انواع کپسولهای آتش نشانی
انواع کپسولهای آتش نشانی
خرداد 12, 1399
معرفی دستگاه اطفاء حریق میست تک
خرداد 12, 1399
انواع کپسولهای آتش نشانی
انواع کپسولهای آتش نشانی
خرداد 12, 1399
معرفی دستگاه اطفاء حریق میست تک
خرداد 12, 1399

انواع شبکه آب آتش نشانی

انواع شبکه آب آتش نشانی

شبکه خشک آب آتش نشانی

شبکه آب آتش نشانی چیست ؟

انواع شبکه آب آتش نشانی – این شبکه ها شامل لوله های آب مشخصی است .و به صورت عمودی و افقی  از سطح زمین تا بالاترین نقطه ی ساختمان (پشت بام) امتداد می یابد. و متناسب با نوع تصرف سازه و بار حریق موجود سایز لوله مشخص میشود .در هر طبقه یک یا چند خروجی از آن جهت نصب جعبه آتش نشانی گرفته میشود.

تجهیزات زیر در انواع شبکه آب آتش نشانی وجود دارند :

  • پمپ آب آتش نشانی و متعلقات آن
  • شیر های یک طرفه
  • لوله های ارتباطی
  • انواع شیر فلکه آب آتش نشانی
  • شلنگ های آب آتش نشانی شامل شلنگ های برزنتی و PVC
  • جعبه های آتش نشانی
  • کوپلینگ های آتش نشانی
  • قرقره آب آتش نشانی
  • شبکه های آب و نازل ها
  • خروجی و ورودی های آب برای ماشین های آتش نشانی – شیر های سیامی
  • شبکه الکتریکی کنترل تجهیزات آتش نشانی

انواع شبکه آب آتش نشانی یا انواع سيستم آبرسانی جعبه آتش نشانی :

 

  •  سيستم خشك
  • سیستم تر
  • سيستم مرکب (تر و خشک)

انواع شبکه آب آتش نشانی – سیستم تر:

شبکه آب رسانی آتش نشانی سیستم تر

شبکه آب رسانی آتش نشانی سیستم تر

 

این نوع شبکه ، از انتهایی ترین قسمت ساختمان (زیر زمین)شروع می شود. و دربالاترین نقطه ی آن پشت بام به پایان می رسد.این نوع شبکه به مخزن آب آتش نشانی متصل است. و بنا به وضعیت سازه بر روی بام و یا زیرزمین تعبیه شده است. در صورت تعبیه مخزن آب آتش نشانی در زیر زمین حتما جهت تامین فشار در هنگام قطعی برق باید سیستم به دیزل ژنراتور مجهز باشد.این مخزن به لوله ی آب شهری متصل میگردد.

تمام خروجی های تعبیه شده در طبقات در صورت نیاز قادر به تامین آب می باشد.در این نوع سیستم جعبه آتش نشانی آب مورد نیاز از آب شهری تامین می گردد. لوله کشی این سیستم به لوله کشی آب شهری ساختمان متصل است. و اجاز ه میدهد همیشه در این سیستم آب وجود داشته باشد. بطوریکه هرگاه شیر ورودی جعبه آتش نشانی و نازل سر لوله باز شود آب جریان می یابد. وجه تسمیه این سیستم نیز به علت وجود همیشگی آب در سیستم می باشد. بطور معمول ورودی پایینی جعبه آتش نشانی را به لوله کشی این سیستم اختصاص می دهند  ولی معمولا در جعبه های آتش نشانی در هر دو طرف جعبه هم در بالا و هم در پایین جعبه (4 عدد سوراخ) ، این ورودی ها پیش بینی شده است تا نصب آن در هر شرایطی میسر گردد.

 

انواع شبکه آب آتش نشانی – سیستم خشک: 

 

شبکه خشک آب آتش نشانی

شبکه خشک آب آتش نشانی این نوع شبکه به لوله ی آب شهری متصل نیست . ورودی آن در مجاورت درب ورودی ساختمان یا طبقه ی همکف نصب می گردد. سایز ورودی 1.5 یا 2.5 اینچ است. در مواقع ضروری آب  توسط پمپ خودروی آتش نشانی به درون شبکه پمپاژ میگردد. و آب یا مواد اطفایی پمپاژ شده از تمامی خروجی ها قابل دریافت میباشند.

در این نوع سیستم جعبه آتش نشانی ، منبع آب مورد نیاز جهت استفاده در سیستم لوله کشی جعبه آتش نشانی و یا قرقره آتش نشانی از منابع آب ساختمان و یا محل مورد استفاده جداست .به سیستم لوله کشی آب شهری ساختمان ارتباطی ندارد. بنابراین در حالت عادی داخل لوله ها و جعبه آتش نشانی و قرقره آن، آب وجود نداشته و خشک می باشد.

وجه تسمیه این سیستم نیز به همین علت است. در سیستم خشک جعبه آتش نشانی آب مورد نیاز از طریق لوله ورودیی که معمولاً در جلوی درب ساختمان و یا محل مورد نظر در یک محفظه شیشه ای نصب شده است تامین می گردد. در هنگام ضرورت تانکرها و یا پمپهای آتش نشانی به این ورودی متصل میشوند .آب مورد نیاز را به درون سیستم جعبه آتش نشانی پمپاژ می نمایند. بدین صورت آب در هر طبقه در لحظه ضرورت قابل استفاده خواهد بود. بطور استاندارد ورودی بالای جعبه آتش نشانی را به لوله کشی این سیستم اختصاص می دهند. بطور معمول جعبه های در هر دو طرف جعبه هم در بالا و هم در پایین جعبه (4 عدد سوراخ) ، این ورودی ها پیش بینی شده است. تا نصب آن در هر شرایطی میسر گردد.

 

انواع شبکه آب آتش نشانی – سيستم مرکب (تر و خشک) :

شبکه مرکب آب آتش نشانی

شبکه مرکب آب آتش نشانی

در این نوع سیستم ، با توجه به شرایط ساختمان نظیر مساحت، ارتفاع آن و غیره از ترکیب دو سیستم تر و خشک همزمان استفاده می گردد. در تصویر بالا ، یک سیستم متشکل از لوله های تر و خشک با یک تانک مرتفع ، نشان داده شده است . سیستم های لوله های تر برا استفاده ساکنین جهت اطفاء آتش های کوچک در نظر گرفته شده است .در ساختمان های بلند باید یک پمپ خودکار برای رساندن آب ( از لوله شهر ، تانک ذخیره یا منبع ) به جعبه آتش نشانی وجود داشته باشد .

 

 

 

جعبه آتش نشانی :


بهترین تجهیز برای اطفاء حریق در ساختمان های مسکونی و اداری و واحد های صنعتی و انبار های کالا و غیره جعبه های آتش نشانی یا همان فایر باکس FIRE BOX می باشد.

برای خرید آن لاین انوع جعبه آتش نشانی از فروشگاه آن لاین شرکت فنی مهندسی به سازان از

لینک زیر استفاده نمایید.

جعبه آتش نشانی پیشرو

جعبه آتش نشانی استیل

 

کانال تلگرام جعبه آتش نشانی پیشرو

telegram logo icon 5 300x191 - ابعاد استاندارد جعبه آتش نشانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برند