GFE Stand in Intersec 2017 | with most of the R&D staff
تیر 8, 1397Welcome to Global Fire Equipment
تیر 8, 1397آنچه در این صفحه میخوانید
سرویس و نگهداری سیستم اعلام حریق :
سرویس و نگهداری سیستم اعلام حریق | متداولترین دلایل نیاز به تست، بازرسی و تعمیر و نگهداری سیستم اعلام حریق به شرح زیر است:
- جلوگیری از خاموششدن سیستم اعلام حریق
- رفع نقص های بوجود آمده در سیستم اعلام حریق و جلوگیری از معیوب شدن سیستم اعلام حریق
- در صورت استفاده از تجهیزات غیراستاندارد و عدم رعایت اصول طراحی و انتخاب صحیح نوع آشکارساز برسی و برطرف کردن و استاندارد سازی مجدد سیستم بر اساس استاندارد های به روز شده
سرویس و نگهداری سیستم اعلام حریق | عدم نگهداری و سرویس به موقع سیستم اعلام حریق و درنتیجه معیوببودن آن باعث
- هشدارهای کاذب بسیار زیاد
- عدم عملکرد صحیح در زمان بروز حادثه
باعث میشود تا ساکنین و یا بهره بردار سیستم را خاموش کرده و از آن بهعنوان یک سیستم ناکارآمد یاد کنند. تمامی تجهیزات الکترونیکی سیستمهای حفاظت، ازجمله سیستم اعلام حریق، نیازمند
- نگهداری
- بازدیدهای دورهای
- سرویس
میباشند.
باید همواره از آمادهبهکاربودن آنها اطمینان حاصل گردد. از اینرو، نصب یک سیستم اعلام حریق، شرط لازم جهت تشخیص سریع تر حریق در لحظات اولیه بوجود آمدن آن و پیشگیری از گسترش آتشسوزی میباشد. اما شرط کافی نیست. نصب، همراه با نگهداری (بازدیدهای دورهای) و تعمیرات ضروری (تعویض باتری و آشکارسازهای معیوب) شرط لازم و کافی جهت برخورداری از یک سیستم کارآمد و توانا در تشخیص بهموقع وجود آتش میباشد.
سرویس و نگهداری سیستم اعلام حریق:
تجهیزات اعلام حریق ازجمله حساسترین دستگاههای اندازه گیری و عملیاتی میباشند و برای عملکرد صحیح، نیاز به نگهداری و سرویس دارند. در سیستمهای آدرسپذیر و هوشمند آلارمهای مربوط به
- آلودگی دتکتورها (به تفکیک)
- عدم عملکرد شستی
- آژیر و مدولهای واسطه
به هنگام بوجود آمدن به سرعت روی کنترل پنل قابل مشاهده است و در روند سرویس و نگهداری سیستم اعلام حریق را با سهولت بیشتری پیش میبرد . پیگیری عدم عملکرد صحیح دتکتورها، همکاری دو جانبه دتکتور و پانل باعث پایش دائمی (monitoring) وضعیت هر دتکتور شده در هر لحظه، میگردد.
اما در سیستمهای متعارف (Conventional) صرفاً وضعیت هر زون (خارجشدن یک دتکتور از مدار، قطع خط ارتباطی و اتصال کوتاه خط ) قابل رویت میباشد و کثیفی دتکتور یا عدم عملکرد صحیح آن فقط با تستهای دورهای یا آلارمهای ارسالشده بر روی پانل معلوم میگردد.
روند نگهداری و سرویس :
بازدیدهای هفتگی:
در این بازدیدها، از پانل اصلی اعلام حریق (FACP) بازدید شده و از صحت عملکرد نمایشگر، باتری و تغذیه اطمینان حاصل میگردد. همچنین درصدی از شستی ها به صورت اتفاقی تست میشوند. چک شستی ها بهصورتی است که در یک برنامه زمانی 6 ماهه، تمامی آنها چک میشوند. در ادامه دفتر ثبت آلارمها (Fault) بررسی شده و درصورت فعالشدن سیستم در گذشته، علت آنها بررسی و مورد اشکال پیدا و رفع عیب میگردد. در مرحله آخر، تمامی عملیات و شماره تجهیزات سرویسشده ثبت میشود. نوع بازدید هفتگی، باتوجه به حساسیت محل، نوع تردد افراد، تعداد افراد موجود و تمیز بودن محل میتواند از یک تا 4 هفته یکبار انجام پذیرد.
بازدیدها و فعالیتهای ششماهه:
در این بازدیدها تمامی
- اتصالات
- کابلها
- سیمها
چک گردیده و ضمن رفع نقص، صحت عملکرد آنها تأیید میشود.
- آژیرها چک شده و از صحت و سلامت آنها اطمینان حاصل میگردد.
- دتکتورهایی که در نواحی آلوده و اثر باد قرار دارند، تمیزکاری شده و عملکرد آنها نیز چک و ثبت میشود.
- تمامی شستیها چک شده و برچسب تأیید (CERTIFICATE) روی آنها نصب میگردد.
- آژیر خارج از ساختمان، فلاشر و تمامی اجزای متصل به زون نیز باید تست شده و موردتأیید قرار گیرند
- بهتر است قسمتی از دتکتورهای متصل به هر زون را در این دوره، تمیزکاری نمود.
تستهای سالیانه :
تمامی دتکتورهای متصل به مدار هر پانل، در یک برنامه زمانی حداکثر سهساله میباید تمیزکاری و تست عملکرد گردند. این سرویس میتواند تقسیم شده و در عملیات 6 ماهه، یکساله یا یک سرویس سهساله انجام پذیرد. نحوه کار بهصورتی است که در طول برنامه زمانی سهساله تمامی تجهیزات
- دتکتور
- شستی
- آژیر
- آژیر فلاشر
- ماژول های واسطه و جداکننده ها
کاملاً چک میشوند. درصورتیکه محل نصب تمامی یا قسمتی از دتکتورها آلوده باشد، این زمان کاهش مییابد مثلا بهتر است در دوره های یک یا دو ساله باتوجه به میزان آلودگی محیط تصمیم گرفته بشود .
اما امکان افزایش زمان سرویس وجود ندارد.
- LED (نشاندهندههای خارجی) نیز در فواصل سالیانه چک میگردد.
- مدارات داخلی
- بُردها
- باتریهای پشتیبان برنامه
در طول برنامه سالیانه، طبق دستورالعمل سازنده تمیزکاری و چک گردیده و در صورت نیاز باتری های پشتیبان تعویض میشوند.
بهترین زمان استفاده از هر دتکتور بین 8 تا 10 سال میباشد. پس از انقضای این زمان، دتکتور مربوطه اگر سالم باشد، بهتر است تعویض شوند. در طول هر سرویس، سرویسکار بایستی برچسب تأیید، تاریخ و مهر شرکت خود را بر روی آن درج و در دفتر مخصوص محلی ثبت نماید.
میبایست شمارههای تماس با سرویسکار در محل FACP = کنترل پنل نصب شده و امکان حضور سریع سرویسکار مهیا باشد
توجه: در هنگام انجام سرویسها و احتمال بهصدادرآمدن آژیر خطر، تمامی افراد مستقر در ساختمان از قبل اطلاع یافته و امکان هرگونه خطر پیشبینی گردد.
باتوجه به امکانات سیستمهای هوشمند، درصورتیکه اعلام کثیفی دتکتور یا معیوببودن تجهیزی قبل از رسیدن موعد سرویس اعلام شد، سرویسکار از طریق مسئول ساختمان سریعاً به محل مراجعه و رفع اشکال نماید. تاریخ سرویس قبلی و بعدی نیز با خط درشت بر روی پانل نصب گردد.
خطا در آلارم :
خطا در آلارم بر دو نوع می باشد :
- آلارمهای ناخواسته: در این نوع آلارمها عاملی غیر از حریق باعث فعالشدن سیستم گردیده است. عواملی مانند: دود سیگار، حرارت بخاری، دود ماشین و سرایت آن به دتکتورهای دود، باعث این اتفاق میشوند. دراین حالت، عامل فعالشدن آژیر وجود داشته اما این عامل حریق نبوده است. نکته بسیار مهم آنکه در این قبیل موارد تمامی اجزای سیستم (دتکتور، آژیر و پانل) کار خود را با دقت و صحت انجام دادهاند که این یعنی آمادهبهکاربودن سیستم. ولی چون حریقی اتفاق نیافتاده، میبایست نسبت به حذف زمینههای بروز این خطاها اقدام و سیستم آماده دریافت علائم حریق واقعی گردد.
- آلارم خطا : این آلارم به واسطه آلوده شدن دیتکتور ها و یا ایجاد نویز بر روی سیستم های اعلام حریق آدرس پذیر بوجود می آید که باید برسی و مرتفع و مجدد سیستم نرمال گردد .