موشن حایر فوم
دی 26, 1402
معرفی بهترین مدل‌های سیستم اطفاء حریق سقفی
معرفی بهترین مدل‌های سیستم اطفاء حریق سقفی
دی 26, 1402
موشن حایر فوم
دی 26, 1402
معرفی بهترین مدل‌های سیستم اطفاء حریق سقفی
معرفی بهترین مدل‌های سیستم اطفاء حریق سقفی
دی 26, 1402

توپ اطفای حریق؛ نوع ساختار، ویژگی‌ها و موارد کاربرد

توپ اطفای حریق؛ نوع ساختار، ویژگی‌ها و موارد کاربرد

امروزه سیستم‌ها، تجهیزات و لوازمی که برای اطفای حریق استفاده می‌شوند به قدری گسترده شده‌اند که عملاً ایمنی هر محیط بسته یا فضای باز را تامین می‌کنند. یکی از محصولات جدید که عملکرد منحصر به فرد و خاصی دارد توپ اطفای حریق می‌باشد. این محصول به دلیل ابعاد به نسبت کنترل شده و کوچکی که دارد در هر ناحیه‌ای قرار می‌گیرد. در کنار دیگر سیستم‌هایی که برای خاموش کردن آتش مانند اسپرینکلر سقفی مورد استفاده قرار می‌گیرد این محصولات نیز بر اساس شرایط محیط لازم و ضروری هستند. در ادامه مقاله جزئیات بیشتری در مورد این توپ‌ها و اینکه چه ویژگی‌ها و کاربردی دارند ذکر می‌کنیم.

توپ اطفای حریق چیست؟

توپ اطفای حریق از لحاظ ساختار و نمای ظاهری دقیقاً شبیه یک توپ می‌باشد که جنس و متریال آن از پلیمرهای ساختار یافته می‌باشد. معمولا قطر این توپ‌ها 15 سانتی‌متر است. اما می‌توانند در قطرهای دیگری نیز طراحی و ساخته شوند. وزن این توپ‌ها استاندارد و برابر 1.2 کیلوگرم است که این وزن بیشتر مرتبط با محتویات و مواد اطفای حریق در داخل توپ است.

زمانی که در تماس با شعله‌های آتش قرار می‌گیرند به دلیل افزایش دما و ایجاد انرژی بالا در داخل توپ به یکباره منفجر می‌شوند. انفجار آنها نیز انرژی لحظه‌ای فزاینده‌ای را در یک محیط پخش می‌کند که باعث خاموش شدن آتش خواهد شد. ترکیبات شیمیایی اطفای حریق که غالباً به صورت پودری در داخل توپ هستند آتش را مهار می‌کند. بنابراین ما یک توپ حامل ترکیبات اطفای حریق را در اختیار داریم. مدل های گوناگونی برای آن وجود دارد که میتوان به توپ اطفای حریق ایرانی و همچنین توپ اطفای حریق afo اشاره کرد. در انواع کپسول آتشنشانی نیز از مکانیزم پودر و گاز برای خاموش کردن آتش استفاده می‌شود.

توپ اطفای حریق چیست؟

زمان عملکرد توپ اطفای حریق

زمانی که یک حریقی در یک محیط بسته شروع می‌شود باید در سریع‌ترین زمان مراحل اطفای آن آغاز شود. سرعت در خاموش کردن آتش حجم پیشروی آن را می‌گیرد. در نتیجه یک توپ اطفای حریق باید پس از شروع آتش در همان ثانیه‌های ابتدایی عمل کند. مدت زمان فعال سازی که این توپ‌ها دارند بر اساس دمای آتش متغیر است. به طوری که هر چقدر این دما افزایش پیدا کند توپ‌ها سریع‌تر دچار انفجار می‌شوند. اما در مجاورت آتش می‌توانند بین 3 الی 5 ثانیه وارد عمل شوند و از طریق ترکیدن، پودر داخل توپ را برای اطفای حریق پراکنده کنند.

سیستم های دیگری همچون دیتکتورها در نمونه های دیتکتور حرارتی، دیتکتور دودی و دیتکتور گاز نیز به عنوان اصلی ترین سیستم های اعلام حریق میباشند که در مقاله مربوطه میتوانید به جزئیات دقیق تری دست یابید.

آیا انفجار توپ اطفای حریق آسیب انسانی دارد؟

وقتی که توپ اطفای حریق منفجر می‌شود یک مقدار صدای به نسبت بالایی را دارد که می‌تواند تا 120 دسیبل برسد. از طرفی این انفجار نیز به دلیل غیر سمی بودن پودر داخل توپ آسیب انسانی ندارد. حتی اگر این توپ‌ها در نزدیکی شما منفجر شوند اگر مواد اطفای حریق وارد چشم و دیگر نقاط حساس نشوند هیچگونه آسیبی را به وجود نمی آورند. پس سطح ایمنی این توپ‌ها نیز به نسبت بالا می‌باشد.

مساحت پوشش دهی توپ اطفای حریق

یکی از سوالات اساسی که وجود دارد این است که این توپ‌ها چه مساحتی از حریق را خاموش می‌کنند و هر توپ چه متراژی از محیط را پشتیبانی خواهد کرد. اگر می‌خواهید این توپ‌ها را در فضای بسته قرار دهید باید بدانید که هر توپ قابلیت پشتیبانی از مساحت حدود 3 متر مکعب را دارد. بنابراین در این مساحت اگر حریقی به وجود آید یک توپ کافی خواهد بود. در نتیجه امکان دارد لازم باشد در یک محیط از چندین توپ اطفای حریق استفاده کنیم. البته دارای یک پایه هستند که می‌توانید این توپ‌ها را داخل آن قرار دهید که مانع حرکت و جابجایی آنها شوید.

توپ اطفای حریق چیست؟

میزان عمر مفید این توپ‌ها

توپ اطفای حریق عمر مفید بالایی دارد. نیازی نیست که پس از مدت کوتاهی آنها را تعویض یا جایگزین کنید. مگر اینکه دچار آسیب یا صدمه شوند. در یک محیط بسته این توپ‌ها تا 7 سال نیز می‌توانند امنیت محیط را تامین کنند. لذا در این زمان نه عملکرد آنها از بین می‌رود و نه اینکه دچار ضعف ساختاری خواهند شد. پس به عنوان یک وسیله اطفای حریق ایده‌آل برای انبارها محسوب می‌شوند.

کاربردهای گسترده توپ خاموش کننده آتش

این توپ‌ها سطح امنیت بالایی دارند و کاملاً استاندارد ساخته شدند. بنابراین بدون آسیب رساندن به محیط تنها برای خاموش کردن آتش استفاده خواهند شد. از موارد کاربرد آنها می‌توان به محیط‌های بسته از قبیل کارخانجات، مراکز تولیدی، انبار نگهداری وسایل، محیط‌هایی که دارای وسایل اشتعال‌زا هستند از قبیل پارچه، مواد خشک، کاغذ و غیره، بسیاری از مراکز فروش، سوپرمارکت‌ها، ادارات مدارس و شرکت‌ها اشاره کرد.

طریقه استفاده از توپ‌های خاموش کننده آتش

توپ اطفای حریق به دلیل داشتن یک پایه جداگانه غالباً قابلیت نصب بر روی دیوار را دارد. اما نمونه‌های دیگری از آن می‌توانند حتی از سقف نیز آویزان شوند. کاربری آنها تنها منحصر به این موارد نمی‌شود. زیرا زمانی که شما شعله‌های آتش را می‌بینید می‌توانید از راه دور این توپ‌ها را به سمت آتش پرتاب کنید یا بغلتانید. به دلیل شکل دایره‌ای که دارند و همچنین وزن نه چندان بالا امکان پرتاب کردن آنها وجود دارد.

اگر شعله‌های آتش به آن صورت پیشرفت نکرده باشد و وسعت آن بیش از حد نباشد استفاده از تعدادی از این توپ‌ها کاملاً آتش را خاموش خواهد کرد. شما می‌توانید این کار را با یک تست و آزمایش ساده ببینید. ویدیوهای مختلفی نیز مبنی بر آزمایش این توپ‌ها وجود دارد که نشان می‌دهد تا چه حد عملکرد سریع را از خود نشان می‌دهند.

توپ اطفای حریق چیست؟

شرکت به سازان سرای مهر آهنگ از تولید کنندگان برتر تجهیزات اطفای حریق

شرکت به سازان سرای مهر آهنگ محصولات بسیار متنوعی را در زمینه انواع سیستم اعلام حریق، سیستم اطفای حریق، جعبه آتش نشانی و متعلقات داخلی آن مانند شیر فلکه، شلنگ‌ها، نازل‌ها، انواع کپسول آتش نشانی، مدل‌های گوناگون و بسیار با کیفیت بیم دیتکتورها با بهترین قیمت به فروش می‌رسند. همچنین به دلیل داشتن تیم فنی با تجربه می‌توانیم عملیات نصب و راه‌اندازی این قطعات را در محیط‌های صنعتی کاری و تجاری تکمیل کنیم. به همین دلیل پروژه ایمن سازی محیط خود را به طور کامل به این شرکت بسپارید. جهت دریافت اطلاعات تکمیلی و کسب مشاوره با ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برند