنند. آنها به طور استراتژیک معمولا روی سقف قرار می گیرند.
  • تامین آب: این می تواند از منابع مختلفی مانند خط آب شهری یا مخزن آب اختصاص داده شود. فشار آب لازم را برای راه اندازی سیستم اسپرینکلر فراهم می کند.
  • شیر کنترل: این شیر جریان آب به سیستم اسپرینکلر را کنترل می کند. معمولاً در خارج از ساختمان قرار دارد و می تواند به صورت دستی یا خودکار فعال شود.

 نقاط نصب اسپرینکلر آتش نشانی

اسپرینکلر آتش نشانی برای اینکه عملکرد ایده آلی در یک فضای بسته ساختمان داشته باشد باید نقطه نصب آن به درستی انتخاب شود. اصولاً ارتفاعات سازه بهترین نقاطی هستند که سیستم های آب‌پاش تسلط بهتری بر روی حجم وسیع آتش دارند و می‌توانند از این طریق عملکرد خوبی را از خود نشان دهند. اما دو ناحیه مهم وجود دارد که شامل موارد ذیل می‌باشد:

  • اسپرینکلر سقفی: آبپاش ها اغلب بر روی سقف نصب می شوند زیرا می توانند به طور موثر منطقه بزرگی را پوشش دهند و به راحتی برای نگهداری و عملکرد سریع در دسترس هستند.
  • اسپرینکلر دیواری : در برخی موارد ممکن است بر روی دیوارها آبپاش نصب شود، مخصوصاً در مناطقی که سقف مناسب در دسترس نیست.

با توجه به مساحت مشخصی که در یک محیط وجود دارد تعداد آبپاش‌ها نیز متغیر خواهد بود معمولاً تعداد و فاصله آن ها نسبت به یکدیگر به گونه‌ای انتخاب می‌شود که بتوانند در زمان وقوع حریق تمام محیط را پوشش دهند. انواع سیستم اعلام حریق نیز امکان دارد مساحت خاصی را پشتیبانی کنند. کارشناسان نصب با رعایت یکسری اصول و استانداردهای تعریف شده بین المللی به راحتی تشخیص می‌دهند که چه نوع نقشه‌ای را برای نصب قطعات پیاده سازی کنند.

مشخصات فنی اسپرینکلر اطفاء حریق

کاربردهای گسترده سیستم آبپاش اطفاء حریق

  • ساختمان های تجاری: دفاتر، فروشگاه های خرده فروشی، انبارها و سایر سازه های تجاری معمولاً از سیستم های اسپرینکلر آتش نشانی برای محافظت از اموال و کارکنان و همچنین برای رعایت قوانین ساختمان و الزامات بیمه استفاده می کنند.
  • تاسیسات صنعتی: کارخانه های تولیدی و سایر تاسیسات صنعتی اغلب به سیستم های آبپاش آتش نشانی تخصصی نیاز دارند که متناسب با خطرات موجود در این محیط ها، مانند مواد قابل احتراق استفاده می شوند.
  • ساختمان‌های خدمات درمانی: بیمارستان ها، کلینیک ها و مراکز درمانی دیگر به سیستم های آبپاش آتش نشانی برای محافظت از بیماران، کارکنان و تجهیزات پزشکی ارزشمند احتیاج دارند.
  • موسسات آموزشی: مدارس، کالج ها و دانشگاه ها سیستم های آبپاش آتش نشانی را برای محافظت از دانشجویان، اساتید و امکانات نصب می کنند و خطر آسیب و وقفه در فعالیت های دانشگاهی را کاهش می دهند.
  • ساختمان‌های خدمات رسان عمومی: هتل ها، استراحتگاه ها، رستوران ها و سایر اماکن پذیرایی از سیستم های آبپاش برای اطمینان از ایمنی مهمانان، کارکنان، و اموال و همچنین حفظ موارد امنیتی مطابق با مقررات ایمنی آتش نشانی استفاده می کنند.
  • ساختمان های چند ده طبقه: ساختمان های بلند، مانند آسمان خراش ها و برج های اداری چند طبقه، اغلب دارای سیستم های اسپرینکلر اتوماتیک آتش نشانی هستند که برای اطفاء حریق در ارتفاعات مرتفع طراحی شده اند.

طرز کار اسپرینکلر

طرز کار اسپرینکلر

  • طرز کار اسپرینکلر – هنگام شروع حریق سیستم اعلام حریق در صورتیکه مطابق با استاندارد های جهانی نصب و راه اندازی شده باشد .
  • حداکثر سه دقیقه بعد از شروع حریق فعال میشود .و محل حریق را مشخص میکند .
  • در این زمان در صورتیکه سیستم اعلام حریق قابلیت اطلاع رسانی به آتش نشانی را داشته باشد. آتش نشانی از حریق مطلع میشود .
  • آتش نشانی حداکثر شش دقیقه پس از اطلاع از وقوع حریق در شرایط عادی به محل حریق خواهد رسید.
  • که از زمان وقوع حریق حداقل نه دقیقه گذشته است .آتش نشانی حداقل سه دقیقه زمان برای آماده سازی تجهیزات خود برای شروع عملیات اطفا نیاز دارد .
  • زمان در اطفا حریق بسیار مهم است .در صورتیکه حریق در دقیقه های اولیه شروع  – اطفا بشود .
  • و از گسترش آن جلوگیری گردد .خسارات جانی و مالی بسیار کمی خواهد داشت .
  • تمام زمان های داده شده زمان های بسیار ایده ال هستند. و عوامل مختلف میتوانند این زمان ها را به تاخیر بیاندازند .
  • بعد از دقیقه چهارم شانس افراد برای فرار از محل شروع حریق به صورت قابل توجهی کاهش می یابد.

نحوه علکرد اسپرینکلر ها :

اسپرینکلر ها سیستم های اطفا مکانیکی هستند .که در صورت افزایش دما تا 68 درجه ( دمای عللکرد اسپرینکلر های متفاوت است )به صورت خودکار عملیات اطفا را شروع کرده . و حریق را اطفا میکنند .این اتفاق تقریبا پنج دقیقه بعد از شروع حریق می افتد .طرز کار اسپرینکلر.

استفاده از اسپرینکلر ها یا آب افشان های سقفی به صورت قابل توجهی از بوجود آمدن خسارات جانی و مالی جلوگیری میکند .طرز کار اسپرینکلر.

معمولا اسپرینکلر ها به سیستم های اعلام حریق مرتبط نیستند و به صورت مستقل عمل میکنند . خطا در عملکرد اسپرینکلر ها یا آب افشان های سقفی بسیار کم است .و مایع درون حباب اسپرینکلر فقط زمانی که دما به دمای عملکرد برسد افزایش حجم داده و شیشه را میشکند .ط

روند گسترش حریق با یا بدون اسپرینکلر

انواع سیستم افشانه آب

  • سیستم تر
  • سیستم خشک
  • سیستم سیلابی
  • سیستم Pre-Action

ویژگی های اسپرینکلر

اسپرینکلر سيستم داراي فشار لازم به صورت دائم مي‌باشد و افشانه‌هاي اتوماتيك در موقع حريق مسير را براي پاشش باز مي‌نمايند.

در دهانه افشانه‌ها در اين شبكه يك حباب شيشه‌اي وجود دارد كه هنگام بالا رفتن دما در اطراف آن، بيش از حد تحمل حباب، مي‌شكند وباعث آزاد شدن مسير جريان آب مي‌شود.

فروش کامل‌ترین تجهیزات ایمنی آتش نشانی در شرکت بهسازان سرای مهر آهنگ

شرکت بهسازان سرای مهر آهنگ متنوع‌ترین محصولات از قبیل جعبه آتش نشانی استیل، بیم دیتکتور، کپسول آتش‌نشانی، انواع سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق را با بهترین قیمت به مشتریان عرضه می کند. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و همچنین کسب مشاوره در جهت انتخاب و خرید موفقیت آمیز محصولات مورد نظر خود با کارشناسان شرکت تماس حاصل فرمایید تا کامل‌ترین راهنمایی به شما ارائه شود.

1 دیدگاه

  1. سجاد رضایی گفت:

    مطالب بسیار آموزنده بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برند