جستجو
Close this search box.

جستجو
Close this search box.
اطفا حریق اتاق سرور + بهترین اجزا و گازهای آتش نشانی برای آن
اطفا حریق اتاق سرور + بهترین اجزا و گازهای آتش نشانی برای آن
مرداد 17, 1403
جعبه آتش نشانی توکار چیست؟ (راهنما و نکات مهم برای خرید آن)
جعبه آتش نشانی توکار چیست؟ (راهنما و نکات مهم برای خرید آن)
مرداد 17, 1403
اطفا حریق اتاق سرور + بهترین اجزا و گازهای آتش نشانی برای آن
اطفا حریق اتاق سرور + بهترین اجزا و گازهای آتش نشانی برای آن
مرداد 17, 1403
جعبه آتش نشانی توکار چیست؟ (راهنما و نکات مهم برای خرید آن)
جعبه آتش نشانی توکار چیست؟ (راهنما و نکات مهم برای خرید آن)
مرداد 17, 1403

سیستم ضد حریق چیست؟ + آشنایی با انواع این سیستم و عملکرد آن

سیستم ضد حریق چیست؟ + آشنایی با انواع این سیستم و عملکرد آن

ایمنی در برابر آتش برای صاحبان مشاغل ضروری است. آتش می‌تواند در یک لحظه جرقه بزند و در عرض چند ثانیه گسترش پیدا کند. کسب و کارهایی که در محیط‌هایی کار می‌کنند که سیستم ضد حریق وجود دارد، از مزایای بسیار زیادی در مورد ایمنی بهره مند خواهند شد. سیستم ضد حریق در ساختمان‌های مختلف، عاملی مهم برای تامین ایمنی است. از این رو باید حتما در کنار سیستم اعلام حریق از این سیستم‌ها نیز استفاده نمود تا خطر آتش سوزی و انتشار حریق به حداقل برسد.

آشنایی با نحوه عملکرد سیستم ضد حریق

درک عملکرد سیستم ضد حریق بسیار مهم است. این سیستم‌ها به روش‌های مختلفی کار می‌کنند، اما همه آن‌ها هدف مشترکی را برای تشخیص آتش سوزی و محافظت از ساختمان دارند. این سیستم‌ها از یک آشکارساز (دتکتور) و یک اسپرینکلر تشکیل شده‌اند. زمانی که جرقه آتش زده می‌شود، دود از آن خارج شد و آشکارساز دود را شناسایی می‌کند. این موضوع باعث فعال شدن سیستم اسپرینکلر برای مهار آتش خواهد شد. آب از گسترش آتش محافظت می‌کند. در حالی که آب می‌تواند به عنوان یک سیستم موثر شناخته شود، اما برای مواقعی که نیاز به خاموش کردن آتش تجهیزات حیاتی است، باید از سیستم‌های اطفای حریق پاک استفاده کرد. در این صورت این سیستم‌ها هیچ اثر منفی را از خود به جای نمی‌گذارند.

مزایای استفاده از سیستم ضد حریق در ساختمان

یکی از مزایای اصلی سیستم حفاظت از حریق در ساختمان این است که در دراز مدت باعث صرفه جویی در هزینه‌ها خواهد شد. اگر کمی در مورد تجهیزات و زیرساخت‌هایی که در سیستم‌های ضد حریق به کار رفته‌اند، فکر کنید؛ حتما متوجه می‌شوید که چقدر هزینه برای راه اندازی چنین زیرساخت‌هایی به کار رفته‌اند. میلیون‌ها تومان هزینه برای ساخت یک ساختمان پرداخت می‌شود. این موضوع به ویژه برای صنایع مختلف اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

در صورتی که مغازه دچار آتش سوزی شود تا چندین هفته تعطیل خواهد شد و این موضوع باعث آسیب به کسب و کار و ضرر می‌شود. این در حالی است که در ساختمان‌های تجاری و مسکونی آتش سوزی به دلیل عدم استفاده از سیستم ضد حریق به راحتی منتشر می‌شود و می‌تواند جان و مال مردم را به خطر بیندازد.

انواع سیستم‌های ضد حریق از نظر عملکرد

انواع سیستم‌های ضد حریق از نظر عملکرد

هدف استفاده از سیستم ضد حریق محافظت از ساختمان در برابر حریق و جلوگیری از صدمه دیدن آن است. بنابراین، هر نوع سیستمی که بدین منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد، در راستای دستیابی به همین هدف کار کند. انواع سیستم‌های ضد حریق را می‌توان از نظر عملکرد به دو دسته زیر تقسیم بندی کرد:

سیستم محافظت از آتش غیر فعال

سیستم حفاظت در برابر آتش می‌تواند به صورت فعال یا غیر فعال باشد. زمانی که یک ساختمان در حال ساخت است، پیمانکار و معمار می‌توانند برای حفاظت غیر فعال در برابر آتش از درب‌های آتش نشانی و یا راه پله‌هایی برای فرار از آتش استفاده کنند. حفاظت در برابر آتش به صورت غیر فعال ممکن است به استفاده از مواد غیر قابل اشتعال در طول ساخت و ساز نیز نیاز داشته باشد.

سیستم محافظت از حریق فعال

سیستم محافظت از حریق فعال می‌تواند به عنوان یک سیستمی شناخته شود که در هنگام بروز آتش سوزی واکنش نشان می‌دهد. برای راه اندازی این سیستم می‌توان از تجهیزاتی مانند اسپرینکلر استفاده کرد. این سیستم نیاز به دتکتور برای تشخیص حریق دارد تا بتواند واکنش مناسبی را نشان دهد.

مواد استفاده شده برای سیستم‌های ضد حریق

سیستم‌های ضد حریق می‌توانند برای اطفای حریق با مواد شیمیایی مختلف که یکی از سه ضلع آتش را مهار می‌کنند، مورد استفاده قرار گیرند. از جمله موادی که بدین منظور قابل استفاده‌اند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پودر: سیستم‌های اطفاء حریق پودری به طور گسترده‌ای برای اطفاء حریق در کاربردهای مختلف استفاده می‌شوند. آن‌ها به ویژه برای مبارزه با آتش سوزی‌های کلاس A، B و C موثر هستند.
  • آب: سیستم‌های اطفاء حریق بر پایه آب مانند سیستم اسپرینکلر آتش، سیستم سیل یا سیستم مه آب می‌توانند اطفاء حریق موثر و مقرون به صرفه داشته باشند.
  • گاز: سیستم‌های اطفاء حریق گازی از گازهای تخصصی یا عوامل شیمیایی برای سرکوب آتش با کاهش غلظت اکسیژن یا قطع واکنش زنجیره‌ای شیمیایی (در مواردی که خاموش کننده بر پایه آب مناسب نیست) استفاده می‌کنند.
  • فوم: سیستم‌های اطفاء حریق فوم در مقابله با حریق‌های مایع قابل اشتعال مانند آتش سوزی‌های بنزین، روغن، گازوئیل و مواد شیمیایی مختلف بسیار موثر هستند. این سیستم‌ها از کف برای پوشاندن سطح سوخت استفاده می‌کنند و با جلوگیری از دسترسی به اکسیژن، اشتعال آتش را مهار می‌کنند.

تعیین سیستم مناسب حفاظت در برابر حریق

تعیین سیستم مناسب حفاظت در برابر حریق

استفاده از سیستم اطفا حریق برای هر ساختمان و کسب و کاری به یک ضرورت تبدیل شده است. انتخاب یک سیستم مناسب ضد حریق و محافظت از آتش می‌تواند از صدمه دیدن تاسیسات مختلف جلوگیری کند. بنابراین باید با توجه به نیاز محیط و تجهیزاتی که در آن محیط به کار رفته است، از سیست‌های ضد حریق مناسب استفاده نمایید.

به طور مثال، اگر نیاز به محافظت از آتش در اتاق سرور دارید، باید به سراغ سیستم‌های ضد حریق مناسب آتش سوزی‌های الکتریکی بروید. ولی سیستم ضد حریق در ساختمان مسکونی می‌تواند متفاوت انتخاب شود تا نیازهای ساختمان را برطرف کند.

سیستم محافظت از حریق فعال بهتر است یا غیر فعال؟

تصمیم گیری در مورد انتخاب سیستم ضد حریق فعال و غیر فعال اهمیت زیادی دارد. تشخیص حریق توسط سیستم محافظت از آتش غیر فعال (غیر الکتریکی) نیازی به برق ندارد. بنابراین، اگر برق قطع شود، همچنان این سیستم کارایی مناسبی از خود نشان می‌دهد. اما سیستم اطفای حریق فعال حتما نیاز به برق برای داشتن عملکرد مناسب دارد. بسته به نیاز ساختمان و همچنین منبع تغذیه به کار رفته، می‌توان سیستم ضد آتش سوزی مناسب را انتخاب کرد.

به سازان سرای مهر آهنگ؛ مجری انواع سیستم ضد حریق با تجهیزات ایمنی مناسب

در صورت نیاز به اجرای فایر باکس و سیستم ضد حریق مناسب می‌توانید از مجموعه‌های تولید کننده و عرضه کننده انواع این سیستم‌ها کمک بگیرید. سیستم ضد حریق با کیفیت از سوی شرکت به سازان سرای مهر آهنگ با بهترین عملکرد به شما عرضه می‌شود تا بتوانید نیازهای خودتان را برای رفع خطر آتش سوزی در محیط برطرف کنید. در صورت نیاز به دریافت مشاوره برای اجرای سیستم اعلام حریق و اطفای حریق مناسب کافیست که با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برند