قرقره آتش نشانی
الزامات قرقره آتش نشانی
فروردین 19, 1399
کپسول آتش نشانی
کپسول آتش نشانی
فروردین 19, 1399
قرقره آتش نشانی
الزامات قرقره آتش نشانی
فروردین 19, 1399
کپسول آتش نشانی
کپسول آتش نشانی
فروردین 19, 1399

همه چیز در باره گاز FM200

سیستم اطفا fm200
سیستم اطفا fm200
halon1301

 گاز هالون چیست و چرا گاز FM200 جایگزین گاز هالون شد ؟ 


گاز هالون 1301 یکی از قدیمی ترین و موثر ترین گازهای اطفاء حریق بوده .و در مکانهای حساس مانند صنایع مخابراتی و الکترونیکی کاربرد دارد. گاز هالون کمترین غلظت طراحی نسبت به تمام گازهای دیگر را دارد. به علت قدرت خاموش کنندگی بالا و خاصیت سمی کم ، استفاده از این گاز در مکانهای بسته مانند حریق های داخل هواپیما بر طبق استاندارد NFPA-408 کاربرد فراوان دارد. البته استفاده از این گاز به علت قابلیت مخرب آن بر روی لایه اوزن. بر اساس پروتکل مونترال 1987 و پروتکل کیوتو1997 در بیشتر موارد ممنوع شده و سازمان NFPA جایگزین های مناسبی برای آن پیشنهاد کرده است که متداول ترین آن گاز HFC-227ea می باشد. این گاز یکی از متداول ترین جایگزین های گاز هالون بوده و کاملا با طبیعت سازگار می باشد.
محیط زیست

گاز FM200 سازگار با محیط زیست:


درجه سمی بودن گاز FM200 به اندازه ای است. که در رده گازهای پاک (Clean Agent) طبقه بندی مـی شود ازآنجايی که سطح مسمومیت ایجاد شده .توسط آن به مراتب از هالون کمتر است .می توان از آن با اطمینان کامل در اماکنی که احتمال حضور دائمی. افراد درآن وجود دارد استفاده نمود. ازآنجايی که FM200 فاقد برومـاين و کلـراين مـی باشـد. تـاثیرمخرب آن بـرروی لايـه اوزن, کـه بامعیـارODP) (Ozone Depletion Potential) ).سنجیده مي شود. بسیار ناچیز بوده ودرحد صفرارزيابی می شود. بنابراین گاز FM 200 پس از آزاد شدن. هیچ ماده باقیمانده ای درمحـیط ازخـود بجـای نمـی گذارد .(No Residue) و نیاز به تمیزکردن محیط پس از اطفاء ندارد. پس از آزاد شدن درصورت شرکت نکردن .در چرخه حریق گاز FM200 بین ٣١ تا ٤٢ سـال درمحـیط زیست باقی می ماند .
قدرت اطفا: به طور معمول غلظت طراحی گاز FM200 تقریبا حدود هفت درصد می باشد که این امر باعث می شود، نسبت قدرت اطفاء کنند گی در واحد جرم این گاز تا حد قابل توجهی افزایش يابد
مشخصات اصلی سیستم اطفا FM200:جایگزینی مناسب برای هالون 1301 قابلیت اطفاء حریق در مدت زمان کوتا ( در حدود 10 ثانیه ) غلظت طراحی بسیار پایین (7.5 درصد)
مشخصات اصلی سیستم اطفا FM200:فشار ذخیره سازی پایین (24bar) و تخلیه بی صدا نیاز به تعداد سیلندر کم جهت ذخیره سازی گاز نداشتن اثرات مخرب بر روی تجهیزات پس از عملکرد و تخلیه عایق جریان الکتریکی
مشخصات اصلی سیستم اطفا FM200:عدم تاثیر مخرب بر لایه ازون عدم کاهش قابل ملاحظه اکسیژن پس از تخلیه عدم ایجاد برودت شدید پس از تخلیه

سیستم اطفا حریق FM200 برای چه کلاس هایی از حریق میتوان مورد استفاده قرار داد ؟

1سیستم اطفا حریق FM200 برای چه کلاس هایی از حریق میتوان مورد استفاده قرار داد ؟
گاز FM200 قابلیت اطفا در کلاس های حریق A,B,C,D,E را دارا میباشد و به طور گسترده در اطفا کلاس E که مربوط به تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی است ، مورد استفاده قرار می گیرد . نحوه عملکرد آن به صورت سیلابی در محیط تحت حفاظت بوده ، با پرکردن محیط تحت حفاظت و رقیق کردن اکسیژن محیط و نیز شکستن زنجیره حریق عمل اطفا را انجام میدهد.
2سیستم اتوماتیک اطفا حریق Local Application چیست؟
عملکرد اطفاء این سیستم به این ترتیب است که یک تیوب حساس به حرارت در داخل فضای تجهیزات ،و در کنار نقاط High-risk نصب میگردد .این تیوب به شیر اتوماتیک سر سیلندر حاوی گاز خاموش کننده FM200 متصل میباشد. در صورت ایجاد شعله ویا افزایش حرارت از حد مجاز ، این تیوب ذوب و سوراخ میگردد و با افت فشار گاز نیتروژن داخل تیوب ، سیستم توسط شیر اتوماتیک فعال شده ، گاز FM200 از نازل گاز (در سیستم غیر مستقیم ) ویا ازنقطه پارگی تیوب ( درسیستمهای مستقیم ) در محل تخلیه و در کمترین زمان اطفاء حریق انجام می گردد.
3مزایای سیستم اطفا حریق Local Application چیست؟
اطفاء سریع و موثر از نزدیکترین نقطه ممکن نصب ساده سیستم با انعطاف بالا عملکرد اتوماتیک سیستم بدون نیاز به برق و تجهیزات مکانیکی کاهش چشمگیرصدمات انسانی کاهش چشمگیرتخریب تجهیزات ناشی از آتش وبه حداقل رساندن زمان بازسازی حذف صدمات ناشی از عملکرد سیستم های آبی اسپرینکلر حذف صدمات ناشی از گرد و غبار و چربی حاصل از عملکرد سیستم آیروسل مقرون به صرفه و با حداقل هزینه
4استفاده از سیستم اطفا حریق FM200 برای چه مکان هایی مناسب است؟
به دلیل نوع عملکرد سیستم اطفاء FM200 و همچنین به علت قدرت خاموش کنندگی بالا و خاصیت سمی کم، استفاده از این گاز در مکان های بسته کاربرد دارد. از جمله مکان هایی که این سیستم برای استفاده در آنها مناسب می باشد می توان به موارد زیر اشاره نمود: محل نگهداری تجهیزات مخابراتی اتاق سرور و رایانش مرکزی اتقاق های مانیتورینگ و کنترل مراکز آرشیو اسناد و مدارک و بایگانی ها موزه ها، نمایشگاه ها مراکز نگهداری تجهیزات و مواد پزشکی و دارویی مراکز انبارش و ذخیره سازی داده ها و سایر موارد دیگر ...
5برخی از اجزاء سیستم اطفاء FM200 کدام است ؟
اجرای سیستم FM200 برای اتاق های سرور، اتاق کامپیوتر، دیتا سنتر و … نیازمند انجام لوله کشی برای سایت مورد نظر بوده ، از جمله ملزومات دیگر اجرای این سیستم مهار کردن سیلندرها توسط براکت می باشد که به دلیل مسایل فنی و ویژگی گاز FM200 ،کپسول های مورد استفاده باید در نزدیکی محل حریق و عمدتا در داخل اتاق سرور، اتاق کامپیوتر… قرار داده شوند .از سایر تجهیزات مورد استفاده در این سیستم اطفا می توان به شیر برقی فعال ساز ، شیلنگ های فشار قوی تخلیه و نازل های مخصوص برای تخلیه در محیط تحت حفاظت اشاره کرد.
6سیستم اتوماتیک اطفا حریق Total Flooding چیست؟
در روش Total Flooding، مقدار از قبل مشخصی گاز ، توسط شبکه لوله کشی و نهایتا نازلها، در یک اتاق یا محوطه ی کاملا بسته، تخلیه می شود. ح

 برای قرارگیری در معرض گاز FM200 : 

در غلظت های مختلف، محدوده زمانی مشخصی تعریف شده است، به عنوان مثال بر طبق استاندارد NFPA-2001 مدت زمان مجاز قرارگیری در معرض این گاز برای غلظت های کمتر 10.5 درصد، 5 دقیقه و برای غلظت 12 درصد 49 ثانیه می باشد. باید توجه داشت که یکی از ویژگی های گاز HFC-227ea معتبر و قابل اطمینان، UL Listed و FM Approved بودن آن است که تضمینی بر عملکرد صحیح این گاز می باشد. این سیستم ها برای اطفاء حریق مکان هائی که دارای اپراتور می باشند کاربرد فراوان دارند. برای مثال اتاق های سرور، مراکز آرشیو، کتابخانه ها، مراکز مخابراتی، آزمایشگاه ها، موزه ها، مراکز پتروشیمی و… اشاره کرد.

 

لینک مرتبط: محاسبه مقدار گاز FM200مورد نیاز برای اطفاء حریق

 

 

تیم فنی شرکت فنی مهندسی به سازان سرای مهر آهنگ آمادگی مشاوره ،طراحی تأمین و اجراء سیستم اطفا حریق fm200 را دارد.

این شرکت  آماده شارژ سیلندر های تخلیه شده fm200 را دارد.

در صورت بروز مشکل با شماره تلفن ۰۹۳۰۶۰۱۶۷۹۸ تماس بگیرید .

کانال تلگرام شرکت به سازان سرای مهر آهنگ

بیشتر بدانید 

گاز هالون چیست و چرا استفاده از آن ممنوع شد ؟

 

هالون نامی عمومی است که جهت یکسری از گازها یی که قابلیت هدایت الکتریکی نداشته و از نظر شیمیایی هیدروکربن ها هالوژنه هستند بکار می رود. این گاز بی بو و بی رنگ بوده و 5 برابر از هوا سنگین تر است . از میان این گازها دو ماده زیر جهت اطفا حریق بکار می روند:

 

هالون 1301

که ترکیب شیمیایی آن CBrF3 (برموتری فلوئورمتان ) بوده و موارد استفاده آن در سیستم های اطفا حریق نصب شده (ثابت) است. بعلت مضربودن این ماده برای محیط زیست از سال 1995 استفاده از آن ممنوع اعلام شده است.

 

گاز هالون 1301 یکی از قدیمی ترین و موثر ترین گازهای اطفاء حریق بوده و در مکانهای حساس مانند صنایع مخابراتی و الکترونیکی کاربرد دارد.

 

هالون 1211

که ترکیب شیمیایی آن CBr CLF2 بوده و مورد استفاده آن در اطفا حریق های دستی (قابل حمل ) است.گاز هالون از فعل و انفعال شیمیایی در حین آتش سوزی جلوگیری بعمل می آورد. هنگامیکه هالون1211 با شعله های آتش مواجه می شود به فسژن ( Phosgene) تجزیه شد ه که ماده ای بسیار خطرناک است و بهمین دلیل نباید در سیستم های اطفا حریق نصب شده برای محیط بسته از آن استفاده نمود و تنها مناسب برای اطفا حریق های دستی در محیط باز می باشد.

گاز هالون کمترین غلظت طراحی نسبت به تمام گازهای دیگر را دارد. به علت قدرت خاموش کنندگی بالا و خاصیت سمی کم ، استفاده از این گاز در مکانهای بسته مانند حریق های داخل هواپیما بر طبق استاندارد (NFPA-408) کاربرد فراوان دارد. البته استفاده از این گاز به علت قابلیت مخرب آن بر روی لایه ازن بر اساس پروتکل مونترال 1987 و پروتکل کیوتو1997 در بیشتر موارد ممنوع شده و سازمان NFPA جایگزین های مناسبی برای آن پیشنهاد کرده است که متداول ترین آن گازHFC-227ea   می باشد.

این گاز یکی از متداول ترین جایگزین های گاز هالون بوده و کاملا با طبیعت سازگار می باشد. فرمول شیمیاییاین گازHeptaFluoro Propaneمی باشد. این گاز بی رنگ هنگام تخلیه باعث برودت شدید و یا افزایش فشار زیاد در محل نمی شود، لذا کاربرد آن بر روی تجهیزات حساس مشکلی ایجاد نمی کند. این گاز تحت فشار اولیه نیتروژن خارج شده و از طریق لوله کشی ثابت و نازل های مخصوص هر ناحیه در محل پاشیده می شود. سیستم های گاز HFC-227ea معمولا بر اساس غلظت 7 الی 12 درصد طراحی می شوند.

برای قرارگیری در معرض این گاز در غلظت های مختلف، محدوده زمانی مشخصی تعریف شده است، به عنوان مثال بر طبق استاندارد NFPA-2001 مدت زمان مجاز قرارگیری در معرض این گاز برای غلظت های کمتر 5/10 درصد، 5 دقیقه و برای غلظت 12 درصد 49 ثانیه می باشد. باید توجه داشت که یکی از ویژگی های گاز HFC-227ea معتبر و قابل اطمینان، UL Listed و FM Approved بودن آن است که تضمینی بر عملکرد صحیح این گاز می باشد. این سیستم ها برای اطفاء حریق مکان هائی که دارای اپراتور می باشند کاربرد فراوان دارند. از جمله این امکان میتوان به اتاق های سرور، مراکز آرشیو، کتابخانه ها، مراکز مخابراتی، آزمایشگاه ها، موزه ها، مراکز پتروشیمی و… اشاره کرد.

مشخصات اصلی:

  1. جایگزینی مناسب برای هالون 1301
  2. قابلیت اطفاء حریق در مدت زمان کوتا ( در حدود 10 ثانیه )
  3. غلظت طراحی بسیار پایین (7.5 درصد)
  4. فشار ذخیره سازی پایین (24bar) و تخلیه بی صدا
  5. نیاز به تعداد سیلندر کم جهت ذخیره سازی گاز
  6. نداشتن اثرات مخرب بر روی تجهیزات پس از عملکرد و تخلیه
  7. عایق جریان الکتریکی
  8. عدم تاثیر مخرب بر لایه ازون
  9. عدم کاهش قابل ملاحظه اکسیژن پس از تخلیه
  10. عدم ایجاد برودت شدید پس از تخلیه

 

خواص فیزیکی:

  1. نام شیمیایی :  HeptaFluoro Propane
  2. فرمول شیمیایی :  CF3CHFCF3
  3. نام محصول :  HFC-227ea
  4. وزن مولکولی: 170
  5. چگالی در حالت مایع: 1407 kg/m
  6. دمای بحرانی: 101.7C
  7. فشار بحرانی: 29.12 bar
  8. غلظت طراحی برای کلاس A حریق: 7.5%
  9. غلظت بدون اثر این گاز بر روی انسان (NOAEL) به درصد: 9%
  10. غلظت کم اثر این گاز بر روی انسان(NOAEL) به درصد: 10.5%

استفاده از سیستم FM200 برای چه مکان هایی مناسب است؟

 

به دلیل نوع عملکرد سیستم FM200 و همچنین به علت قدرت خاموش کنندگی بالا و خاصیت سمی کم، استفاده از این گاز در مکان های بسته کاربرد دارد.

از جمله مکان هایی که این سیستم برای استفاده در آنها مناسب می باشد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

محل نگهداری تجهیزات مخابراتی

اتاق سرور و رایانش مرکزی

اتقاق های مانیتورینگ و کنترل

مراکز آرشیو اسناد و مدارک و بایگانی ها

موزه ها، نمایشگاه ها

مراکز نگهداری تجهیزات و مواد پزشکی و دارویی

مراکز و ذخیره سازی داده ها

و سایر موارد دیگر …

تیم فنی شرکت فنی مهندسی به سازان سرای مهر آهنگ آمادگی مشاوره ،طراحی تأمین و اجراء سیستم اطفا حریق fm200 را دارد.

این شرکت  آماده شارژ سیلندر های تخلیه شده fm200 را دارد.

دیدگاه ها بسته شده است

برند