جستجو
Close this search box.

جستجو
Close this search box.
نحوه لوله گذاری اعلام حریق؛ لوله گذاری از کف است یا سقف؟
نحوه لوله گذاری اعلام حریق؛ لوله گذاری از کف است یا سقف؟
تیر 19, 1403
انواع خاموش کننده های دستی و آتش نشانی + کاربردهای هر کدام
انواع خاموش کننده های دستی و آتش نشانی + کاربردهای هر کدام
تیر 19, 1403
نحوه لوله گذاری اعلام حریق؛ لوله گذاری از کف است یا سقف؟
نحوه لوله گذاری اعلام حریق؛ لوله گذاری از کف است یا سقف؟
تیر 19, 1403
انواع خاموش کننده های دستی و آتش نشانی + کاربردهای هر کدام
انواع خاموش کننده های دستی و آتش نشانی + کاربردهای هر کدام
تیر 19, 1403

مواد اطفا حریق: مواد تشکیل دهنده شیمیایی در انواع کپسول

آن چیزی که کپسول‌های موجود در جعبه آتش نشانی را به یک انتخاب عالی برای خاموش کردن آتش تبدیل می‌کنند، مواد شیمیایی اطفا حریق هستند. این مواد شیمیایی موجود در کپسول‌های آتش نشانی می‌توانند نقش بسیار مهمی را در خاموش کردن آتش و جلوگیری از شعله ور شدن آن ایفا کنند. کپسول آتش نشانی خود بر پایه مواد مختلفی تولید می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به آب، پودر CO2 و … اشاره کرد. برای آشنایی با مواد اطفا حریق شیمیایی موجود در کپسول‌های آتش نشانی در ادامه مقاله همراه ما باشید.

مواد اطفا حریق شیمیایی در کپسول‌ها

در هنگام شعله ور شدن آتش، مواد شیمیایی باید بتوانند آتش را مهار کرده و به اصطلاح آن را خفه کنند. آتش‌ها بسته به ماده سوختنی دارای کلاس بندی های زیادی‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به آتش ایجاد شده در تجهیزات الکترونیکی به واسط اتصالی در جریان برق یا آتش ایجاد شده با ماده سوختی که حاوی مواد شیمیایی میباشد  و … اشاره کرد. انتخاب بهترین مواد اطفا حریق شیمیایی در کپسول‌ها باعث می‌شود تا بتوان با امنیت بیشتری مراحل اطفای حریق را انجام داد. بسته به اینکه از چه نوع کپسولی برای اطفای حریق و مهار آتش استفاده می‌شود، مواد شیمیایی موجود در آن‌ها نیز متفاوت است. در ادامه با انواع مواد شیمیایی موجود در کپسول‌های اطفای حریق آشنا می‌شوید.

مواد موجود در کپسول اطفا بر پایه آب

کپسول‌های آتش نشانی و اطفای حریق بر پایه آب برای خاموش کردن آتش‌های کلاس A از جمله کاغذ، مقوا، پارچه، چوب و … استفاده می‌شوند. این کپسول‌ها را می‌توان به عنوان رایج‌ترین کپسول‌های آتش نشانی مناسب در خانه، دفاتر، فروشگاه‌ها و … شناخت. این خاموش کننده‌های آتش، باعث خنک کردن آتش می‌شوند و می‌توانند گرمای مورد نیاز آتش را از بین ببرند.

انواع کپسولهای آتش نشانی
مطالعه

هیچ ماده دیگری به غیر از آب در این کپسول آتش نشانی به کار نرفته است. H2O اولین و آخرین ترکیب و ماده شیمیایی است که در این کپسول وجود دارد آب در این کپسول های به واسطه فشار گاز ازت در صورت فشارت دادن اهرم شیر کپسول آتش نشانی آزاد شده و از طریق شلنگ و نازل اطفا نصب شده روی شلنگ بر روی حریق پاشیده میشود . به همین خاطر از این نوع کپسول اطفای حریق برای مهار آتش‌های کلاس A استفاده می‌شود. در صورتی که آتش سوزی از نوع برقی باشد، استفاده از این کپسول بر پایه آب می‌تواند خطرناک و ناکارآمد باشد.

مواد اطفا حریق شیمیایی در کپسول‌ها

مواد اطفا حریق کپسول آتش نشانی بر پایه CO2

یکی دیگر از انواع کپسول‌های آتش نشانی رایج موجود در ایران، کپسول آتش نشانی CO2 است. این نوع کپسول در بسیاری از فایر باکس‌ها قرار داده شده و می‌تواند برای خاموش کردن آتش سوزی‌های کلاس B که شامل مایعات قابل اشتعال مانند نفت و بنزین هستند، مورد استفاده قرار گیرد . آتش‌سوزی کلاس B معمولاً نوعی مایع قابل اشتعال مانند بنزین یا روغن (نه روغن‌ها یا چربی‌های آشپزی) را شامل می‌شود. همچنین کپسول آتش نشانی CO2 برای اطفا, حریق ناشی از برق و تجهیزات الکتریکی نیز استفاده میگردد . این خاموش کننده‌ها آتش را خنک می‌کنند و باعث حذف گرما و جلوگیری از تامین اکسیژن برای آتش می‌شوند. مواد اطفا حریق موجود در این کپسول برای آتش سوزی‌های الکتریکی مناسب هستند چرا که هیچ باقی مانده‌ای را از خود به جا نمی‌گذارند.

کپسول آتش نشانی دی اکسید کربن برای چه مواردی استفاده می شود؟ کپسول های آتش نشانی دی اکسید کربن عمدتاً برای دو کلاس آتش سوزی خاص استفاده می شوند: کلاس B و آتش سوزی های الکتریکی (خطرهای الکتریکی). آتش‌سوزی کلاس B معمولاً نوعی مایع قابل اشتعال مانند بنزین یا روغن (نه روغن‌ها یا چربی‌های آشپزی) را شامل می‌شود.

انواع شبکه آب آتش نشانی
مطالعه

مواد شیمیایی اطفا حریق CO2 همانطور که از نامش مشخص است، دی اکسید کربن است. این ماده شیمیایی با وجود اینکه یک ترکیب عالی برای خاموش کردن آتش است، اما نباید در مناطق سربسته که انسان در آن حضور دارد استفاده شود. چرا که با استفاده از آن دی اکسید کربن جایگزین اکسیژن شده و خطر خفگی را به وجود خواهد آورد.

مواد شیمیایی اطفا حریق در کپسول فوم

کپسول اطفا حریق فوم می‌تواند برای خاموش کردن آتش کلاس A که شامل مواد قابل احتراق مانند کاغذ، مقوا، پارچه و چوب هستند مورد استفاده قرار گیرد. همچنین برای مهار آتش سوزی‌های کلاس B که شامل مایعات اشتغال زا مانند نفت و بنزین هستند، می‌توان از این محصول استفاده کرد. خاموش کننده‌های فومی اکسیژن آتش را قطع می‌کنند. در نتیجه یکی از عناصر کلیدی مثبت آتش حذف خواهد شد.

مواد شیمیایی اطفا حریق از نوع فوم کمی پیچیده تر از سایر انواع سیستم اطفا حریق است. این کپسول‌های آتش نشانی حاوی ماده‌ای به نام اسید پرفلورهگزانوئیک یا به اختصار PFHxA هستند. PFHxA گونه‌ای امن‌تر از گروهی از ترکیبات به نام PFAS (مواد هیرو پلی فلوروآلکیل) است که نشان داده شده است که در انسان با اثرات منفی بر سلامتی دارد. اگرچه این ماده شیمیایی 100 درصد ایمن نیست؛ اما می‌تواند برای استفاده در شرایط خاص مناسب باشد. از نظر شیمیایی فرمول این ماده C6HF11O2 است.

مواد اطفا حریق کپسول آتش نشانی بر پایه CO2

مواد اطفا حریق پودری در کپسول آتش نشانی

نوع دیگری از سیستم اطفا حریق، سیستم اطفای حریق پودری است که می‌تواند برای آتش کلاس A، کلاس B و کلاس C (گازهای قابل اشتعال) مورد استفاده قرار گیرد. خاموش کننده‌های پودری آتش را خفه می‌کنند. از این رو منبع اکسیژن برای مشتعل شدن آتش قطع می‌شود.

فایر باکس استیل و انواع آن + نحوه نصب جعبه آتش نشانی استیل
مطالعه

برای ساخت کپسول آتش نشانی پودری می‌توان از بی کربنات سدیم یا بی کربنات پتاسیم استفاده شود که این مواد برای آتش سوزی‌های کلاس B و C مناسب‌اند. از این رو در مدل‌های جدیدتر از پودر مونو آمونیوم فسفات استفاده می‌گردد که برای خاموش کردن آتش‌های کلاس A نیز قابل استفاده‌اند.

مواد شیمیایی موجود در اطفای حریق شیمیایی مرطوب

کپسول‌های آتش نشانی شیمیایی مرطوب را می‌توان برای خاموش کردن آتش آشپزخانه‌ها با کلاس F مورد استفاده قرار داد. این کپسول‌ها برای خاموش کردن حریق ناشی از روغن‌های پخت و پز، گریس و چربی مورد استفاده قرار می‌گیرد. خاموش کننده‌های شیمیایی مرطوب می‌توانند آتش را خنک و خفه کنند و به صورت همزمان آن را خاموش نمایند.

ماده فعال شیمیایی موجود در خاموش کننده‌های شیمیایی مرطوب، استات پتاسیم (CH3CO2K) است. این ماده می‌تواند به عنوان تنظیم کننده اسیدیته مواد غذایی نیز استفاده شود. سیترات پتاسیم یا بی کربنات پتاسیم نیز در برخی از این خاموش کننده‌ها وجود دارد. مواد شیمیایی موجود در این کپسول به آرامی مانند غبار ریز پاشیده می‌شوند تا آتش سوزی‌های خطرناک در آشپزخانه را کنترل کنند.

انواع مواد اطفا حریق در کپسول‌های آتش نشانی به سازان سرای مهر آهنگ

با توجه به نیاز صنایع، ساختمان‌ها و محیط‌های تجاری و صنعتی، می‌توان از مواد اطفا حریق مختلف برای کپسول‌های آتش نشانی استفاده کرد. شرکت به سازان سرای مهر آهنگ یکی از بهترین شرکت‌هایی است که در زمینه فروش تجهیزات آتش نشانی و سیستم اعلام حریق و کپسول‌های اطفا فعالیت می‌کند. تمامی کپسول‌های آتش نشانی موجود در این شرکت با بهترین مواد اولیه تولید و برای اطفای حریق استفاده می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برند