جستجو
Close this search box.

جستجو
Close this search box.
مثلث آتش چیست؟ : یادگیری مفهوم هر ضلع از مثلث آتش در حریق
مثلث آتش چیست؟ : یادگیری مفهوم هر ضلع از مثلث آتش در حریق
مرداد 25, 1403
سیستم اطفاء حریق گازی چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟
سیستم اطفاء حریق گازی چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟
مرداد 25, 1403
مثلث آتش چیست؟ : یادگیری مفهوم هر ضلع از مثلث آتش در حریق
مثلث آتش چیست؟ : یادگیری مفهوم هر ضلع از مثلث آتش در حریق
مرداد 25, 1403
سیستم اطفاء حریق گازی چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟
سیستم اطفاء حریق گازی چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟
مرداد 25, 1403

انواع حریق و آتش سوزی + بهترین خاموش کننده برای هر کدام

انواع حریق و آتش سوزی + بهترین خاموش کننده برای هر کدام

هر نوع آتش‌سوزی یکسان نیست. زمانی که سیستم اعلام حریق فعال می‌شود، باید بدانید که نمی‌توانید از هر نوع خاموش کننده‌ای برای اطفای حریق استفاده کنید. استفاده نامناسب از کپسول آتش نشانی و خاموش کننده می‌تواند آسیب بیشتری را به همراه داشته باشد. آشنایی با انواع حریق و آتش سوزی برای خاموش کردن ایمن این آتش‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

آشنایی با انواع حریق و آتش سوزی

آتش سوزی می‌تواند بسیار ویرانگر باشد. علاوه بر اینکه ضرر مالی بسیار زیادی را به همراه دارد، باعث آسیب رساندن به ساختمان‌ها، تجهیزات و مردم می‌شود. پیشگیری از آتش سوزی بهترین راه برای اطمینان از این است که آتش بر شما و کسب و کارتان تاثیر نمی‌گذارد. اما علاوه بر جلوگیری از شروع آتش سوزی، باید برنامه مناسبی را در هنگام وقوع حریق داشته باشید که آن با نصب اعلام حریق و سیستم اطفا حریق میسر می‌شود. درک انواع حریق و آتش سوزی و کلاس بندی آتش‌ها می‌تواند تاثیر بسیار زیادی روی جلوگیری از صدمه به ساختار آتش داشته باشد. 6 کلاس مختلف برای آتش سوزی وجود دارند که شامل:

  • کلاس A (جامدات)
  • کلاس B (مایعات)
  • کلاس C (گازها)
  • کلاس D (فلزات)
  • آتش سوزی‌های برق
  • کلاس F (چربی‌ها و روغن‌های پخت و پز)

کلاس A (جامدات)

یکی از انواع حریق و آتش سوزی، حریق کلاس A است که شامل مواد جامد می‌شود. این نوع سوخت می‌تواند کاغذ و مقوا باشد که وجود آن‌ها در اداره‌ها و کارخانه‌ها بسیار شایع است. همچنین ممکن است وسایل، یراق آلات و مبلمان مختلفی نیز باعث آتش سوزی این چنینی شوند. اگر هر نوع ماده جامدی در حال سوختن است، آتش شما از نوع A می‌باشد. این نوع حریق را می‌توان به عنوان رایج‌ترین نوع آتش سوزی شناخت. چرا که مواد جامد رایج‌ترین نوع سوختی هستند که از بین بردن آن‌ها نیز سخت است.

خاموش کننده‌های مناسب حریق A

بهترین انواع کپسول‌های آتش نشانی برای آتش سوزی‌های کلاس A کپسول‌های آب و فوم هستند. آب محبوب‌ترین نوع خاموش کننده است زیرا می‌تواند اکثر آتش سوزی‌های مربوط به مواد جامد را کنترل کند. اما به دلیل خاصیت هادی بودن، هرگز نباید در نزدیکی تجهیزات الکتریکی استفاده شود. کپسول‌های آتش نشانی کپسول‌های آتش نشانی پودری و شیمیایی یا همان پودر و گاز ها نیز برای آتش‌سوزی‌های کلاس A مناسب هستند

آشنایی با انواع حریق و آتش سوزی

کلاس B (مایعات)

حریق کلاس B نوعی دیگر از انواع حریق و آتش سوزی است که شامل مایعات می‌شود. بسیاری از مایعات و مواد شیمیایی مورد استفاده در محل کار می‌توانند قابل اشتعال و انفجار باشند که شامل مایعات پاک کننده، حلال‌ها، سوخت‌ها و جوهرها هستند. آتش سوزی کلاس B برای محیط‌های صنعتی که مقادیر زیادی مایعات قابل اشتعال در آن‌ها وجود دارد، اتفاق می‌افتد. این نوع آتش سوزی بسیار نادر است، اما اگر اتفاق بیفتد تشنگی بسیار بالایی دارد.

خاموش کننده‌های مناسب حریق B

در صورت شعله ور شدن آتش کلاس B، کپسول‌های فوم یا پودر را می‌توان به عنوان بهترین خاموش کننده‌ها شناخت. خاموش کننده‌های CO2 نیز می‌توانند مناسبت محدودی داشته باشند.

کلاس C (گازها)

به عنوان یکی از انواع حریق و آتش سوزی که خطرات جدی را به همراه دارد می‌توان به آتش سوزی کلاس C اشاره کرد. این آتش سوزی می‌تواند ناشی از گاز طبیعی و گازهای قابل اشتعال و انفجار باشد. کار با گاز بسیار خطرناک است و خطر آتش سوزی را افزایش می‌دهد. گازها باید در مکان‌های ایمن نگهداری شوند تا خطر این آتش سوزی به حداقل برسد.

خاموش کننده‌های مناسب حریق C

بهترین روش ایمن برای خاموش کردن این نوع آتش سوزی، قطع منبع گاز است. بهترین نوع خاموش کننده برای خاموش کردن آتش پس از قطع گاز، خاموش کننده پودر خشک می‌باشد.

کلاس D (فلزات)

آتش سوزی کلاس D نوعی از آتش سوزی است که در اثر اشتعال فلزات رخ می‌دهد. اگرچه فلزات اغلب به عنوان مواد قابل احتراق در نظر گرفته نمی‌شوند، اما برخی از انواع فلز می‌توانند مانند سدیم باشند و رسانایی خوبی از خود نشان دهند. از این رو به گسترش آتش کمک خواهند کرد. همه فلزات ممکن است در دماهای بالا نرم و ذوب شوند که این موضوع می‌تواند باعث فرو ریختن ساختمان‌ها شود.

خاموش کننده‌های مناسب حریق D

خاموش کننده‌های پودر خشک می‌توانند بهترین خاموش کننده برای انواع حریق و آتش سوزی باشند. پودر داخل خاموش کننده بسته به نوع خطر فلز می‌تواند متفاوت باشد. آتش‌های فلزی کوچک را گاهی می‌توان با خاک یا ماسه خشک خفه کرد.

آتش الکتریکی (کلاس E)

در این نوع حریق الکتریسیته بیشتر منبع اشتعال است تا سوخت. با این حال، آتش سوزی در تجهیزات الکتریکی برقی بسیار خطر ناک است .  اطمینان از نصب، بازرسی و نگهداری صحیح تجهیزات و تاسیسات الکتریکی، به کاهش خطر این نوع آتش سوزی کمک می‌کند.

خاموش کننده‌های مناسب حریق B

خاموش کننده‌های مناسب حریق برق

شما نباید از آب برای اطفای حریق آتش سوزی برق استفاده کنید بهترین کپسول آتش نشانی برای استفاده در آتش سوزی‌های الکتریکی، کپسول دی اکسید کربن (CO2) است. برخی از خاموش کننده‌های پودر خشک برای آتش سوزی ولتاژ پایین مناسب هستند.

کلاس F (چربی‌ها و روغن‌های پخت و پز)

ریختن روغن‌های قابل اشتعال در نزدیکی منابع حرارتی در آشپزخانه‌ها می‌تواند منجر به آتش سوزی کلاس F شود. این نوع از انواع حریق و آتش سوزی در بیشتر آشپزخانه‌های تجاری با سرخ کن‌های عمق رایج است ولی خطر حریق در آشپز خانه منازل مسکونی را نیز باید جدی در نظر گرفت .هرگز مواد غذایی یا وسایل سرخ کردنی را در حین استفاده، بدون مراقبت رها نکنید. این آتش سوزی‌ها به دلیل گرمای زیاد روغن به سختی خاموش می‌شوند و استفاده از نوع نامناسب خاموش کننده می‌تواند روغن‌ها و چربی‌های سوزان را پخش کند.

خاموش کننده‌های مناسب حریق کلاس F

تنها نوع کپسول آتش نشانی مورد تایید برای استفاده برای آتش سوزی ناشی از روغن‌ها و چربی‌های پخت و پز، کپسول‌های پودر و گاز هستند. برای آتش سوزی‌های کلاس F کوچک، می‌توانید از پتوی آتش نشانی نیز استفاده کنید.

انتخاب بهترین کپسول آتش نشانی با مشاوره به سازان سرای مهر آهنگ

با آشنایی با انواع حریق و آتش سوزی می‌توانید بهترین کپسول‌های آتش نشانی را با مشاوره به سازان سرای مهر آهنگ خریداری کنید. هر یک از انواع حریق و آتش سوزی نیاز به کپسول آتش نشانی مخصوص به خود دارند تا به سرعت اطفا شوند. از این رو حتما برای انتخاب بهترین کپسول‌های آتش نشانی با کارشناسان ما در به سازان سرای مهر آهنگ در ارتباط باشید و کپسول‌های آتش نشانی را در فایر باکس نگهداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برند