راهنمای سیم کشی اعلام حریق؛ آشنایی با اصول کار 
راهنمای سیم کشی اعلام حریق؛ آشنایی با اصول کار 
اسفند 1, 1402
ال سی دی دستگاه زنده یاب
دستگاه زنده یاب VIBRASCOPE® BVA6
اسفند 1, 1402
راهنمای سیم کشی اعلام حریق؛ آشنایی با اصول کار 
راهنمای سیم کشی اعلام حریق؛ آشنایی با اصول کار 
اسفند 1, 1402
ال سی دی دستگاه زنده یاب
دستگاه زنده یاب VIBRASCOPE® BVA6
اسفند 1, 1402

بک درفت چیست؟

بک درفت چیست؟

انفجاری است که در اثر وارد شدن ناگهانی اکسیژن هوا به محیط دربسته ای که دارای مواد قابل اشتعال بسیار داغ و بخار شده باشد .در یک محیط بسته که آتش وجود دارد بعد از مدت زمانی به علت بسته بودن دربها و پنجره ها اکسیژن مورد نیاز برای سوختن کاهش می یابد و در نتیجه ناقص سوزی سوخت آغاز می شود.

حتی ممکن است در اثر کمبود اکسیژن شعله آتش خاموش شده و کند سوزی ادامه پیدا نماید و مواد نیم سوز می تواند محیط را به طور خطرناکی با بخارات و گازهای قابل اشتعال پرکند و با رسیدن هوای کافی ( مثلاً به واسطه باز شدن یک درب )، بخارات و گازهای قابل اشتعال داغ دچار آتش سوزی ناگهانی و یا حتی انفجار می شوند. گاهی اوقات یک گوی آتشین از محل ورود هوا به اتاق به بیرون می آید و این به ویژه برای مأموران آتش نشانی که اتاقها را برای نجات بازماندگان مورد بازرسی قرار می دهند بسیار خطرناک است. از این رو باید قبل از ورود به اتاق های بسته، آنها را به شکل کنترل شده ای تهویه نمود.

يا به بياني ديگر:

فراورده‌هاي ناشي از احتراق عمدتاً قابل اشتعال مي‌باشند و مي‌تواند براي پرسنلي كه در آن نزديكي مشغولند خطرناك باشد. آتش سوزي در محل فاقد اكسيژن به مراتب خطرناكتر است چون كه پس از شروع آتش سوزي اكسيژن موجود به اتمام رسيده و ديگر جايگزيني هوا صورت نمي‌گيرد در اين لحظات كه نياز به اكسيژن زياد مي‌باشد، مقدار مواد سوختني كه براي سوختن انتظار مي‌كشند خيلي زياد است و ضمن اينكه در اين موقع حرارت زيادي نيز توليد شده و تنها چيزي كه لازم دارد همه چيز را به نابودي بكشد اكسيژن است در حال حاضر خود ساختمان نيز مانعي براي رسيدن اكسيژن محسوب مي‌شود. بنابراين ساختمان به عنوان يك عامل بالقوه‌اي كه حالت دمنده دارد، آمادگي بك درافت را پيدا مي‌كند در اين هنگام قبل از انجام عمل تهويه امكان خاموش كردن حريق وجود ندارد.

شرايط بك درافت لحظاتي نفس گير و كشنده را در عمليات اطفاء حريق بوجود مي‌آورد. بك درافت (Backdraft) ممكن است در يك لحظه رخ دهد و هرگونه اشتباه كه باعث بك درافت گردد غير قابل بخشش است و هر كس را كه در آن محدوده باشد را مي‌تواند بطور جدي مجروح كرده و صدمات زيادي به او وارد كند. تهويه صحيح باعث مي‌شود تا فشار موجود در داخل آزاد شود و راهي براي خروج گازهاي قابل انفجار به بيرون فراهم شود. ايجاد تهويه زود هنگام كاري بعنوان «كنترل كننده انفجار» محسوس مي‌شود و احتمال روبرو شدن با بك درافت (Backdraft) را كاهش مي‌دهد.

امكان بك درافت يا انفجار دود در اماكني كه مواد مصنوعي وجود دارد افزايش مي‌يابد، براي بوجود آمدن بك درفت با توجه به وجود مواد سوختني و حرارت و شعله احتياج به اكسيژن دارد كه با تهويه نامناسب و رساندن اكسيژن به محل حريق مي‌توان بك درفت ايجاد كرد.

سه حالت رشد ـ پايداري ـ و فروكش كردن در حريقها وجود دارد كه بك درفت در حالت اول رشد و فروكش كردن بوجود مي‌آيد و همچنين وجود منو اكسيد توليد شده در محل حريق به علت انفجاري بودن باعث توليد و افزايش بك درفت مي‌شود.

از نشانه‌هاي شروع بك درفت ترك خوردن شيشه‌ها و بوجود آمدن دود غليظ قهوه‌اي رنگ مي‌باشد. براي جلوگيري از بك درفت از بالا ترين نقطه‌اي كه دود جمع شده است تهويه مي‌زنيم.

آتش‌نشانان از چه ترفندهایی برای جلوگیری از بک درفت استفاده می‌کنند؟

بک درفت چه زمانی رخ میدهد؟

  • معمولا زمانی رخ می دهد که آتش در مرحله کند سوزی است.
  • درجه حرارت باید به ۶۰۹درجه سانتیگراد رسیده باشد.
  • – فضای ساختمان با گاز منو اکسید کربن و دیگر محصولات حریق پر شده است.
  • – ورود ناگهانی هوا باعث انفجار می گردد .

علائم و نشانه های قریب الوقوع بک درفت :

  •  شعله کم و قابل مشاهده نیست
  •  دود ساطع شده تحت فشار از شکاف ها خارج می شود.
  •  هیچ بازشویی باز نیست .
  •  گرمای حریق حس می شود .
  •  رنگ دود حریق تغییر کرده است .(قهوه اي رنگ)
  •  دود شیشه ها را پوشانیده و سیاه کرده است .
  •  درجه حرارت بالاست و علائم آن مشهود است

پیشگیری از بک درفت :

  • تهویه از بالاترین سطح که باعث خروج گازهای بسیار گرم شود
  • حمله به آتشبا هماهنگی کامل و احتیاط از انفجار

آتش‌نشانان از چه ترفندهایی برای جلوگیری از بک درفت استفاده می‌کنند؟

آتش نشانان از چندین تاکتیک برای جلوگیری یا کاهش خطر بک درفت در طول عملیات اطفاء حریق استفاده می کنند.

  • تهویه:  تهویه مناسب برای جلوگیری از تجمع گازهای قابل احتراق بسیار مهم است. آتش نشانان به طور استراتژیک منافذی را در سازه ایجاد می کنند تا اجازه خروج گرما، دود و گازها را بدهند و احتمال اشتعال ناگهانی را کاهش دهند.
  • ورود کنترل شده:  آتش نشانان قبل از ورود به یک سازه، وضعیت را ارزیابی می کنند تا احتمال بک درفت را تعیین کنند. آنها ممکن است از ابزارهایی مانند دوربین های تصویربرداری حرارتی برای شناسایی نقاط داغ و ارزیابی سطح گرما و آتش در داخل استفاده کنند. تکنیک‌های ورود کنترل‌شده، مانند کنترل درب و تهویه هیدرولیکی، می‌توانند به حداقل رساندن خطر کمک کنند.
  • خنک کردن محیط: آتش نشانان ممکن است از آب برای خنک کردن محیط اطراف استفاده کنند و دما و پتانسیل اشتعال را کاهش دهند. این تاکتیک می تواند با کاهش دما به زیر نقطه اشتعال گازهای قابل احتراق، از بک درفت در آتش سوزی جلوگیری کند.
  • نظارت جو: نظارت مستمر بر اتمسفر داخل سازه ضروری است. آتش نشانان از آشکارسازهای گاز برای تشخیص وجود گازهای قابل اشتعال مانند مونوکسید کربن و سیانید هیدروژن استفاده می کنند که نشانگر شرایط بالقوه بک درفت هستند.
  • پروتکل های ایمنی: آموزش و رعایت پروتکل های ایمنی در درجه اول اهمیت قرار دارد. آتش نشانان باید در مورد علائم و نشانه های شرایط بک درفت آگاه باشند و بر اساس آن برای جلوگیری از به خطر انداختن خود و دیگران اقدام کنند.

با به کارگیری این استراتژی ها و حفظ آگاهی موقعیتی، آتش نشانان می توانند احتمال وقوع حوادث انفجاری را کاهش دهند و ایمنی خود و مردم را در طول عملیات اطفاء حریق افزایش دهند.

آتش‌نشانان از چه ترفندهایی برای جلوگیری از بک درفت استفاده می‌کنند؟

اهمیت خروج تدریجی عناصر آتش از محیط بسته

استراتژی تهویه در به حداقل رساندن خطر بک درفت در آتش نشانی در طول عملیات اطفاء حریق بسیار مهم است. بک درفت با توجه به توزیحاتی که ذکر شد زمانی اتفاق می‌افتد که اکسیژن به یک فضای محدود وارد می‌شود که به دلیل احتراق ناقص، سطح اکسیژن کاهش یافته است. این هجوم اکسیژن می تواند منجر به شعله ور شدن سریع و انفجاری گازهای قابل اشتعال شود و باعث ایجاد یک پدیده خطرناک شود.

برای کاهش این خطر، آتش نشانان از تکنیک های تهویه استراتژیک استفاده می کنند. یکی از رویکردها انجام یک فرآیند تهویه هماهنگ است که اطمینان حاصل شود که هر روزنه تهویه به درستی زمان بندی و کنترل شده است. این امر از هجوم ناگهانی اکسیژن به داخل ساختار جلوگیری می کند و احتمال ایجاد بک درفت را کاهش می دهد.

علاوه بر این، آتش نشانان اولویت ایجاد یک نقطه دریچه بالاتر از محل آتش سوزی را دارند. این اجازه می دهد تا گرما و دود به تدریج خارج شود و از تجمع گازهای قابل اشتعال که می تواند منجر به یک سناریوی بک درفت شود، جلوگیری می کند. علاوه بر این، آتش نشانان ممکن است از ابزارهای تهویه مانند فن های تهویه با فشار مثبت (PPV) استفاده کنند تا هوای تازه را با دقت وارد سازه کنند و جریان هوای کنترل شده را حفظ کنند.

به طور کلی، یک استراتژی تهویه به خوبی برنامه ریزی شده برای آتش نشانان ضروری است تا به طور موثر جریان هوا را به داخل و خارج از یک سازه در حال سوختن مدیریت کنند، که پتانسیل بک درفت را کاهش می دهد و ایمنی آتش نشانان و سرنشینان را افزایش می دهد.

شرکت بهسازان سرای مهرآهنگ پیشتاز در عرضه انواع تجهیزات ایمنی آتش نشانی

شرکت بهسازان سرای مهرآهنگ به عنوان یک مجموعه تولیدی و همچنین عرضه کننده مستقیم محصولاتی همچون فایرباکس‌ها، سیستم اعلام حریق و اطفاء حریق فعالیت دارد. این شرکت در سه حوزه تولید، فروش و نصب و اجرا خدمات کاملی را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. بنابراین شما می‌توانید با مطالعه جزئیات فنی انواع محصولات ضمن دریافت اطلاعات مناسب با آگاهی کامل اقدام به خرید کنید. از طرفی یک فروشگاه آنلاین نیز برای شما ترتیب داده شده است تا یک خرید سهل و آسانی را تجربه کنید در صورت داشتن سوال با این مرکز تماس حاصل فرمایید.

2 Comments

  1. ق گفت:

    عالی هستید من بدنبال یه شرکت قابل اعتماد و قابل اطمینان بودم که از محصولاتشون استفاده کنم

  2. مانی گفت:

    Flash over چ کاری انجام میده امکان داره که خراب بشه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برند