جستجو
Close this search box.

جستجو
Close this search box.
دتکتور دودی چیست؟ | انواع | کاربرد | نصب | مشاوره و خرید
دتکتور دودی چیست؟ | انواع | کاربرد | نصب | مشاوره و خرید
تیر 17, 1403
اجزای سیستم اعلام حریق و کارکرد هر جزء از آن را بشناسید
اجزای سیستم اعلام حریق و کارکرد هر جزء از آن را بشناسید
تیر 17, 1403
دتکتور دودی چیست؟ | انواع | کاربرد | نصب | مشاوره و خرید
دتکتور دودی چیست؟ | انواع | کاربرد | نصب | مشاوره و خرید
تیر 17, 1403
اجزای سیستم اعلام حریق و کارکرد هر جزء از آن را بشناسید
اجزای سیستم اعلام حریق و کارکرد هر جزء از آن را بشناسید
تیر 17, 1403

انواع نقشه اعلام حریق ساختمان و اهمیت شناخت آن برای مهندسان

انواع نقشه اعلام حریق ساختمان و اهمیت شناخت آن برای مهندسان

استفاده از سیستم اعلام حریق یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از خطرات ناشی از آتش سوزی و حریق است. برای اجرای صحیح سیستم اعلام حریق لازم است که ابتدا نقشه اعلام حریق با دقت طراحی و  مورد بررسی قرار بگیرد و سپس با توجه به آن تمامی تجهیزات از جمله دتکتورها، سیستم‌های اطفای حریق و کابل‌ها و سیم کشی‌ها در جای درست خود بر روی نقشه جانمایی شوند. نقشه‌های اعلام حریق بسته به نوع سیستم اعلام حریق متفاوت‌اند که در این مقاله قصد بررسی آن‌ها را داریم.

نقشه اجرای سیستم اعلام حریق چیست؟

سیستم اعلام حریق متشکل از مجموعه‌ای از نمادها، کابل‌ها و سیم کشی‌های برق است که هر کدام باید در جای مناسب در ساختمان نصب شوند و در هنگام حریق از تشدید خطر جلوگیری کنند. این نقشه از چندین بخش اصلی تشکیل شده که آشنایی با آن‌ها برای نقشه خوانی اعلام حریق ضروری است. اولین گام برای نقشه خوانی این است که بدانید کابل‌ها و سیم‌های برقی که برای این سیستم استفاده می‌شوند، به دو بخش زیر تقسیم بندی می‌گردند:

  • کابل‌های شناسایی کننده: کابل‌های شناسایی کننده از جمله تجهیزات موجود در نقشه اعلام حریق هستند. این کابل‌ها وظیفه شناسایی حریق را دارند. از این رو می‌توان آن‌ها را نوعی کابل دریافت کننده شناخت. به این کابل ها دتکتور خطی با LHD نیز گفته میشود . انواع مختلفی از دستگاه های تشخیص حرارت یا همان دتکتور های حرارتی وجود دارند. تشخیص حرارت خطی (LHD) یا همان دتکتور خطی از سیم یا کابل به جای ترموستات برای تشخیص گرمای ناشی از آتش استفاده می کند. هنگام نصب، گزینه های قابل تنظیم زیادی بر روی کنترل پنل وجود دارد که آن را به وسیله ای همه کاره و موثر برای تشخیص گرما در بسیاری از کاربردها تبدیل می کند.
  • کابل‌های هشداردهنده: به کابل‌هایی که به سیستم‌های هشداردهنده متصل می‌شوند و در واقع وظیفه‌ای برای شناسایی حریق، دود و خطرات آن ندارند این کابل ها صرفا وظیفه ارتباط تجهیزات اعلام حریق با کنترل پنل اعلام حریق را بر عهده دارند . این کابل‌ها می‌توانند با اتصال به سیستم‌های هشداردهنده مانند آژیر اعلام حریق ،خطر را به افراد اعلام کنند.

نقشه اعلام حریق و انواع آن

نقشه اعلام حریق ساختمان بسته به نوع سیستم اعلام حریقی که مورد استفاده قرار داده شده است، می‌تواند متفاوت باشد. بدیهی است که نقشه منطقه و معماری ساختمان نیز روی نقشه خوانی اعلام حریق تاثیرگذار خواهد بود. انواع نقشه‌های اعلام حریق را می‌توان به موارد زیر تقسیم بندی کرد:

نقشه اجرای سیستم اعلام حریق چیست؟

نقشه اعلام حریق متعارف

یکی از انواع سیستم اعلام حریق در کشور ایران، سیستم اعلام حریق متعارف است. این نوع سیستم با سیم کشی خطی طراحی می‌شود. یکی از معایب نقشه اعلام حریق متعارف این است که تنها راه ارتباطی دیوایس‌ها یک راه است. از این رو در صورت خرابی یکی از دیوایس‌ها، مابقی آن‌ها نیز کار نمی‌کنند و مدار سیم کشی عملا غیر فعال خواهد شد.

در نقشه اعلام حریق کانونشنال یا همان متعارف خط سیم کشی آژیر ها به صورت جداگانه از خط سیک کشی دتکتور ها و شستی ها است به ازاء هر کنترل پنل اعلام حریق حداکثر دو خط برای آژیر ها وجود دارد . پیشنهاد میگردد از خط دوم برای آژیر استروب بالای سر پنل استفاده شود . معمولا نقشه های آتش نشانی باید به تایید آتش نشانی محلی برسد . مثلا اگر شما در تهران برای ساختمانی نقشه اعلام حریق طراحی مینمایید این نقشه باید به تایید سازمان آتش نشانی تهران برسد .

نقشه اعلام حریق آدرس پذیر

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر یکی از سیستم‌های پیچیده برای اعلام حریق است. نسبت به اعلام حریق متعارف، این سیستم پیچیده‌تر بوده و برای نقشه کشی آن نیز باید دقیق‌تر عمل کرد. سیم کشی در نقشه این سیستم اعلام حریق به صورت حلقه‌ای انجام خواهد شد.

دقت بالای سیستم اعلام حریق آدرس پذیر باعث شده تا حتی بتوان محل دقیق آتش سوزی را نیز مشاهده کرد. از این رو لازم است که نقشه سیستم اعلام حریق آدرس پذیر آدرس هر قطعه  به صورت دقیق و بر روی قطعه مشخص گردد . در نقشه های سیستم اعلام حریق آدرس پذیر تمامی قطعات بر روی لوپ قرار میگیرند و برای آژیر ها نیاز به اجرای کابل جداگانه نیست . البته شما میتواننید برای آژیر هایی که باید به صورت جنرال کار کنند خط جدا بکشید در کنترل پنل های آدرس پذیر آژیر های متعارف هم بر روی دو خط جداگانه پشتیبانی میشوند.

نقشه سیستم اعلام حریق هوشمند

نقشه سیستم اعلام حریق هوشمند

اگرچه هنوز استفاده از سیستم اعلام حریق هوشمند به جز در شهر های بزرگ در ایران چندان متداول نیست؛ اما نقشه خوانی این سیستم نیز حائز اهمیت است. در این سیستم، هر دیوایس یا دستگاه توانایی تجزیه و تحلیل محیط اطراف خود را دارد و می‌تواند با پنل کنترل شده مرکزی ارتباط برقرار کند تا در صورت بروز خطا، آتش سوزی و … خطرات را به پنل کنترلی مرکزی ارائه کند.

هدف از اجرای سیستم اعلام حریق هوشمند، حذف آلارم‌های کاذب است. برای طراحی نقشه این سیستم اعلام حریق لازم است که هر دیوایس با لوپ‌های متصل به خود طراحی شود.

نحوه استفاده از نقشه سیم کشی اعلام حریق

نقشه سیم کشی اعلام حریق زمانی کاربرد خواهد داشت که افراد مجری این سیم کشی‌ها را به صورت اصولی اجرا کنند. برای اجرا و استفاده از نقشه اعلام حریق لازم است که به نکات زیر توجه داشته باشید.

  • در ابتدا بهتر است نقشه های اعلام حریق به تایید سازمان آتش نشانی محلی رسیده باشد و مطابق با نقشه سیستم اعلام حریق، تمامی تجهیزات و موقعیت آن‌ها مورد بررسی قرار بگیرند. سپس سیم کشی این سیستم مطابق با نقشه انجام شود.
  • پس از اتمام فرآیند سیم کشی، لازم است که تجهیزات اعلام حریق مانند دتکتورها، شستی، آژیر و کنترل پنل در محل نصب شوند.
  • در کابل کشی سیستم های اعلام حریق ارت بسیار مهم است پیشنهاد میگردد برسی شود که حتما ارت در طول لوپ به محل از پیش تعیین شده بر اساس پیشنهاد کارخانه متصل گردد بهتر است ارت کنترل پنل به ارت ساختمان متصل شود
  • برای اطلاع از صحت سیم کشی‌ها و اجرای درست آن‌ها باید اتصال برق و باتری‌ها را قطع کنید. سپس با اهم متر شرایط را بررسی کنید.
  • در نهایت می‌توان با اتصال دستگاه به باتری و منبع تغذیه، سیستم اعلام حریق را راه اندازی نمود. در نظر داشته باشید مطابق استاندارد شما باید ابتدا کنترل پنل اعلام حریق را با برق راه اندازی نمایید معمولا کنترل پنل های اعلام حریق در راه اندازی اولیه با باتری راه اندازی نمیشوند .
  • بهتر است که برای بهره مندی ساکنان از تجهیزات اطفا حریق حتما جعبه آتش نشانی استیل در مسیرهای مناسب قرار داده شوند تا امکان اطفا حریق فوری برای افراد حاضر در محل حریق وجود داشته باشد.

به سازان سرای مهر آهنگ و فروش انواع تجهیزات اعلام حریق

با توجه به نیاز ساختمان‌های کوچک و بزرگ به سیستم اطفا حریق و اعلام حریق، شرکت به سازان سرای مهر آهنگ تلاش کرده تا بهترین محصولات را به مشتریان خود عرضه کند. علاوه بر اینکه امکان خرید جعبه آتش نشانی از طریق این شرکت وجود دارد، می‌توانید برای خرید تجهیزات اعلام حریق، دتکتورها و … از خدمات ما استفاده کنید. در صورت نیاز به مشاهده محصولات این شرکت از جمله ،  فایر باکس‌ها، کافیست که به سایت این شرکت مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برند