سیستم اطفا fm200
همه چیز در باره گاز FM200
فروردین 19, 1399
سیستم اعلام حریق متعارف
سیستم اعلام حریق ادرس پذیر چیست؟
فروردین 19, 1399
سیستم اطفا fm200
همه چیز در باره گاز FM200
فروردین 19, 1399
سیستم اعلام حریق متعارف
سیستم اعلام حریق ادرس پذیر چیست؟
فروردین 19, 1399

کپسول آتش نشانی

کپسول آتش نشانی

کپسول آتش نشانی co2

کپسول آتش نشانی دستگاهی جهت اطفا حریق در مراحل ابتدایی شروع آن و قبل از گسترش حریق است . این دستگاه پرتابل ( قابل حمل ) است.شما میتوانید آن را به راحتی به محل مورد نظر انتقال بدهید. جهت خرید کپسول آتش نشانی می توانید از محصولات به سازان دیدن کنید.

نحوه عملکرد کپسول آتش نشانی

کپسول‌های آتش‌نشانی .به صورت استوانه های فولادی هستند .با یکی از ماده های خاموش کننده ذکر شده شارژ شده اند . این مواد اطفایی پس از خارج شدن از کپسول آتش نشانی. باعث حذف یکی از زنجیره های ایجاد حریق مانند حرارت – اکسیژن یا تغییر و تحولات شیمیایی میشوند .

طریقه استفاده کپسول آتش نشانی

طریقه كاربرد طرز كار با دستگاه خاموش کننده:

  • آزاد ساختن ضامن
  • فشار روی اهرم
  •  هدایت پودر به محل مورد نظر به صورت جاروئي

در این خاموش كننده به علت تحت فشار بودن احتمال سفت شدن . پودر وجود دارد بدین جهت بهتر است. بعد از برداشتن خاموش كننده از محل نصب حداقل یک بار آن را سر و ته نماییم.

برای استفاده از کپسول های آتش‌نشانی ابتدا باید ضامن روی شیر اهرمی یا چرخشی را جدا کرد .و سپس اهرم آن را فشار داد. یا شیر را باز نمود. این عمل باعث میشود. مواد داخل کپسول آتش نشانی که تحت فشار نیز هستند. به سرعت از مخزن خارج شده و عملیات اطفا را انجام بدهند .

توجه

  • باید به سمت ریشه شعله هدف گیری شود.
  • بسیار بهتر است. با حفظ خونسردی به صورت تک تیر از کپسول های آتش نشانی استفاده شود

کپسول های آتش نشانی. دارای وزن های متفاونی میباشند . معمولا از یک کیلوگرم الی 50 کیلوگرم و بعضا 75 کیلوگرم نیز تولید میشوند. مدل های بالاتر از 12 کیلوگرم معمولا. دارای چرخ برای حمل میباشند .

انواع کپسول های آتش نشانی

کپسول های آتش نشانی دارای انواع مختلف میباشند . بر حسب کلاس حریق باید کپسول آتش نشانی مناسب انتخاب شود . انتخاب تجهیز اطفایی مناسب بسیار مهم است . بهتر است برای انتخاب نوع کپسول آتش نشانی مورد نیازتان با ما مشورت کنید .

کپسول آتش نشانی پودر و گاز :

کپسول آتش نشانی پودر و گاز پر مصرف ترین خاموش کننده . در حال حاضر است. به طور معمول ، در تمام سازمان های آتش نشانی اعم از شهری و روستایی . واحد آتش نشانی صنایع . ادارات و انواع کپسول آتش نشانی پودر . در رده اول وسایل مبارزه با آتش قرار دارد . علاوه بر این ، در بیشتر وسایل نقلیه . بیمارستان ها . اماکن آموزشی . مجتمع های مسکونی و به طور کلی هر جا که محافظت در برابر آتش سوزی مورد نیاز است ، این خاموش کننده به تنهایی و یا در کنار سایر وسایل آتش نشانی . دیده می شود .

توانایی پودر های خاموش کننده پودر و گاز:

توانایی پودر های خاموش کننده در مبارزه با بسیاری از انواع آتش سوزی ها ، پیشرفت در ساخت کپسول آتش نشانی . طرز کار بسیار آسان باعث شده تا ” کپسول آتش نشانی پودری ” به صلاح قدرتمندی برای مبارزه اولیه با گروه بزرگی از آتش سوزی تبدیل گردد . به طور معمول حجم داخلی کپسول . محل پودر و بقیه آن محل انبساط گازی است که باعث به خارج راندن پودر می شود.

 

کپسول آتش نشانی پودر و گاز

 

ابعاد کپسول های آتش نشانی :

کپسول آتش نشانی پودر و گاز در اندازه های مختلف از یک کیلوگرم تا پنجاه کیلوگرم در انواع مختلف دستی ـ چرخ دار طرحی و ساخته می شود. كه انواع دستی آن را كه از یک تا 12  كیلوگرم گنجایش پودر دارند آنهاست می توان به دو گروه تقسیم كرد:

کپسول آتش نشانی چرخدار : 

  • خاموش كننده های پودر گاز تحت فشار

خاموش كننده های پودر گاز تحت فشار. به وسیله هوا یا یك گاز بی اثر مانند ازت فشار آن تأمین می شود. و بدنه آن تحت فشار قرار دارد.

  • خاموش کننده پودرو گاز بالن بغل

خاموش کننده پودر و گاز بالن بغل  فشار آن از طریق گاز CO2 ذخیره شده در فشنگی كه در داخل یا خارج  بدنه قرار دارد تأمین می‏شود.

خاموش كننده های پودر گاز تحت فشار :

  • خاموش كننده های پودر گاز تحت فشار همان ساختار خاموش کننده. پودر و گاز بالن بغل را دارد با این تفاوت كه در این مدل سیلندر اصلی نگهدارنده پودر شیمیایی تحت فشار است.
  • حجم این خاموش كننده را پودر و هوای خشک یا ازت پر می کنند.
  • فشار داخل بدنه آن حدود 18 اتمسفر می باشد.
  • معمولاً برای پر كردن هوا. هوا را بوسیله عبور از فیلترهای رطوبت گیر. خشك و به داخل بدنه كمپرس می كنند .زیرا در غیر این صورت رطوبت هوا احتمال جذب پودر شده و پودر كلوخه می شود.
  • معمولاً نازل یا سرلوله پاشنده .این خاموش كننده طرحی متفاوت با نوع آبی و CO2 دارد.
  • در انواع كوچك معمولاً نازل به شیر متصل است. و در انواع بزرگتر نازل در انتهای لوله لاستیکی نصب می شود.
  •  كمپرس هوا یا گاز ازت به داخل بدنه از طریق شیر کپسول انجام میشود

 

خاموش کننده پودرو گاز بالن بغل :

در این نوع خاموش كننده .پودری فشار لازم برای خارج شدن .پودر از گاز ذخیره داخل فشنگی (سیلندر‌ـ مخزن) تامین می گردد.

انواع خاموش كننده های پودر و گاز:

  1. خاموش كننده پودر و گاز بالن خارج
  2. خاموش كننده پودر و گاز بالن داخل

خاموش كننده پودر و گاز بالن داخل:

 

  • سیلندر محتوی گاز كربنیك ( فشنگی ) در این خاموش كننده در خارج از استوانه (بدنه) قرار دارد و مجرای خروجی گاز فشنگی به بدنه خاموش كننده پیچ شده است.
  • مقدار گاز در فشنگی همانطور كه در استاندارد مربوط به فشنگی ها آمده است درخاموش كننده های متفاوت بستگی به نوع پودر و سایر موارد دارد كه مقدار گاز روی بدنه فشنگی حك شده است.
  • فشنگی هائیكه درخارج خاموش كننده قرار می گیرد دارای سوپاپ ایمنی در سمت مخالف خروجی گاز می‏باشد كه در صورت ازدیاد فشار داخل فشنگی به هر علت سوپاپ عمل كرده و گاز فشنگی تخلیه می گردد.

خاموش كننده پودر و گاز بالن داخل:

از محل ورودی گاز به داخل بدنه خاموش كننده .(از طرف داخل بدنه). لوله ای كشیده شده .كه گاز را به نزدیك انتهای بدنه هدایت می كند. وجود لوله در روی گاز باعث می شود. كه گاز انتهای بدنه .از داخل پودر عبور كرده .و درصورت سفت بودن پودر. آن را به هم زده و نرم كرده. و با عبور از بین پودرها به فضای خالی بالای سطح پودر برسد.

خاموش كننده‏ های پودری. به طور عموم قابل كنترل بوده. و در انواع پودر و گاز این كنترل. از طریق سر لوله پودرپاش صورت می گیرد .و در ضمن این سر لوله ها طوری طراحی .و ساخته شده اند .كه از نفوذ آب و رطوبت به داخل بدنه جلوگیری می كند .فشنگی گاز در داخل گیره ای .كه مخصوص نگهداری آن نصب شده قرار می گیرد. و بوسیله پیچ (چپگرد) به بدنه متصل می گردد.

شیر سیلندر فلكه ای می باشد .كه با گردش فلكه شیر راه خروجی گاز باز می گردد. برای جلوگیری از بازشدن اتفاقی دراین نوع فشنگها .به جای ضامن از پلمپ استفاده شده است.

بدنه خاموش كننده های پودر وگاز معمولاً .دارای سوپاپ ایمنی می باشد .كه به طور عموم این سوپاپها. روی درب پوش نصب می شود. سوپاپ فوق از نوع فنری بوده .و در صورت ازدیاد فشار داخل بدنه .به هر علت فشار اضافی را تخلیه می نماید .سوپاپ ایمنی روی 17 آتمسفر تنظیم شده است.

طریق استفاده از خاموش كننده پودر و گاز بالن خارج:

  • درنزدیكی محل آتش سوزی خاموش كننده .را روی زمین قرار داده .و لوله لاستیكی را ازگیره خارج كرده. و آن را با دستگیره با هم نگه دارید.
  • توجه: وقتی گاز وارد بدنه شود .ولوله لاستیكی فوق تحت فشار قرار گیرد . در صورت رها بودن با تحت فشار قرارگرفتن حركت می كند. و احتمال برخورد آن به سر و صورت وجود دارد.
  • شیرگاز را با چرخانیدن فلكه باز كنید.
  • توجه: هرگز بدن یا سر و صورت خود را .در مسیر سوپاپ .و در پيچ رويي ایمنی خاموش كننده. قرار ندهید. علت اين امر اين است. که شايد. به علت پوسيدگي و يا عدم توانايي نگهداري. يک باره حجم گاز رها شده. به داخل کپسول، در پوش رويي و يا سوپاپ، پرتاب شده و باعث خسارت جاني به آتش نشان گردد.
  • سر لوله را با یك دست و خاموش كننده .را با دست دیگر گرفته. و با فشار بر روی اهرم .سر لوله پودرپاش پودر را بر روی آتش بپاشید.

خاموش كننده های پودر وگاز فشنگ داخل:

در این نوع خاموش كننده .فشنگ گاز CO2 در داخل بدنه. و زیر درپوش قرار می گیرد. كه هنگام عمل با زدن ضربه .و با فشار بر روی اهرم راه خروج گاز از داخل. فشنگ باز و گاز وارد بدنه می شود .و سپس پودر از طریق لوله خروجی. كه درداخل بدنه می باشد. به شیلنگ هوا هدایت شده. و توسط سر لوله پودر پاش كه قابل كنترل است .پودر بر روی آتش پاشیده می شود.

به طور کل همه . خاموش كننده ها .بايد هردو سال یكبار تحت آزمایش .هیدرواستاتیك قرار گيرند. و تاریخ انجام آن روی خاموش كننده حك گردد.

شما میتوانید برای خرید آنلاین کپسول آتش نشانی از قسمت بالای صفحه محصولات انتخاب کنید و از طریق دکمه افزودن به سبد خرید اقدام نمایید.

در صورت بروز مشکل با شماره تلفن ۰۹۳۰۶۰۱۶۷۹۸ تماس بگیرید.

کانال تلگرام جعبه آتش نشانی پیشرو

telegram logo icon 5 300x191 - ابعاد استاندارد جعبه آتش نشانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برند