جستجو
Close this search box.

جستجو
Close this search box.
شیلنگ جعبه آتش نشانی چه نوع شیلنگی است و چقدر طول دارد؟
شیلنگ جعبه آتش نشانی چه نوع شیلنگی است و چقدر طول دارد؟
شهریور 26, 1403
آموزش اطفا حریق با کپسول آتش نشانی؛ چگونه آتش را خاموش کنیم؟
آموزش اطفا حریق با کپسول آتش نشانی؛ چگونه آتش را خاموش کنیم؟
شهریور 26, 1403
شیلنگ جعبه آتش نشانی چه نوع شیلنگی است و چقدر طول دارد؟
شیلنگ جعبه آتش نشانی چه نوع شیلنگی است و چقدر طول دارد؟
شهریور 26, 1403
آموزش اطفا حریق با کپسول آتش نشانی؛ چگونه آتش را خاموش کنیم؟
آموزش اطفا حریق با کپسول آتش نشانی؛ چگونه آتش را خاموش کنیم؟
شهریور 26, 1403

اطفای حریق دی اکسید کربن چیست؟ مزایا، کاربرد و نحوه استفاده

اطفای حریق دی اکسید کربن چیست؟ مزایا، کاربرد و نحوه استفاده

هر یک از انواع تجهیزات آتش نشانی می‌توانند نقش بسیار مهمی را در ایمنی محیط ایفا کنند و از صدمه به جان و مال مردم جلوگیری کنند. خاموش کننده‌ها به عنوان مهم‌ترین تجهیزات در سیستم اطفا حریق شناخته می‌شوند که می‌توانند با قدرت عالی و حذف یکی از لازمه‌های آتش، به خاموش کردن آن کمک زیادی کنند. زمانی که سیستم اعلام حریق به کار می‌افتد، این ماده‌های شیمیایی هستند که می‌توانند آتش را مهار کنند و از گسترش آن‌ها جلوگیری نمایند. اطفای حریق دی اکسید کربن یکی از انواع مواد شیمیایی است که می‌تواند برای مهار آتش سوزی و کنترل حریق مورد استفاده قرار گیرد. برای آشنایی بیشتر با این ماده اطفای حریق، مزایا و نحوه عملکرد آن این مقاله را بخوانید.

اطفای حریق دی اکسید کربن چطور کار می‌کند؟

اگر مثلث آتش را به یاد بیاورید، آتش به اکسیژن، سوخت و گرما نیاز دارد. اگر حداقل یکی از این سه بخش را از میان بردارید، آتش خاموش می‌شود. اطفای حریق دی اکسید کربن با جابجایی اکسیژن در اطراف آتش کار می‌کنند. در حقیقت، آن‌ها اکسیژن آتش را حذف می‌کنند و آن را خفه خواهند کرد. از این رو از احتراق بیشتر جلوگیری می‌نمایند. دی اکسید کربن به صورت مایع و تحت فشار بالا در داخل خاموش کننده ذخیره می‌شود و در هنگام تخلیه به صورت گاز تخلیه خواهد شد. گاز CO2 خارج شده به سرعت گسترش پیدا می‌کند و یک مه سرد را ایجاد خواهد کرد.

اطفای حریق دی اکسید کربن به دلیل اینکه با حذف اکسیژن در محیط کار می‌کند، می‌تواند باعث ایجاد خفگی و تنگی نفس در هر فردی که در مجاورت آتش و این خاموش کننده قرار دارد، شود. از این رو استفاده از این خاموش کننده شرایط خاصی داشته و حتما باید توجه شود که در شرایط ایمن از آن استفاده کرد.

مزایای سیستم اطفای حریق دی اکسید کربن

اطفای حریق دی اکسید کربن به عنوان یکی از بهترین مواد شیمیایی برای مهار آتش شناخته می‌شود که دارای مزایای بسیار زیادی است. در ادامه به مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از اطفای حریق CO2 اشاره می‌کنیم.

مزایای سیستم اطفای حریق دی اکسید کربن

  • بسیار تمیز

خاموش کننده دی اکسید کربن هیچ باقی مانده‌ای را از خود به جای نمی‌گذارد. از این رو می‌تواند برای تجهیزات الکترونیکی حساس، آزمایشگاه‌ها، اتاق‌های سرویس و موارد دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

  • غیر رسانا

خاموش کننده‌های CO2 غیر رسانا هستند و می‌توانند برای آتش سوزی‌های الکتریکی بسیار ایمن باشند. از این جهت می‌توان در محیط‌هایی که تجهیزات الکتریکی متنوع وجود دارند، از این سیستم استفاده کرد.

  • اثربخشی سریع

سیستم اطفای حریق CO2 عمل فوری و سریع دارد. در واقع این خاموش کننده به سرعت آتش را خاموش می‌کند و می‌تواند از گسترش آتش و آسیب‌های احتمالی جلوگیری نماید.

  • دوستدار محیط زیست

خاموش کننده CO2 یک بخش طبیعی از محیط است. بنابراین، در زمان انتشار به تخریب لایه اوزون کمک نمی‌کند و آسیبی برای محیط زیست نخواهد داشت.

نحوه استفاده از اطفای حریق دی اکسید کربن

همیشه به یاد داشته باشید که تمام کپسول آتش نشانی دستی که در فایر باکس قرار می‌گیرند، برای مهار آتش سوزی‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر آتش بیش از حد بزرگ و مستقر است، نباید خودتان اقدام به خاموش کردن آن کنید و باید به یک مکان امن فرار کنید. قبل از استفاده از اطفای حریق دی اکسید کربن باید مطمئن شوید که نوع و کلاس این کپسول آتش نشانی صحیح است. به یاد داشته باشید که فقط برای آتش سوزی‌های مایعات قابل اشتعال مانند بنزین، روغن، الکل‌های گازوئیل و … می‌توانید از این نوع سیستم اطفای حریق استفاده کند.

اگر خاموش کننده دی اکسید کربن از آتش دور است، خاموش کننده را به نقطه‌ای با فاصله مناسب از آتش ببرید. هنگام جابجایی خاموش کننده، نازل را جلوی آتش بگیرید، اما ماشه را فشار ندهید. حال دقت کنید که بین آتش و مسیر قرار قرار دارید و اجازه ندهید که آتش مسیر فرار شما را مسدود کند. اطمینان حاصل کنید که در محیط آتش سوزی، فردی وجود ندارد. ماشه خاموش کننده را فشار دهید تا ماده داخل آن تخلیه شود. در حین انجام این کار چند باری تقویت کنید تا مطمئن شوید که آیا آتش خامو شده است یا نه. دقت کنید که زمان تخلیه یک خاموش کننده معمولی 5 کیلوگرمی حدود 10 ثانیه است. پس نیازی نیست که این 10 ثانیه دست خودتان را به طور کامل روی ماشه قرار دهید. اجازه دهید تا ماده اطفای حریق به صورت انفجاری خارج شود.

کاربرد اطفای حریق CO2

اطفای حریق دی اکسید کربن برای آتش سوزی‌های کلاس B و کلاس C که شامل آتش سوزی‌های الکتریکی و مایعات اشتعال زا هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین، در مکان‌هایی که خطر آتش سوزی برقی با حضور افراد و موجودات زنده وجود داشته باشد، باید از این نوع سیستم اطفای حریق استفاده کرد. کپسول‌های آتش نشانی CO2 مخصوصا برای دفاتری که تجهیزات اداری الکتریکی زیادی وجود دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله مهم‌ترین مکان‌هایی که می‌توانند با این نوع ماده شیمیایی اطفای حریق پوشش داده شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • شرکت‌ها و اداره ها
  • مغازه ها
  • مدارس
  • بیمارستان ها
  • نیروگاه‌های برق
  • صنایع خودروسازی
  • صنایع چاپ
  • صنایع تولید و فرآوری فلزات

کاربرد اطفای حریق CO2

ممنوعیت استفاده از اطفای حریق CO2

سیستم اطفای حریق دی اکسید کربن با وجود مزایا و تاثیر فوری که روی آتش دارد، نمی‌تواند در هر شرایطی مورد استفاده قرار گیرد. این نوع سیستم اطفای حریق، باعث کاهش اکسیژن محیط می‌شود. بنابراین، در محیط سربسته هرگز نباید از این کپسول آتش نشانی استفاده کنید. همچنین برای خاموش کردن آتش موجودات زنده و انسان‌ها، استفاده از اطفای حریق CO2 توصیه نمی‌شود. همچنین برای خاموش کردن آتش سوزی‌های ناشی از باتری‌های لیتیومی نیز از این سیستم اطفای حریق استفاده نکنید.

به سازان سرای مهر آهنگ؛ ارائه دهنده بهترین خاموش کننده‌ها

استفاده از اطفای حریق دی اکسید کربن برای خاموش کردن آتش سوزی‌های الکتریکی بسیار مهم است. به سازان سرای مهر آهنگ، یکی از بهترین مجموعه‌هایی است که در زمینه فروش خاموش کننده‌های متنوع فعالیت می‌کند و توانسته محصولات خود را با کیفیت حداکثری و استانداردهای جهانی به بازار عرضه کند. در صورت نیاز به اجرای سیستم اطفا و اعلام حریق، می‌توانید از طریق سایت به سازان سرای مهر آهنگ سفارش خودتان را ثبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برند