محتویات جعبه آتش نشانی استیل
فایر باکس استیل و انواع آن + نحوه نصب جعبه آتش نشانی استیل
فروردین 21, 1403
آشنایی با جعبه آتش نشانی دوطبقه روکار و توکار + وزن قابل تحمل
آشنایی با جعبه آتش نشانی دوطبقه روکار و توکار + وزن قابل تحمل
فروردین 21, 1403
محتویات جعبه آتش نشانی استیل
فایر باکس استیل و انواع آن + نحوه نصب جعبه آتش نشانی استیل
فروردین 21, 1403
آشنایی با جعبه آتش نشانی دوطبقه روکار و توکار + وزن قابل تحمل
آشنایی با جعبه آتش نشانی دوطبقه روکار و توکار + وزن قابل تحمل
فروردین 21, 1403

عملیات آتش نشانی چیست و چه انواعی دارد؟ + عملیات h ،p و f

عملیات آتش نشانی چیست و چه انواعی دارد؟ + عملیات h ،p و f

اطفای حریق یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که از سوی آتش نشانان برای نجات جان و مال مردم انجام می‌شود. عملیات آتش نشانی به عملیاتی گفته می‌شود که برای خاموش کردن آتش انجام می‌گردد. این عملیات دارای سه نوع مختلف بوده که تمامی آتش نشانان باید برای ورود به حوزه کاری خودشان آن‌ها را یاد بگیرند. هر کدام از این عملیات‌ها، نیاز به سیستم اطفا حریق حرفه‌ای دارند تا بتوان در کوتاه‌ترین زمان ممکن آتش را خاموش و از خطرهای نگران کننده به جان و مال مردم جلوگیری کرد. در ادامه مقاله قصد داریم در مورد انواع عملیات آتش نشانی صحبت کنیم تا اطلاعات بیشتری در این حوزه بدست آورید.

عملیات آتش نشانی چیست؟

عملیات آتش نشانی به عملیاتی گفته می‌شود که در آن آتش نشانان با تجهیزات مختلف مراحل اطفای حریق را انجام می‌دهند. خطر شعله ور شدن آتش می‌تواند برای بسیاری از ساختمان‌ها و مناطق مختلف صنعتی نگران کننده باشد. از این رو برای کاهش خطر ناشی از آتش، باید حتما در کوتاه‌ترین زمان ممکن مراحل اطفای حریق انجام شود. این عملیات توسط آتش نشانان با ابزارهای مختلفی از جمله کف آتش نشانی، آب و … انجام می‌شوند. بسته به کلاس حریق و نوع آن، عملیاتی که برای اطفای حریق نیز انجام می‌شود متفاوت است.

انواع عملیات آتش نشانی

انواع عملیات آتش نشانی را با توجه به تجهیزات استفاده شده برای اطفای حریق می‌توان به سه دسته زیر تقسیم بندی کرد:

عملیات آتش نشانی چیست؟

1- عملیات h آتش نشانی

عملیات h آتش نشانی اولین نوع عملیاتی است که برای آموزش اطفاء حریق انجام می‌شود. در این نوع عملیات برای اطفای حریق از شلنگ‌های مختلف استفاده می‌شود. این شلنگ‌ها حاوی موادی هستند که برای انتقال آب مورد استفاده قرار می‌گیرند. شلنگ‌های آتش نشانی دارای انواع مختلفی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به شلنگ‌های حمله، شلنگ‌های تامینی، شلنگ‌های تقویت کننده و … اشاره کرد. هر کدام از این شلنگ‌ها کاربردهای متنوعی دارند؛ اما شلنگ‌های حمله برای رساندن مستقیم آب و مواد خاموش کننده به آتش استفاده می‌شوند. شلنگ‌های تامینی برای تامین آب یا سایر مواد خاموش کننده به شلنگ حمله استفاده می‌شوند. همچنین، شلنگ‌های تقویت کننده می‌توانند برای افزایش فشار آب یا سایر مواد خاموش کننده استفاده شوند.

2- عملیات p در آتش نشانی

در عملیات p آتش نشانی، از پمپ استفاده می‌شود. پمپ برای تامین آب یا سایر مواد خاموش کننده مورد استفاده قرار گیرد. پمپ‌های گریز از مرکز، پمپ‌های جابجایی مثبت، پمپ‌های سانتریفیوژ و … از جمله پمپ‌هایی‌اند که می‌توانند برای اطفای حریق مورد استفاده قرار گیرند. این پمپ‌ها در این عملیات به دلیل سبکی و سهولت در استفاده مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال در شرایطی که نیاز به فشارهای بالا است، می‌توان از پمپ‌های جابجایی مثبت استفاده کرد.

3- عملیات f در آتش نشانی

یکی از انواع عملیات آتش نشانی که برای اطفای حریق مورد استفاده قرار می‌گیرد، عملیات f آتش نشانی است. این عملیات شامل اقدامات مختلفی برای اطفای حریق می‌شود که برای انجام آن‌ها از آب، فوم و مواد شیمیایی مختلف استفاده می‌گردد. آب به عنوان عامل خاموش کننده مهم برای اطفای حریق استفاده می‌شود؛ اما اگر آب موثر نباشد، می‌توان از مایعات قابل اشتعال و فوم استفاده کرد. در این نوع عملیات اطفای حریق به طور کامل نحوه استفاده از گازهای قابل اشتعال شیمیایی خشک استفاده می‌گردد.

مراحل عملیات آتش نشانی

مراحل عملیات آتش نشانی

برای انجام اطفای حریق در هر فضایی لازم است که آتش نشانان با دقت و سرعت العمل در محل حضور پیدا کنند. سرعت العمل یکی از آموزش‌های مهم در حوزه آتش نشانی است که باید به آن توجه گردد. سیستم اعلام حریق اجرا شده در ساختمان‌ها باید با دقت عمل بالا، به محض اینکه حریق در ساختمان به وجود آمد فعال شوند و حریق را اعلام کنند. پس از آن مراحل عملیات به شرح زیر انجام خواهند شد:

1- آگاهی از وقوع حریق

مهم‌ترین مرحله در یک عملیات اطفای حریق، مطلع شدن از وقوع حریق است. آگاهی از آتش سوزی می‌تواند با کمک سیستم اعلام حریق یا افراد گزارش دهنده، انجام شود. پس از آگاهی از وقوع حریق، می‌توان مراحل اطفاء را انجام داد.

2- اعزام نیروهای آتش نشانی

مرحله بعدی با اعزام نیروهای آتش نشانی انجام می‌شود. نیروهای آتش نشانی به محل حادثه اعزام می‌شوند. سرعت العمل نیروها برای اعزام در اسرع وقت بسیار مهم است؛ چرا که باید از گسترش حریق به ساختمان‌ها و محیط‌های اطراف جلوگیری کرد.

3- شناسایی محل حریق و اطفای آن

آتش نشانان در مرحله بعدی باید محل دقیق حریق را شناسایی کنند. نقطه اصلی حریق باید شناسایی شود تا آتش نشانان بتوانند عملیات اطفای حریق را با توجه به منبع حریق به طور موثر انجام دهند. بعد از شناسایی محل حریق، آتش نشانان می‌توانند با فوم، آب و یا پودرهای اطفای حریق که در جعبه آتش نشانی قرار دارند مراحل خاموش کردن آتش را انجام دهند.

4- تخلیه افراد و اموال

اگر حریق بزرگ باشد یا قابلیت بزرگ شدن داشته باشد، بسیار مهم است که افراد و اموال تخلیه شوند. آتش نشانان باید در حین اطفای حریق افراد را از محل دور کنند و مراحل اطفای حریق را نیز انجام دهند. ممکن است برخی از افراد در حین آتش سوزی دچار آسیب دیدگی شدید شوند که آتش نشانان وظیفه دارند علاوه بر کمک کردن به افراد آسیب دیده، افراد را از محل حریق دور کنند.

به سازان سرای مهر آهنگ پیشرو در زمینه فروش محصولات اطفای حریق

به سازان سرای مهر آهنگ پیشرو در زمینه فروش محصولات اطفای حریق

به سازان سرای مهر آهنگ یک شرکت تخصصی در حوزه تولید و فروش انواع محصولات اطفای حریق است. این شرکت در ابتدا فعالیت خود را با تولید قرقره و جعبه آتش نشانی آغاز کرد و تا به امروز نیز توانسته محصولات باکیفیتی را که شامل آژیر، جعبه آتش نشانی و بسیاری از محصولاتی که برای اطفای حریق و انجام عملیات آتش نشانی هستند را تولید و به بازار ایران عرضه کند. این شرکت موفق به دریافت مجوز نصب و راه اندازی سیستم اطفای حریق اتوماتیک در اصفهان شده است. با وجود هدف و آرمان‌های این مجموعه به نظر می‌رسد که در آینده‌ای نه چندان دور این شرکت بتواند گامی موثر در بهبود فرآیندهای آتش نشانی بردارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برند