جستجو
Close this search box.

جستجو
Close this search box.
ویژگی لباس آتش نشانی: لایه‌های لباس آتش نشانی چگونه است؟
ویژگی لباس آتش نشانی: لایه‌های لباس آتش نشانی چگونه است؟
مهر 30, 1403
ویژگی لباس آتش نشانی: لایه‌های لباس آتش نشانی چگونه است؟
ویژگی لباس آتش نشانی: لایه‌های لباس آتش نشانی چگونه است؟
مهر 30, 1403

بهترین محل نصب کپسول آتش نشانی: ارتفاع و فاصله از یکدیگر

آتش سوزی اتفاقی است که ممکن است در هر فضایی رخ دهد. از خانه‌های مسکونی بگیرید تا ساختمان‌های بزرگ تجاری و اداری و کارگاه‌های صنعتی و پالایشگاه‌ها. اگرچه نصب سیستم اطفا حریق تا حد زیادی می‌تواند نقش بسیار مهمی را در کاهش خطر آتش سوزی و گسترش آن داشته باشد، اما همچنان نصب کپسول آتش نشانی می‌تواند به عنوان راه حل موثری برای کاهش خطرات ناشی از آتش سوزی شناخته شود. به غیر از انتخاب بهترین کپسول‌های آتش نشانی، توجه به محل نصب کپسول آتش نشانی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. ارتفاع، محل نصب و همچنین فاصله کپسول‌های آتش نشانی به یکدیگر، همگی جزء نکات بسیار مهمی هستند که باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید.

بهترین محل نصب کپسول آتش نشانی کجاست؟

محل نصب کپسول آتش نشانی می‌تواند تاثیر بسیار زیادی روی دسترسی پذیری آن‌ها داشته باشد. متاسفانه با وجود اینکه برخی از محیط‌ها به کپسول‌های آتش نشانی مجهز شده‌اند، اما به علت قرارگیری نامناسب این تجهیزات اطفای حریق، افراد دسترسی مناسبی به این کپسول‌ها ندارند و همین موضوع باعث گسترش ناگهانی آتش و خطرات جانی و مالی زیادی می‌شود. بنابراین، توجه به بهترین محل نصب خاموش کننده و در نظر گرفتن نکات و استانداردهای سازمان آتش نشانی بدین منظور بسیار حائز اهمیت است.

  • محل نصب کپسول آتش نشانی باید در معرض دید باشد. یعنی فردی که از حریق آگاه می‌شود، بدون اینکه نیازی به جستجو در محل داشته باشد، بتواند به سرعت این کپسول‌ها را پیدا کند.
  • نکته دیگر اینکه کپسول‌های آتش نشانی باید در نزدیکی خروجی نصب شوند. چرا که در هنگام اطفای حریق دستی ممکن است حریق به سمت جلو بیاید. در چنین شرایطی، فرد می‌تواند از طریق خروجی فرار کند.
  • نصب کپسول آتش نشانی باید با کمک بست‌های مخصوص انجام شود تا بتوان شاهد عملکرد مناسب این کپسول‌های آتش نشانی هنگام نصب روی دیوار بود.
  • هنگام انتخاب بهترین محل نصب کپسول آتش نشانی باید دقت کنید که این کپسول‌ها می‌بایست در زیر سقف باشند. اگر در فضای باز آن‌ها را نصب می‌کنید، حتما از فایر باکس و یا جعبه کپسول آتش نشانی استفاده نمایید.
کپسول آتش نشانی مناسب منزل: انواع و نحوه استفاده از آن ها
مطالعه

بهترین محل نصب کپسول آتش نشانی کجاست؟

 

ارتفاع نصب کپسول آتش نشانی

به غیر از انتخاب محل نصب کپسول آتش نشانی، باید به ارتفاع نصب این کپسول‌ها نیز دقت داشته باشید. ارتفاع کپسول آتش نشانی در واقع سطح دسترسی پذیری به آن را برای افراد مختلف نشان می‌دهد. اگر ارتفاع کپسول‌ها به شدت زیاد باشد، افراد نمی‌توانند به راحتی آن‌ها را از محل بردارند و استفاده کنند. اگر هم ارتفاع پایین باشد، احتمال برخورد سر با کپسول آتش نشانی وجود دارد. از این رو بر اساس وزن ارتفاع استاندارد برای چند نوع کپسول آتش نشانی در نظر گرفته شده است که به شرح زیر است.

  • کپسول‌های آتش نشانی با وزن بیشتر از 18 کیلوگرم

کپسول‌های آتش نشانی با وزن بیشتر از 18 کیلوگرم برای فضاهای بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کپسول‌ها باید به گونه‌ای در محل نصب شوند که فاصله سر خاموش کننده از سطح زمین برابر با 1 متر باشد. دلیل این موضوع هم سادگی جابجایی این کپسول‌ها در هنگام استفاده به علت سنگینی زیاد آن‌ها است.

  • کپسول‌های آتش نشانی با وزن کمتر از 18 کیلوگرم

متداول‌ترین کپسول‌های آتش نشانی برای نصب در فضاهای کوچک مانند خانه، اتاق و …، کپسول‌های آتش نشانی با وزن کمتر از 18 کیلوگرم هستند. این خاموش کننده‌های دستی باید به گونه‌ای از زمین نصب شوند که سر خاموش کننده حداکثر در ارتفاع بالای 1.5 متر از زمین قرار گرفته باشد.

فاصله کپسول‌های آتش نشانی از یکدیگر

یکی دیگر از مواردی که باید در هنگام انتخاب محل نصب کپسول آتش نشانی به آن توجه داشته باشید، فاصله کپسول‌های آتش نشانی از یکدیگر است. باید کپسول‌های آتش نشانی در فاصله مناسبی از یکدیگر قرار گرفته باشند تا هر فردی بتواند با سرعت العمل بالایی به آن‌ها دسترسی داشته باشد. انتخاب فاصله کپسول آتش نشانی از یکدیگر موضوعی است که بستگی به موارد مختلفی از جمله مساحت پوشش دهنده خاموش کننده، متراژ محیط و … دارد. با این حال استانداردهای خاصی نیز برای کپسول‌های آتش نشانی مختلف جهت ایجاد فاصله در نظر گرفته شده‌اند که به شرح زیر هستند:

  • خاموش کننده‌های کلاس A: این خاموش کننده‌ها باید در فاصله 23 متری از یکدیگر قرار بگیرند.
  • خاموش کننده‌های کلاس B: خاموش کننده‌های کلاس B باید با فاصله 15 متری از یکدیگر نصب شوند.
  • خاموش کننده‌های کلاس C: خاموش کننده‌های کلاس C باید بر اساس بقیه خاموش کننده‌های محیط در محل نصب شوند.
  • خاموش کننده‌های کلاس D: فاصله کپسول‌های آتش نشانی کلاس D از یکدیگر باید 23 متر باشد.
نصب و اجرای سیستم اعلام حریق هوشمند با بهترین قیمت
مطالعه

فاصله کپسول‌های آتش نشانی از یکدیگر

نکات ایمنی برای انتخاب محل نصب کپسول آتش نشانی

  • انتخاب بهترین محل نصب کپسول آتش نشانی باید از جنبه‌های مختلفی بررسی شود که در این مقاله به آن‌ها پرداختیم. فارغ از تمامی موضوعات ذکر شده، باید به نکات مختلف دیگری نیز برای انتخاب بهترین محل نصب خاموش کننده ها توجه داشته باشید که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.
  • کپسول‌های آتش نشانی باید در محل مسقف نصب شوند تا از آسیب باران، برف و تغییرات دمایی در امان باشند.
  • کپسول‌های آتش نشانی را در مجاورت نور خورشید و گرمای آن قرار دهید.
  • محل نصب کپسول آتش نشانی نباید در نزدیکی اجاق گاز و سایر منابع تولید گرما باشد.
  • کپسول آتش نشانی را در نزدیکی مواد اشتعال زا قرار ندهید.
  • به توزیع یکسان کپسول‌های آتش نشانی در محیط توجه کنید تا امکان دسترسی همه افراد به آن‌ها وجود داشته باشد.
  • برگه شارژ کپسول آتش نشانی باید در محل نصب کپسول آتش نشانی قرار داده باشد تا همه افراد از شارژ داشتن کپسول مطمئن شوند.

مشاوره نصب و اجرای کپسول آتش نشانی با به سازان سرای مهر آهنگ

شرکت به سازان سرای مهر آهنگ به عنوان تولید کننده و مرکز فروش انواع تجهیزات اطفا حریق و آتش نشانی توانسته محصولات بسیار باکیفیتی را به مشتریان خود عرضه کند. برای نصب و اجرای تجهیزات اطفا حریق و انتخاب بهترین محل نصب کپسول آتش نشانی، کافیست که با مشاوران مجموعه به سازان سرای مهر آهنگ در ارتباط باشید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن این کپسول‌ها را در جا و مکان مناسب نصب نمایید. در صورت نیاز به دریافت قیمت کپسول‌های آتش نشانی و خرید آن‌ها نیز می‌توانید از طریق سایت سفارش خود را ثبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برند