توپ اطفای حریق؛ نوع ساختار، ویژگی‌ها و موارد کاربرد
توپ اطفای حریق؛ نوع ساختار، ویژگی‌ها و موارد کاربرد
دی 26, 1402
فروش جدیدترین مدلهای آژیر اعلام حریق
فروش جدیدترین مدلهای آژیر اعلام حریق
دی 26, 1402
توپ اطفای حریق؛ نوع ساختار، ویژگی‌ها و موارد کاربرد
توپ اطفای حریق؛ نوع ساختار، ویژگی‌ها و موارد کاربرد
دی 26, 1402
فروش جدیدترین مدلهای آژیر اعلام حریق
فروش جدیدترین مدلهای آژیر اعلام حریق
دی 26, 1402

معرفی بهترین مدل‌های سیستم اطفاء حریق سقفی

معرفی بهترین مدل‌های سیستم اطفاء حریق سقفی

نصب انواع سیستم اطفاء حریق سقفی در محیط‌های بسته‌ای که احتمال بروز حریق یا آتش سوزی وجود دارد فوق العاده حیاتی می‌باشد. این سیستم‌ها با هدف جلوگیری از گسترش شعله‌های آتش، تخریب‌های ساختاری بیشتر و همچنین خاموش کردن حریق مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر به هر طریقی عوامل انسانی در زمان وقوع حریق حضور نداشته باشند. این سیستم‌ها بهترین کارایی را خواهند داشت و با عملکرد ایده‌آل خود می‌توانند مانع بروز خسارات سنگین‌تر شوند. اینکه این سیستم‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟ در چه محیط‌هایی نصب می‌شوند و نوع عملکرد آنها به چه صورت می‌باشد در این مقاله قصد داریم به طور کامل به توضیح آنها بپردازیم.

سیستم اطفاء حریق سقفی چیست؟ و چه عملکردی دارد؟

سیستم اطفاء حریق سقفی یک تکنولوژی به نسبت پیشرفته برای افزایش امنیت سازه های گوناگون می‌باشد. همانطور که از نام آن مشخص است غالبا در ناحیه سقف متصل می‌شوند و عملکرد آنها نیز از همین ناحیه است. به واسطه تجهیزات هوشمندی که در این سیستم‌ها وجود دارد قادر به تشخیص وقوع حریق هستند. بنابراین با شروع آتش‌سوزی وارد عمل خواهند شد. مکانیزمی که برای خاموش کردن آتش استفاده می‌کنند سیالات آب است. یعنی یک نوع سیستم اطفاء حریق آبی هستند.

به صورت پاششی و در قطرات بسیار ریز آب را از قسمت سقف به سمت پایین پخش می‌کنند. با توجه به غبارات آب پرفشار و پراکنده‌ای که از این آب‌فشان‌ها ایجاد می‌شود آتش سرد شده و خاموش می‌شود. البته سیستم‌هایی که با استفاده از سیالات آب به خاموش کردن آتش می‌پردازند یکی از مدل‌ها می‌باشند و نمونه‌های دیگر این دستگاه‌ها سیستم اطفاء حریق fm200 است که بدون سیالات آب به اطفاء حریق می‌پردازند. این دو دستگاه کاملاً با یکدیگر تفاوت دارند. در ادامه جزئیات بیشتری در مورد هر یک ذکر می‌کنیم.

سیستم اطفاء حریق سقفی چیست؟ و چه عملکردی دارد؟

سیستم اطفاء حریق سقفی با دستگاه اسپرینکلر

اسپرینکلرها یکی از رایج‌ترین مدل‌های سیستم اطفاء حریق سقفی هستند که عملکرد بسیار ایده‌آل و کارسازی دارند. اسپرینکلرها به گرما و افزایش حرارت حساس هستند. این اشتباه که این سیستم‌ها می‌توانند با دود فعال شوند صحیح نیست! اما این نکته را در نظر داشته باشیم که سوختن اجسام همراه با دود و حرارت می‌باشد. در زمان آتش سوزی گرما مستقیماً به سمت بالا حرکت می‌کند و در ناحیه سقف پخش خواهد شد. وقتی که هوای پیرامون اسپرینکلرها به اندازه کافی گرم شد زمان عملکرد آنها آغاز خواهد شد.

غالباً این دستگاه‌ها دارای یک محفظه شیشه‌ای مملو از مواد گلیسیرین می‌باشند. این ماده در تماس با حرارت منبسط می‌شود و در مواردی ممکن است این محفظه‌ها شکسته شود. در این حالت است که اسپرینکلرها فعال می‌شوند. این دستگاه‌ها باید به لوله‌هایی که به منبع آب متصل هستند وصل باشند. جریان یافتن آب تحت فشار از سیستم لوله‌ای حالت قوس یا کمانی دارد. به همین دلیل مساحت بیشتری را می‌توانند تحت پوشش قرار دهند. در یک محیط بسته از چندین اسپرینکلر سقفی استفاده می‌شود. پروسه خاموش کردن آتش در هر محیطی تفاوت دارد. به عنوان مثال سیستم اطفاء حریق مخازن سقف شناور در محیط‌های صنعتی که محفظه هایی مملو از سوخت‌ها هستند کاملا متفاوت می‌باشد.

انواع سیستم اطفاء حریق سقفی اسپرینکلر

سیستم‌های اسپرینکلر به سه دسته کلی طبقه‌بندی می‌شوند که توضیح آنها به شرح ذیل میباشد:

  • اسپرینکلر لوله مرطوب

رایج‌ترین دستگاهی که در سازه‌های مسکونی، همچنین تجاری استفاده می‌شود دقیقاً همین اسپرینکلر لوله مرطوب است. در داخل لوله‌ها آب سرد تحت فشار قرار دارد و زمانی که گرما به سر آب پاش برخورد می‌کند جریان می‌یابند. در واقع در محیط‌هایی که شدت تنش کمتری وجود دارد این دستگاه‌ها بهترین کارایی را خواهند داشت. پس شرایط محیط باید بررسی شود.

  • اسپرینکلر لوله خشک

زمان فعال سازی این نوع دستگاه قدری بیشتر است. اگر احتمال می‌دهید که لوله‌ها در یک سازه امکان آسیب یا قطعی جریان آب دارند هیچگاه از اسپرینکلرهای لوله مرطوب استفاده نکنید. سیستم آبپاش لوله خشک از طریق گاز نیتروژن یک هوای محبوسی را در لوله‌ها نگه می‌دارد تا آب در داخل لوله جریان نداشته باشد. زمانی که آتش سوزی اتفاق می‌افتد این گازها از داخل لوله تخلیه می‌شوند و سپس آب از منبع اصلی از طریق آبپاش جریان می‌یابد.

  • سیستم آبپاش سیل

در سیستم اطفاء حریق سیل لوله‌ها تحت فشار نیستند و یک سر آبپاش باز دارند. وقتی که یک دیتکتور حرارتی یا بیم دیتکتور به تشخیص آتش می‌پردازد دریچه‌های سیلاب باز خواهند شد و آب را به یکباره منتقل و حجم زیادی از آن را در محل تخلیه می‌کند. البته در مواردی ممکن است به جای آب از کف‌های اطفاءء حریق استفاده شود. با از بین رفتن یکی از المان‌های آتش مانند اکسیژن، سوخت و حرارت در سریع‌ترین زمان آتش خاموش خواهد شد.

انواع سیستم اطفاء حریق سقفی اسپرینکلر

سیستم اطفاء حریق fm200

یکی از جدیدترین انواع سیستم اطفاء حریق سقفی استفاده از گاز کمپرسور مایع است که با نوع فرمولاسیون ویژه خود سبب خاموش شدن آتش می‌شود. سیستم اطفاء حریق fm200 در مکان‌هایی که جاری شدن آب می‌تواند آسیب‌های زیادی را به مجموعه وارد کند مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال در محیط‌هایی همچون اتاق سرور، اتاق تمیز، فضاهای دارای تجهیزات مخابراتی، مراکز ساخت وسایل کامپیوتری، کارخانجات تولید مواد شیمیایی اشتعال زا و منفجره امکان استفاده از سیستم اطفاء حریق سقفی آبی وجود ندارد.

این گازها کاملا غیر سمی می‌باشند و در صورت پخش شدن در محیط هیچ نوع آسیبی انسانی را به وجود نمی‌آورند. در واقع با حذف رادیکال‌های آزاد و گرفتن حرارت به خاموش کردن آتش می‌پردازند. مزیت مهم دیگر این سیستم این است که باعث آلودگی بیشتر محیط نخواهد شد. حال آنکه با جاری شدن سیالات آب ممکن است یک فضای به هم ریخته‌ای ایجاد شود. زمان عملکردی این سیستم اطفاء حریق سقفی نیز چندان طولانی نیست. طوری که پس از تشخیص دادن آتش با استفاده از انواع دیتکتور حرارتی، دیتکتور دود لیزری این سیستم‌ها فعال می‌شوند و در کمتر از 10 ثانیه می‌توانند به خاموش کردن آتش بپردازند. بنابراین عملکرد بسیار سریع دارند.

قیمت سیستم اطفاء حریق سقفی

برای تعیین قیمت سیستم اطفاء حریق سقفی موارد گوناگونی دخیل هستند. اینکه شما از چه نوع سیستمی استفاده می‌کنید؟ محیط مورد نظر چه مساحتی دارد؟ چه تعداد از این تجهیزات نیاز است و همچنین چه محدودیت‌هایی در پروژه و سازه مورد نظر وجود دارد؟ همگی سبب تغییر هزینه‌ها و بودجه نهایی خواهند شد. اما شما این اطمینان را داشته باشید که مراحل کار با نازل ترین هزینه و با کیفیت بالا تحویل شما داده خواهد شد.

 فروش و نصب همراه با اجرای انواع سیستم‌های اطفاء حریق توسط شرکت به سازان سرای مهر آهنگ

 فروش و نصب همراه با اجرای انواع سیستم‌های اطفاء حریق توسط شرکت به سازان سرای مهر آهنگ

شرکت به سازان سرای مهر آهنگ با داشتن طیف گسترده‌ای از انواع سیستم اعلام حریق و همچنین سیستم اطفا حریق در نمونه‌های مختلف کامل‌ترین خدمات را برای ایمن سازی محیط‌های کاری، صنعتی، تجاری ارائه می‌دهد. این مجموعه با داشتن یک تیم تخصصی می‌تواند به ارزیابی محیط و معرفی بهترین دستگاه‌ها و تجهیزات بپردازد. به همین دلیل مراحل صفر تا صد ایمن سازی محیط خود را در برابر حریق و آتش سوزی به ما بسپارید. جهت دریافت اطلاعات تکمیلی و آگاهی از قیمت محصولات با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برند