قرقره آتش نشانی
الزامات قرقره آتش نشانی
فروردین 19, 1399
کپسول آتش نشانی
کپسول آتش نشانی
فروردین 19, 1399
قرقره آتش نشانی
الزامات قرقره آتش نشانی
فروردین 19, 1399
کپسول آتش نشانی
کپسول آتش نشانی
فروردین 19, 1399

همه چیز در باره گاز FM200

سیستم اطفا fm200
سیستم اطفا fm200
halon1301

 گاز هالون چیست و چرا گاز FM200 جایگزین گاز هالون شد ؟ 


گاز هالون 1301 یکی از قدیمی ترین و موثر ترین گازهای اطفاء حریق بوده .و در مکانهای حساس مانند صنایع مخابراتی و الکترونیکی کاربرد دارد. گاز هالون کمترین غلظت طراحی نسبت به تمام گازهای دیگر را دارد. به علت قدرت خاموش کنندگی بالا و خاصیت سمی کم ، استفاده از این گاز در مکانهای بسته مانند حریق های داخل هواپیما بر طبق استاندارد NFPA-408 کاربرد فراوان دارد. البته استفاده از این گاز به علت قابلیت مخرب آن بر روی لایه اوزن. بر اساس پروتکل مونترال 1987 و پروتکل کیوتو1997 در بیشتر موارد ممنوع شده و سازمان NFPA جایگزین های مناسبی برای آن پیشنهاد کرده است که متداول ترین آن گاز HFC-227ea می باشد. این گاز یکی از متداول ترین جایگزین های گاز هالون بوده و کاملا با طبیعت سازگار می باشد.
محیط زیست

گاز FM200 سازگار با محیط زیست:


درجه سمی بودن گاز FM200 به اندازه ای است. که در رده گازهای پاک (Clean Agent) طبقه بندی مـی شود ازآنجايی که سطح مسمومیت ایجاد شده .توسط آن به مراتب از هالون کمتر است .می توان از آن با اطمینان کامل در اماکنی که احتمال حضور دائمی. افراد درآن وجود دارد استفاده نمود. ازآنجايی که FM200 فاقد برومـاين و کلـراين مـی باشـد. تـاثیرمخرب آن بـرروی لايـه اوزن, کـه بامعیـارODP) (Ozone Depletion Potential) ).سنجیده مي شود. بسیار ناچیز بوده ودرحد صفرارزيابی می شود. بنابراین گاز FM 200 پس از آزاد شدن. هیچ ماده باقیمانده ای درمحـیط ازخـود بجـای نمـی گذارد .(No Residue) و نیاز به تمیزکردن محیط پس از اطفاء ندارد. پس از آزاد شدن درصورت شرکت نکردن .در چرخه حریق گاز FM200 بین ٣١ تا ٤٢ سـال درمحـیط زیست باقی می ماند .
قدرت اطفا: به طور معمول غلظت طراحی گاز FM200 تقریبا حدود هفت درصد می باشد که این امر باعث می شود، نسبت قدرت اطفاء کنند گی در واحد جرم این گاز تا حد قابل توجهی افزایش يابد
مشخصات اصلی سیستم اطفا FM200:جایگزینی مناسب برای هالون 1301 قابلیت اطفاء حریق در مدت زمان کوتا ( در حدود 10 ثانیه ) غلظت طراحی بسیار پایین (7.5 درصد)
مشخصات اصلی سیستم اطفا FM200:فشار ذخیره سازی پایین (24bar) و تخلیه بی صدا نیاز به تعداد سیلندر کم جهت ذخیره سازی گاز نداشتن اثرات مخرب بر روی تجهیزات پس از عملکرد و تخلیه عایق جریان الکتریکی
مشخصات اصلی سیستم اطفا FM200:عدم تاثیر مخرب بر لایه ازون عدم کاهش قابل ملاحظه اکسیژن پس از تخلیه عدم ایجاد برودت شدید پس از تخلیه

سیستم اطفا حریق FM200 برای چه کلاس هایی از حریق میتوان مورد استفاده قرار داد ؟

1سیستم اطفا حریق FM200 برای چه کلاس هایی از حریق میتوان مورد استفاده قرار داد ؟
گاز FM200 قابلیت اطفا در کلاس های حریق A,B,C,D,E را دارا میباشد و به طور گسترده در اطفا کلاس E که مربوط به تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی است ، مورد استفاده قرار می گیرد . نحوه عملکرد آن به صورت سیلابی در محیط تحت حفاظت بوده ، با پرکردن محیط تحت حفاظت و رقیق کردن اکسیژن محیط و نیز شکستن زنجیره حریق عمل اطفا را انجام میدهد.
2سیستم اتوماتیک اطفا حریق Local Application چیست؟
عملکرد اطفاء این سیستم به این ترتیب است که یک تیوب حساس به حرارت در داخل فضای تجهیزات ،و در کنار نقاط High-risk نصب میگردد .این تیوب به شیر اتوماتیک سر سیلندر حاوی گاز خاموش کننده FM200 متصل میباشد. در صورت ایجاد شعله ویا افزایش حرارت از حد مجاز ، این تیوب ذوب و سوراخ میگردد و با افت فشار گاز نیتروژن داخل تیوب ، سیستم توسط شیر اتوماتیک فعال شده ، گاز FM200 از نازل گاز (در سیستم غیر مستقیم ) ویا ازنقطه پارگی تیوب ( درسیستمهای مستقیم ) در محل تخلیه و در کمترین زمان اطفاء حریق انجام می گردد.
3مزایای سیستم اطفا حریق Local Application چیست؟
اطفاء سریع و موثر از نزدیکترین نقطه ممکن نصب ساده سیستم با انعطاف بالا عملکرد اتوماتیک سیستم بدون نیاز به برق و تجهیزات مکانیکی کاهش چشمگیرصدمات انسانی کاهش چشمگیرتخریب تجهیزات ناشی از آتش وبه حداقل رساندن زمان بازسازی حذف صدمات ناشی از عملکرد سیستم های آبی اسپرینکلر حذف صدمات ناشی از گرد و غبار و چربی حاصل از عملکرد سیستم آیروسل مقرون به صرفه و با حداقل هزینه
4استفاده از سیستم اطفا حریق FM200 برای چه مکان هایی مناسب است؟
به دلیل نوع عملکرد سیستم اطفاء FM200 و همچنین به علت قدرت خاموش کنندگی بالا و خاصیت سمی کم، استفاده از این گاز در مکان های بسته کاربرد دارد. از جمله مکان هایی که این سیستم برای استفاده در آنها مناسب می باشد می توان به موارد زیر اشاره نمود: محل نگهداری تجهیزات مخابراتی اتاق سرور و رایانش مرکزی اتقاق های مانیتورینگ و کنترل مراکز آرشیو اسناد و مدارک و بایگانی ها موزه ها، نمایشگاه ها مراکز نگهداری تجهیزات و مواد پزشکی و دارویی مراکز انبارش و ذخیره سازی داده ها و سایر موارد دیگر ...
5برخی از اجزاء سیستم اطفاء FM200 کدام است ؟
اجرای سیستم FM200 برای اتاق های سرور، اتاق کامپیوتر، دیتا سنتر و … نیازمند انجام لوله کشی برای سایت مورد نظر بوده ، از جمله ملزومات دیگر اجرای این سیستم مهار کردن سیلندرها توسط براکت می باشد که به دلیل مسایل فنی و ویژگی گاز FM200 ،کپسول های مورد استفاده باید در نزدیکی محل حریق و عمدتا در داخل اتاق سرور، اتاق کامپیوتر… قرار داده شوند .از سایر تجهیزات مورد استفاده در این سیستم اطفا می توان به شیر برقی فعال ساز ، شیلنگ های فشار قوی تخلیه و نازل های مخصوص برای تخلیه در محیط تحت حفاظت اشاره کرد.
6سیستم اتوماتیک اطفا حریق Total Flooding چیست؟
در روش Total Flooding، مقدار از قبل مشخصی گاز ، توسط شبکه لوله کشی و نهایتا نازلها، در یک اتاق یا محوطه ی کاملا بسته، تخلیه می شود. ح

 برای قرارگیری در معرض گاز FM200 : 

در غلظت های مختلف، محدوده زمانی مشخصی تعریف شده است، به عنوان مثال بر طبق استاندارد NFPA-2001 مدت زمان مجاز قرارگیری در معرض این گاز برای غلظت های کمتر 10.5 درصد، 5 دقیقه و برای غلظت 12 درصد 49 ثانیه می باشد. هنگامی میتوانید در خصوص عملکرد سیستم اطفاء حریق Fm200 نصب شده آسوده خاطر باشید که سیستم اطفاء حریق گازی اتوماتیک نصب شده دارای حداقل یکی از استاندارد های جهانی باشد .دارا بودن استاندارد گاز HFC-227e آن را معتبر و قابل اطمینان مینماید .برای مثال UL Listed و FM Approved و یا استاندارد CE اروپا تضمینی برای عملکرد مطلوب این گاز می باشد. این سیستم ها برای اطفا حریق مکان هائی که دارای اپراتور می باشند کاربرد فراوان دارند. برای مثال نصب سیستم اطفاء حریق Fm200 برای سرور روم ها یا همان اتاق سرور و یا فضاهایی که در آن آرشیو های ارزشمند نگهداری میشوند ، کتابخانه هایی که در آنها نسخ خطی نگهداری میشوند موزه ها و یا آزمایشگاه ها در پتروشیمی کابرد فراوان دارد .

 

لینک مرتبط: محاسبه مقدار گاز FM200مورد نیاز برای اطفاء حریق

 

 

تیم فنی شرکت فنی مهندسی به سازان سرای مهر آهنگ آمادگی مشاوره ،طراحی تأمین و اجراء سیستم اطفا حریق fm200 را دارد.

این شرکت  آماده شارژ سیلندر های تخلیه شده fm200 را دارد.

در صورت بروز مشکل با شماره تلفن ۰۹۳۰۶۰۱۶۷۹۸ تماس بگیرید .

کانال تلگرام شرکت به سازان سرای مهر آهنگ

بیشتر بدانید 

گاز هالون چیست و چرا استفاده از آن ممنوع شد ؟

 

هالون گازی بی رنگ و بدون بو است و از نظر سنگین بودن نسبت به هوا 5 برابر سنگین تر است . هالون ها قابلیت هدایت الکتریکی ندارند و در دسته هیدرو کربن های هالوژنه از نظر شیمیایی قرار میگیرند . هالون 1211 و هالون 1301 جهت اطفاء حریق میتوانند کاربرد داشته باشند .

 

هالون 1301

این گاز با ترکیب شیمیایی CBrF3 شناخته میشود و در سیستم های اطفاء حریق کابرد داشته است . با توجه به آسییب های گسترده ای که این گاز میتواند بر محیط زیست وارد نماید استفاده از این گاز از سال 1995 ممنوع میباشد .

از این گاز در اولین نمونه های سیستم های اطفاء گازی برای فضاهایی حساس با احتمال حریق مانند فضاهایی که در آنها تجهیزات مخابراتی و یا تجهیزات الکترونیکی استفاده می شده است .

هالون 1211

با توجه به قدرت اطفاء بسیار زیاد گاز هالوژن در طراحی غلظت گاز نسبت به سایر گاز ها مقدار بسیار کمتری است استاندارد (NFPA-408) اجازه میدهد از این گاز برای اطفاء حریق برای مکانهای سربسته مانند هواپیما استفاده نمود . دقت داشته باشید استفاده از تجهیزات دود زا و سیگار کشیدن هنگام پرواز با هواپیما ممنوع است .مراقب باشید این کار میتواند باعث راه اندازی اتوماتیک سیستم اعلام و اطفاء حریق حین پرواز بشود .استفاده از این گاز با توجه به قابلیت مخرب آن بر روی لایه ازون با توجه به دستور العمل مونترال سال 1987 و توکیو سال 1997 ممنوع اعلام شد .

NFPA  408 چیست ؟

این استاندارد با تعیین الزامات برای نوع و اندازه کپسول های آتش نشانی قابل حمل برای همه انواع هواپیما، ایمنی خدمه و کاربران را افزایش می دهد.

گازHFC-227ea    بهترین جایگزین برای اطفاء گازی است که استفاده از آن توسط NFPA  پیشنهاد میشود

گاز FM200 رایج ترین گاز برای جایگزین شدن با هالوژن است که آثار مخرب برای محیط زیست نداشته و با آن سازگار است . فرمول شیمیایی آن HeptaFluoro Propane است . این گاز بدون رنگ است و با سرد کردن حریق را اطفا نمیکند از مزییت های این گاز این است که هنگام تخلیه در محیط های سربسته باعث افزایش فشار هوا در محیط نمیشود . پس از آن با خیال راحت برای اطفاء حریق احتمالی در تجهیزات حساس استفاده نمایید .نیروژن موجود در سیلندر اطفاء اف ام 200 باعث تخلیه این گاز میشود و از طریق لوله های متصل به سیلندر و نازل های متصل بر روی لوله ها گاز به محل حریق وارد شده آن را اطفاء مینماید . از غلظت 7 الی 12 درصد برای طراحی سیستم های اطفاء گازی استفاده می شود . دقت داشته باشید در صورت طراحی اشتباه با وجود عملکرد صحیح سیستم حریق اطفاء نخواهد شد

شما میتوانید برای طراحی یستم اطفاء حریق گازی Fm200 خود از راهنمایی کارشناسان ما در شرکت فنی مهندسی بهسازان سرای مهر آهنگ استفاده نمایید برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید .

همانطور که قبلا اشاره شد طراحی سیستم اطفاء حری قFm200 با غلظت های مختلف انجام میشود ، بر اساس استاندارد NFPA-2001 غلظت های کمتر 10.5 درصد، 5 دقیقه انسان میتواند در معرض این گاز قرار داشته باشد و برای غلظت 12 درصد تنها 49 ثانیه بر همین اساس قبل از شروع اطفا زنگ های هشدار برای خروج اضطراری به صدا در می آیند و معمولا دو دقیقه بعد از تشخیص حریق این سیستم گاز اف ام 200 را در محیط آزاد مینماید

استاندارد NFPA – 2001

این استاندارد شامل الزاماتی برای سیستم های اطفای حریق با عامل پاک و کاربرد محلی در حالت کلی است. این استاندارد برای استفاده توسط کسانی در نظر گرفته شده است که  ، خرید، طراحی، نصب، آزمایش، بازرسی، تایید، بهره برداری و نگهداری سیستم های اطفاء حریق با عامل گازی مهندسی شده یا از پیش مهندسی شده را انجام می دهند تا در مواقع مورد نیاز بهترین و ایمن ترین عملکرد را داشته باشند.

در این مقاله سعی شده به صورت سریع و دسته بندی شده ضروری ترین اطلاعاتی که ممکن است در مورد گاز fm200 به آن نیاز پیدا نمایید در اختیار شما قرار داده شود . همانطور که در بالا توضیح داده شد مزیت های اصلی سیستم اطفاء حریق fm200  به صورت زیر قابل فهرست شدن است .

مشخصات اصلی:

  1. بهترین جایگزین برای گاز هالون 1301
  2. گاز Fm200 در صورت طراحی و اجرا صحیح میتواند حریق را در مدتی کوتاه ( حدود 10 ثانیه ) اطفاء نماید
  3. میتوان این سیستم را با غلظت بسیار  کم (7.5 درصد ) طراحی نمود
  4. با توجه به فشار حدود 24 بار در سیلندر اطفا با کمترین صدا انجام میشود
  5. غلظت طراحی کم باعث کاهش تعداد سیلندر مورد نیاز میگردد
  6. همانطور که گفته شد این گاز دارای اثرات مخرب بر روی محیط زیست نیست
  7. این گاز نمیتواند جریان الکتریکی را انتقال بدهد و در واقع عایق جریان برق است
  8. هیچ گونه تخریبی بر روی لایه ازون ندارد
  9. اکسیژن موجود در محیط را به صورت محسسوس تغییر نمیدهد
  10. با کاهش ناگهانی و بسیار زیاد دمای محیط باعث اطفاء حریق نمیشود

برای شما که اشتیاق بیشتری به داشتن اطلاعات در خصوص گاز fm200  دارید خواص فیزیکی این گاز را به صورت فهرست وار در اینجا مشخص میکنم

خواص فیزیکی:

  1. اسم شیمیایی :  HeptaFluoro Propane
  2. فرمول شیمی :  CF3CHFCF3
  3. نام گاز :  HFC-227ea
  4. وزن مولکولی: 170
  5. چگالی گاز در حالت مایع: 1407 kg/m
  6. دمای بحرانی گاز : 101.7C
  7. فشار بحرانی گاز : 29.12 bar
  8. غلظت طراحی مورد نیاز برای حریق کلاس A : 7.5%
  9. غلظت بدون تاثیر این گاز برای انسان (NOAEL) به درصد: 9%
  10. غلظت کم اثر این گاز بر روی انسان(NOAEL) به درصد: 10.5%

استفاده از سیستم FM200 برای چه مکان هایی مناسب است؟

 

همانطور که در ط.ل این مقاله به صورت مفصل توضیح داده شد با توجه به ویژگی عدم تاثیر مخرب زیست محیطی و همجنین نداشتن تاثیر بر روی انسان ( در غلظت های خاص ) استفاده از این گاز در محل هایی که دارای کاربر هستند کاربرد فراوانی دارد .

اگر شما برای یکیز مکان های زیر قصد نصب سیستم اطفاء حریق گاری را دارید به شما توصیه میکنیم حتما با کارشناسان ما در ارتباط باشید :

  • اتاق های نگهرداری تجهیزات مخابراتی
  • اتاق های  سرور و یا مراکز رایانه
  • اتقاق های برسی و مانیتورینگ
  • مراکز نگهداری آرشیو ها مهم و کتب خطی
  • موزه هاو یا نمایشگاه ه های آثار هنری با ارژش
  • مراکز نگهداری تجهیزات و مواد پزشکی و دارویی
  • مراکز و ذخیره سازی داده ها

و سایر موارد دیگر …

تیم فنی شرکت فنی مهندسی به سازان سرای مهر آهنگ آمادگی مشاوره ،طراحی تأمین و اجراء سیستم اطفا حریق fm200 را دارد.

این شرکت  آماده شارژ سیلندر های تخلیه شده fm200 را دارد.

محصولات مرتبط:

دیدگاه ها بسته شده است

برند