جستجو
Close this search box.

جستجو
Close this search box.
طراحی سیستم اطفا حریق FM200: راهکاری ایمن برای حفاظت از اماکن حساس
مرداد 24, 1403
رنگ بندی کپسول‌های آتش نشانی و معنای هر رنگ برچسب در کپسول
رنگ بندی کپسول‌های آتش نشانی و معنای هر رنگ برچسب در کپسول
مرداد 24, 1403
طراحی سیستم اطفا حریق FM200: راهکاری ایمن برای حفاظت از اماکن حساس
مرداد 24, 1403
رنگ بندی کپسول‌های آتش نشانی و معنای هر رنگ برچسب در کپسول
رنگ بندی کپسول‌های آتش نشانی و معنای هر رنگ برچسب در کپسول
مرداد 24, 1403

هر آن چیزی که باید در مورد جعبه جا کپسولی و نصب آن بدانید

هر آن چیزی که باید در مورد جعبه جا کپسولی و نصب آن بدانید

اگرچه استفاده از سیستم اطفا حریق برای جلوگیری از پیشرفت آتش سوزی مناسب است، اما گاهی اوقات نیز نیاز به استفاده از کپسول آتش نشانی برای اطفای حریق دستی است. کپسول‌های آتش نشانی لازمه هر ساختمان و مکانی هستند و باید با کلاس مناسب در محل نصب استفاده شوند. با این حال یکی از مشکلاتی که برای این کپسول‌ها رخ می‌دهد، آسیب دیدگی، سرقت و یا دسترسی کودکان به آن‌ها است که می‌توان این مشکل را تا حد زیادی با جعبه جا کپسولی برطرف کرد. این جعبه‌ها می‌توانند با هدف محافظت از کپسول آتش نشانی و جلوگیری از آسیب به آن به بهترین شکل ممکن استفاده شوند.

جعبه جا کپسولی چیست؟

برای حفظ ایمنی ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری نیاز به استفاده از کپسول آتش نشانی است تا بتوان آن را در هنگام بروز حریق مورد استفاده قرار داد. جعبه جا کپسولی، به عنوان محصولی برای قرار دادن کپسول آتش نشانی شناخته می‌شود تا بتواند ایمنی این کپسول‌ها را چندین برابر افزایش دهد. با نصب این جعبه‌های آتش نشانی، احتمال به سرقت رفتن کپسول‌های آتش نشانی و آسیب دیدگی به حداقل می‌رسد. از این رو در هر زمانی که نیاز است، می‌توان درب جعبه کپسول آتش نشانی را باز کرد و کپسول آتش نشانی را مورد استفاده قرار داد.

جنس جعبه مخصوص کپسول آتش نشانی

جعبه جا کپسولی فقط برای قرار دادن یک کپسول آتش نشانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و سایز آن نسبت به جعبه آتش نشانی استیل کوچک‌تر است. این جعبه‌ها می‌توانند با جنس فلز تولید شوند تا استحکام بسیار بالایی داشته باشند؛ اما می‌توان آن‌ها را با جنس پلاستیک و فایبرگلاس نیز تولید و به بازار عرضه نمود. بسته به نیاز و محیط نصب این جعبه‌های کپسول آتش نشانی می‌توان هر یک از جنس‌های این جعبه‌ها را انتخاب و مورد استفاده قرار داد.

جنس جعبه مخصوص کپسول آتش نشانی

محل نصب جعبه جا کپسولی

کپسول‌های آتش نشانی ابزاری حیاتی برای حفظ ایمنی در حین آتش سوزی هستند؛ اما باید آن‌ها را حتما در مکان‌های مناسبی نصب کنید تا بتوان به راحتی در مواقع آتش سوزی از آن استفاده کرد. طبیعتا جعبه جا کپسولی نیز باید در مکانی که در دسترس ساکنین و افراد در حال عبور نصب شود. با پیروی از دستورالعمل‌ها و استانداردهای مختلف برای نصب جعبه و خود کپسول آتش نشانی، مالکان و ساکنان ساختمان‌ها می‌توانند اطمینان حاصل کنند که از حفاظت و آمادگی کافی برای هر گونه شرایط اضطراری آتش سوزی برخوردار هستند.

جعبه جا کپسولی باید نزدیک سطح چشم قرار بگیرد تا به راحتی توسط مردم دیده شود و افراد به آن دسترسی پیدا کنند. کف کپسول آتش نشانی از زمین باید حداقل 1 متر فاصله داشته باشد. همچنین لازم است که در نزدیکی یک ورودی یا در امتداد مسیرهای معمولی این محصول نصب شود تا افراد بتوانند بدون اینکه از منطقه آتش سوزی با سرعت عبور کنند، به این جعبه دسترسی داشته باشند. این جعبه‌های آتش نشانی باید در جایی قرار بگیرند که همیشه قابل رویت باشند. باید از فلش‌ها، چراغ‌ها و سایر علائم برای نشان دادن محل قرارگیری کپسول آتش نشانی استفاده کرد. کپسول‌های آتش نشانی باید روی آویزها و براکت‌هایی که در جعبه کپسول آتش نشانی قرار داده شده‌اند، نصب شوند تا بتوان ایمنی آن‌ها را افزایش داد.

در چه مکان‌هایی باید جعبه جا کپسولی را نصب کرد؟

نصب جعبه جا کپسولی در مکان‌های پر خطر ممنوع بوده و می‌تواند خطر احتراق را چندین برابر افزایش دهد. مکان‌های پر خطر برای نصب کپسول آتش نشانی حتما باید مورد بررسی قرار بگیرد و با توجه به آن، بهترین جا برای نصب جعبه کپسول آتش نشانی انتخاب شود. مکان‌های زیر جزء مکان‌های مناسب هستند که جعبه جا کپسولی باید در آن جا نصب شوند.

  • این جعبه‌ها را با فاصله استاندارد در فضاهایی که منبع حرارت یا منبع احتراق احتمالی آتش قرار دهید. به گونه‌ای که آن‌ها نزدیک وسایل برقی و تجهیزات گرمایشی و ماشین آلات باشند.
  • این جعبه‌ها را با فاصله استاندارد نسبت به مواد قابل احتراق یا منابع سوختی قرار دهید تا بتوان در هنگام بروز حریق در اثر استفاده از کاغذ، چوب، منسوجات، نفت و گاز و گریس با ایمنی بالا از کپسول آتش نشانی برای خاموش کردن حریق استفاده کرد.
  • برای نصب جعبه مخصوص کپسول آتش نشانی در آشپزخانه لازم است که این جعبه‌ها را با فاصله استاندارد نسبت به اجاق گاز یا فر قرار دهید. چرا که آتش پخت و پز می‌تواند به عنوان یک علت اصلی آتش سوزی در خانه محسوب شود. یک خاموش کننده کلاس k برای استفاده در داخل این جعبه‌ها اهمیت زیادی دارد.
  • در هر طبقه از خانه یا ساختمان جعبه کپسول آتش نشانی قرار دهید تا امکان نصب یک کپسول آتش نشانی وجود داشته باشد.
  • جعبه‌های آتش نشانی و جا کپسولی باید در مناطقی با ریسک خطر آتش سوزی قرار داده شوند. مانند کارگاه‌ها، گاراژها، آزمایشگاه‌ها و اتاق‌های انبار. دقت کنید که نوع کپسول آتش نشانی انتخاب شده برای نصب در این جعبه باید با آن منطقه مطابقت داشته باشد.

در چه مکان‌هایی باید جعبه جا کپسولی را نصب کرد؟

جعبه جا کپسولی قفل دار

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در مورد نصب و اجرای جعبه‌های جا کپسولی بدانید، ایمنی آن‌ها است. متاسفانه بسیار دیده شده که سارقان این جعبه‌ها را به سرقت می‌برند و این موضوع باعث محدودیت در هنگام آتش سوزی و فعال شدن سیستم اعلام حریق برای اطفای حریق خواهد شد. به گونه ای که زمانی که نیاز به اطفای حریق است، کپسول آتش نشانی وجود ندارد و این مساله به عنوان یک زنگ خطر مهم در آتش سوزی شناخته می‌شود. برای افزایش ایمنی این جعبه‌ها و جلوگیری از به سرقت رفتن کپسول آتش نشانی، می‌توان روی آن‌ها قفل نصب کرد؛ اما باید توجه داشت که در هنگام آتش سوزی باز کردن قفل می‌تواند به قیمت شعله ور شدن حریق تمام شود. در شرایط اضطراری و خاص باید امکان شکستن درب این جا کپسولی‌ها وجود داشته باشد.لذا به هیچ عنوان استفاده از قفل پیشنهاد نمی شود بهتر است به جای قفل از برچسب پلپ ایمنی استفاده گردد و سالم بودن برچسب هاب مذکور با هدف اطمینان از وجود تجهیزات برسی گردد .

به سازان سرای مهر آهنگ؛ همراه شما برای نصب کپسول آتش نشانی

در صورتی که نیاز به نصب جعبه آتش نشانی و جعبه جا کپسولی در ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری را دارید، می‌توانید از شرکت به سازان سرای مهر آهنگ کمک بگیرید. این شرکت تولید کننده تجهیزات سیستم اطفا حریق و انواع جعبه آتش نشانی با بهترین کیفیت است. از این رو می‌توانید بسته به ابعاد کپسول آتش نشانی، جعبه آن را خریداری کرده و مورد استفاده قرار دهید تا از عملکرد بی نظیر این کپسول‌ها بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برند