کپسول دستی fm200؛ نوع عملکرد و ساختار، کاربردها
کپسول دستی fm200؛ نوع عملکرد و ساختار، کاربردها
اسفند 20, 1402
فایر باکس دوقلو ؛ نوع متریال، ویژگی‌ها، مزیت‌ها و قیمت
فایر باکس دوقلو ؛ نوع متریال، ویژگی‌ها، مزیت‌ها و قیمت
اسفند 20, 1402
کپسول دستی fm200؛ نوع عملکرد و ساختار، کاربردها
کپسول دستی fm200؛ نوع عملکرد و ساختار، کاربردها
اسفند 20, 1402
فایر باکس دوقلو ؛ نوع متریال، ویژگی‌ها، مزیت‌ها و قیمت
فایر باکس دوقلو ؛ نوع متریال، ویژگی‌ها، مزیت‌ها و قیمت
اسفند 20, 1402

کوپلینگ فایر باکس؛ انواع، جنس و متریال

کوپلینگ فایر باکس؛ انواع، جنس و متریال + قیمت

اطفاء حریق یک جنبه حیاتی از ایمنی عمومی  هر ساختمانی است.  بطوریکه به تجهیزات قوی و پرسنل آموزش دیده برای کاهش موثر خسارات  نیاز است. در میان ابزارهای موجود در اختیار آتش نشانان، کوپلینگ فایر باکس به عنوان یک جزء اساسی  تلقی می شود و تحویل آب تحت فشار را برای خاموش کردن سریع و کارآمد آتش تسهیل می کند. در این مقاله ما در مورد کوپلینگ شیلنگ آتش نشانی صحبت می‌کنیم و اطلاعات کامل و کاربردی را برای افزایش آگاهی مخاطبین که به دنبال خرید این محصول هستند ارائه می‌دهیم.

کوپلینگ فایر باکس چیست؟

کوپلینگ فایر باکس به عنوان رابط مهم بین شیلنگ های آتش نشانی و منابع آب عمل می کند و اتصالات بدون درز را برای انتقال آب در طول عملیات اطفای حریق امکان پذیر می کند. این کوپلینگ ها به گونه ای طراحی شده اند که در برابر فشار بالا مقاومت کنند و در شرایط اضطراری آتش سوزی بهترین عملکرد را داشته باشند. وظیفه اصلی آنها اطمینان از اتصال ایمن و ضد نشت بین شیلنگ ها، هیدرانت ها، پمپ ها و سایر تجهیزات آتش نشانی است.

البته اگر به یک شیلنگ آتش نشانی دقت داشته باشید دو سر آن دارای کوپلینگ است. بطوریکه در قسمت شیر فلکه یک کوپلینگ قرار می‌گیرد و در سر دیگر نیز یک کوپلینگ دیگر نصب می‌شود. در قسمت شیر فلکه یک هیدرانت بین فلکه و شیلنگ وجود دارد که مستقیماً به کوپلینگ‌ها متصل می‌شود. در سر دیگر نازل وجود دارد که باید بعد از نصب کوپلینگ به شیلنگ‌ها اتصال یابند. به همین دلیل است که این قطعات به صورت جفتی عرضه می‌شوند تا شما بتوانید یک سیستم اطفاء حریق دقیق و کاملی را داشته باشید. البته اگر به هر طریقی هر کدام از آنها دچار آسیب ساختاری شد می‌توانید بر اساس ابعاد و سایزی که دارند به تعویض یا جایگزینی آنها بپردازید. اما با توجه به متریال کاملاً مناسب در بلند مدت نیاز به نصب مجدد در صورت نگهداری صحیح ندارد.

کوپلینگ فایر باکس چیست؟

انواع کوپلینگ آتش نشانی بر اساس نوع اتصال

کوپلینگ آتش نشانی انواع مختلفی دارند که هر کدام برای کاربردها و استانداردهای خاصی طراحی شده اند. دو نوع رایج عبارتند از:

  • کوپلینگ های رزوه ای: کوپلینگ های رزوه ای دارای اجزای نر و ماده با رزوه های به هم پیوسته هستند که باعث مهر و موم محکم در هنگام اتصال می شوند. آنها به دلیل سهولت استفاده در تجهیزات آتش نشانی در سراسر جهان رایج هستند. استانداردهای ملی، مانند استانداردهای تعیین شده توسط انجمن ملی حفاظت از آتش (NFPA) در ایالات متحده، اغلب مشخصات رزوه و دیگر متغیرهای ساختاری را برای طراحی و ساخت ایمن این قطعات مشخص می‌کنند.
  • کوپلینگ های بدون رزوه یا اتصال سریع: کوپلینگ فایر باکس که به عنوان کوپلینگ های اتصال سریع نیز شناخته می شوند، قابلیت های استقرار سریع را ارائه می دهند. آنها از مکانیزم قفل شونده استفاده می کنند که آتش نشانان را قادر می سازد تا به سرعت شیلنگ ها را بدون نیاز به رزوه وصل کنند. کوپلینگ های آنی به ویژه در موقعیت هایی که زمان اهمیت دارد، مانند سیستم های اطفاء حریق با فشار بالا یا محیط صنعتی، به وفور استفاده می‌شوند. البته قابل استفاده به عنوان سیستم اطفاء حریق خانگی نیز هستند.

رایج‌ترین متریالی که برای ساخت کوپلینگ فایر باکس استفاده می‌شود

کوپلینگ فایر باکس یا جعبه آتش نشانی معمولاً از مواد بادوام ساخته می شوند که به دلیل استحکام، مقاومت در برابر خوردگی در محیط های پرتنش روی  تجهیزات نصب می‌شوند. مواد متداول مورد استفاده در ساخت کوپلینگ شلنگ آتش نشانی عبارتند از:

  • آلومینیوم: سبک وزن و مقاوم در برابر خوردگی. آلومینیوم یک انتخاب محبوب برای کوپلینگ فایر باکس است. نسبت استحکام به وزن عالی را ارائه می دهد و ماشینکاری آن آسان است و برای تولید اجزای کوپلینگ با ساختار پیچیده ایده آل است.
  • برنج: برنج به دلیل مقاومت شیمیایی و ضد زنگ بودن شناخته شده است و یکی دیگر از مواد رایج مورد استفاده در کوپلینگ شیلنگ آتش نشانی است. کوپلینگ های برنجی در عین حفظ سازگاری با استانداردهای مختلف طراحی، طول عمر بالایی نیز دارند.
  • فولاد ضد زنگ: فولاد ضد زنگ در مقایسه با سایر متریال‌های معرفی شده بسیار با کیفیت‌تر و مقاوم‌تر هستند. امروزه فولاد یک آلیاژ اصلی برای تولیدات تجهیزات صنعتی خصوصاً وسایلی که برای ایمنی آتش نشانی هستند تلقی می‌شوند. بنابراین از قیمت بالاتری نیز برخوردار هستند.
  • مواد کامپوزیت: برخی از کوپلینگ های شیلنگ آتش نشانی مدرن از مواد کامپوزیتی مانند پلاستیک های تقویت شده با فایبرگلاس یا کامپوزیت های فیبر کربنی تولید می شوند. اگرچه مقاومت نمونه‌های فلزی را به آن صورت ندارند اما در بعضی از تجهیزات می توانند استفاده شوند.

همه نمونه‌های معرفی شده ویژگی‌های خاص خود را دارند. اما اگر می‌خواهید یک محصول مقرون به صرفه و به نسبت با کیفیت را خریداری کنید کوپلینگ آلومینیومی انتخاب خوبی برای شما خواهد بود. البته هیدرانت‌ها نیز از نوع آلومینیوم موجود هستند. اما شیر فلکه امکان دارد از جنس برنج باشند. در مجموع یک کوپلینگ هیدرانت و نازل آلومینیومی همراه با فلکه‌های برنجی یک سیستم اطفاء حریق ایمن را در اختیار شما قرار می‌دهد.

انواع کوپلینگ آتش نشانی بر اساس نوع اتصال

قیمت مناسب تجهیزات داخلی فایرباکس

از اولویت‌های مهم دیگر قیمت وسایل و تجهیزاتی است که در داخل فایر باکس یا جعبه آتش نشانی وجود دارد. معمولاً یک جعبه آتش نشانی بدون تجهیزات داخلی به فروش می‌رسد. بنابراین شما باید تمامی آنچه را که برای احداث یک سیستم اطفاء حریق احتیاج دارید خریداری کنید. در بخش‌های قبل کاملاً اشاره شد که علاوه بر کوپلینگ فایر باکس، شیر فلکه‌ها، هیدرانت‌ها، شیلنگ‌ها، نازل‌ها و همچنین یک قرقره نیز در داخل باکس مورد نیاز است. بسیاری از شرکت‌های داخلی سعی می‌کنند برای حفظ رضایت مشتری قیمت مناسبی را برای این وسایل در نظر بگیرند.

خرید فایر باکس و متعلقات از شرکت بهسازان سرای مهرآهنگ

شرکت بهسازان سرای مهرآهنگ علاوه بر آنکه جعبه آتش نشانی و فایرباکس‌های متنوع، با کیفیت و بسیار زیبایی را در رنگ بندی‌های گوناگون عرضه می‌کند. متعلقات آن را نیز مانند انواع شیلنگ‌ها و دیگر تجهیزات در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. این شرکت با هدف پاسخگویی به نیاز مجموعه‌های صنعتی، ساختمان‌های تجاری در جهت ایمن سازی و راه‌اندازی انواع سیستم اعلام حریق و اطفاء حریق پاسخگوی نیاز کاربران است. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر با شرکت تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برند