جستجو
Close this search box.

جستجو
Close this search box.
سیستم اطفا حریق فوم چیست؟ + کاربرد، نحوه عملکرد و انواع آن
سیستم اطفا حریق فوم چیست؟ + کاربرد، نحوه عملکرد و انواع آن
مهر 27, 1403
8 تا از بهترین راه‌های پیشگیری از وقوع آتش سوزی در منازل
۸ تا از بهترین راه‌های پیشگیری از وقوع آتش سوزی در منازل
مهر 27, 1403
سیستم اطفا حریق فوم چیست؟ + کاربرد، نحوه عملکرد و انواع آن
سیستم اطفا حریق فوم چیست؟ + کاربرد، نحوه عملکرد و انواع آن
مهر 27, 1403
8 تا از بهترین راه‌های پیشگیری از وقوع آتش سوزی در منازل
۸ تا از بهترین راه‌های پیشگیری از وقوع آتش سوزی در منازل
مهر 27, 1403

مزایا و معایب سیستم اطفا حریق پودری (خشک) و نحوه عملکرد آن

سیستم‌های اطفای حریق با هر نوعی با هدف اطفای حریق و جلوگیری از گسترش آن‌ها در محیط استفاده می‌شوند. هر چقدر زودتر بتوان آتش سوزی ایجاد شده را در محیط کنترل کرد، شانس بیشتری برای به حداقل رساندن خسارات وارد شده وجود خواهد داشت. از این رو انتخاب بهترین سیستم خاموش کننده آتش، جزء مهم‌ترین مواردی است که باید به آن توجه داشته باشید. یکی از انواع سیستم‌های اطفا حریق که احتمالا نام آن را به عنوان اطفای حریق خشک شنیده‌اید، سیستم اطفا حریق پودری است. این سیستم از یک مخزن پر از پودر تشکیل شده که به محض فعال شدن سیستم اعلام حریق به بیرون پرتاب می‌شوند و باعث خاموش شدن آتش خواهند شد. برای آشنایی با مزایا و معایب و نحوه عملکرد این سیستم خاموش کننده آتش همراه ما باشید.

سیستم اطفا حریق پودری چیست؟

سیستم اطفا حریق پودری، یکی از انواع سیستم‌های اطفای حریق شیمیایی است که با ماده‌های خشک تولید شده و می‌تواند برای خاموش کردن انواع آتش استفاده شود. این سیستم از یک مخزن بزرگ که حاوی پودرهای شیمیایی هستند، استفاده شده است. نحوه عملکرد این سیستم بدین گونه است که به محض فعال شدن آن، دریچه مخزن تحت فشار باز می‌شود و پودر خشک داخل مخزن به سمت سیستم لوله کشی خارج خواهد شد. نازل‌هایی که برای این سیستم در نظر گرفته شده‌اند، امکان خروج سریع پودر و خاموش کردن آتش را نمی‌دهند.

فروش جدیدترین مدلهای آژیر اعلام حریق
مطالعه

پودر شیمیایی خشک برای خفه کردن و خاموش کردن آتش در اسرع وقت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع خاموش کننده با اثرگذاری بر روی رادیکال‌های آزادی که باعث گسترش اکسیژن و نیتروژن و فعال کردن آن‌ها در هنگام آتش سوزی می‌شوند، می‌تواند آتش را خنثی کرده و باعث جلوگیری از گسترش آن به محیط‌های مختلف دیگر شود.

سیستم اطفا حریق پودری چیست؟

سیستم اطفا حریق پودری برای چه نوع آتش سوزی‌های قابل استفاده است؟

این سیستم اطفا حریق از دو ماده شیمیایی به نام‌های بی کربنات سدیم و فسفات مونو آمونیوم تشکیل شده است. بی کربنات سدیم، می‌تواند برای خاموش کردن انواع آتش سوزی‌های کلاس B و برخی از آتش سوزی‌های کلاس C استفاده شود. اما اگر در این سیستم اطفای حریق از ماده فسفات مونو آمونیوم استفاده شده باشد، می‌توان برای خاموش کردن آتش سوزی‌های کلاس A، کلاس B و کلاس C از آن استفاده کرد.

کاربردهای سیستم اطفا حریق خشک

سیستم اطفا حریق شیمیایی خشک نوعی سیستم اطفای حریق باکیفیت و با قابلیت کنترل سریع آتش است که معمولا کاربرد صنعتی دارد. در مواقعی که آب غیر قابل دسترس باشد، می‌توان از این سیستم برای خاموش کردن آتش استفاده کرد. باید توجه داشت که اطفای حریق خشک نارسانا هستند. بنابراین، می‌توانند برای سرکوب کردن آتش سوزی‌های ناشی از جریان الکتریکی و یا محیط‌هایی که دارای تجهیزات الکتریکی فعال هستند، استفاده شوند. از جمله مهم‌ترین کاربردهای این سیستم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کارگاه‌های ذخیره کننده مواد شیمیایی
  • تاسیسات بارگیری و تخلیه پتروشیمی
  • غرفه‌های رنگ آمیزی
  • مخازن غوطه وری
  • اتاق‌های اختلاط مواد شیمیایی
  • غرفه‌های روباز
  • دیتاسنترها
  • انبارهای تجهیزات الکتریکی
انواع نقشه اعلام حریق ساختمان و اهمیت شناخت آن برای مهندسان
مطالعه

مزایا و دلایل برتری سیستم خاموش کننده پودری

سیستم اطفا حریق پودری یکی از بهترین سیستم‌هایی است که برای خاموش کردن آتش استفاده می‌شود. در هر محیطی که کار کنید، باید احتمال وقوع آتش سوزی و آسیب شدید به اموال و جان و مال کارکنان را بدهید. از این رو انتخاب بهترین سیستم خاموش کننده در محیط به یک ضرورت بسیار بزرگ تبدیل شده است. این سیستم‌ها می‌توانند با قطع واکنش شیمیایی، برای خاموش کردن آتش به بهترین شکل استفاده شوند. برای خاموش کردن حریق در محیط‌هایی که سیستم‌های بر پایه آب و گاز می‌توانند مشکل زا باشند، انتخاب بسیار خوبی هستند. از جمله مهم‌ترین مزایای انتخاب این سیستم خاموش کننده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بسیار قابل اعتماد: این نوع سیستم خاموش کننده، به دلیل اینکه می‌تواند یک ابر پودر روی شعله‌های آتش به وجود آورد، بسیار قابل اعتماد است. علاوه بر اینکه باعث خاموش کردن آتش به صورت فوری می‌شود، می‌تواند از احتراق مجدد نیز جلوگیری کند. این خاموش کننده آتش را به سرعت و به طور موثر در عرض چند ثانیه خاموش می‌کند.
  • کاربردهای متنوع: سیستم اطفای حریق خشک می‌تواند برای انواع آتش سوزی‌ها از جمله مواد و فلزات جامد، مایعات اشتعال زا و گاز مورد استفاده قرار گیرند. اکثر این سیستم‌ها برای خاموش کردن آتش از نوع A، B، C و D قابل استفاده‌اند. می‌توان آن‌ها را به صورت الکتریکی و یا دستی در محیط نصب کرد.
  • قابلیت شارژ: سیستم‌های اطفای حریق پودری را می‌توان چندین بار شارژ کرد. بنابراین، هر زمانی که این سیستم فعال شود، می‌توان برای اطمینان از عملکرد مناسب آن، مجددا آن را شارژ نمود.
  • نصب و نگهداری آسان: سیستم اطفا حریق خشک نصب و نگهداری بسیار ساده‌ای است. فقط نیاز به نصب یک مخزن مناسب برای اجرا است. هزینه‌های اجرای مواد و آب را کاهش داده و باعث کاهش هزینه‌های عملیاتی و نگهداری خواهد شد.
  • اثربخشی بسیار سریع: این سیستم با پمپاژ مقدار زیادی پودر روی آتش، باعث خاموش کردن آتش در کوتاه‌ترین زمان ممکن خواهد شد. اثربخشی سریع و فوری این سیستم اطفا حریق باعث جلوگیری از خسارات جدی در محیط خواهد شد.
مروری کوتاه بر تاریخچه آتش نشانی از آغاز تا به امروز
مطالعه

سیستم اطفا حریق پودری برای چه نوع آتش سوزی‌های قابل استفاده است؟

معایب سیستم اطفا حریق پودری

با وجود مزایای متنوع این سیستم برای مهار و خاموش کردن آتش، این سیستم دارای نقاط ضعفی نیز هست. اولین نکته اینکه باید به محض فعال شدن سیستم، مجددا آن را شارژ کنید. علاوه بر این، پس از اینکه این سیستم شروع به کار کرد و آتش را خاموش نمود، نیاز به پاکسازی گسترده محیط خواهید داشت. چرا که ذرات پودری روی تجهیزات، تاسیسات و وسایل ماندگار خواهند بود.

به سازان سرای مهر آهنگ؛ مشاوره برای انتخاب بهترین سیستم اطفا حریق

سیستم‌های خاموش کننده حریق، سیستم‌هایی‌اند که می‌توانند با انتشار گاز، آب و یا پودر حریق را به طور کامل مهار کنند. سیستم اطفا حریق پودری، یکی از انواع این سیستم‌ها است که بر پایه پودر کار می‌کند و تاثیر بسیار زیادی در خاموش کردن آتش با سرعت بسیار بالا دارد. شرکت به سازان سرای مهر آهنگ با چندین سال تجربه در حوزه فروش و اجرای سیستم‌های اطفای حریق در کنار شما است تا با توجه به شرایط محیط و تجهیزات موجود، بهترین سیستم خاموش کننده را انتخاب نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برند