جستجو
Close this search box.

جستجو
Close this search box.
شیر سیامی آتش نشانی چیست؟ (انواع، نحوه نصب و سایز شیر)
شیر سیامی آتش نشانی چیست؟ (انواع، نحوه نصب و سایز شیر)
تیر 25, 1403
آشنایی با سازمان ملی استاندارد
جعبه آتش نشانی استاندارد: راهنمای کامل برای انتخاب و نصب
تیر 25, 1403
شیر سیامی آتش نشانی چیست؟ (انواع، نحوه نصب و سایز شیر)
شیر سیامی آتش نشانی چیست؟ (انواع، نحوه نصب و سایز شیر)
تیر 25, 1403
آشنایی با سازمان ملی استاندارد
جعبه آتش نشانی استاندارد: راهنمای کامل برای انتخاب و نصب
تیر 25, 1403

کپسول اطفا حریق چیست؟ + آشنایی با انواع و کاربردهای هر کدام

کپسول اطفا حریق چیست؟ + آشنایی با انواع و کاربردهای هر کدام

سیستم اطفا حریق یکی از لازمه‌ها در ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری است. متاسفانه بسیاری از آتش سوزی‌های اخیر که خطرآفرین شده‌اند، به دلیل عدم وجود تجهیزات اطفا حریق است. با وجود اینکه سیستم اعلام حریق در اکثر ساختمان‌ها وجود دارد، اما افراد نمی‌توانند به دلیل عدم وجود کپسول و سایر تجهیزات خاموش کننده، حریق را مهار کنند. برای آشنایی با کپسول اطفای حریق و کاربردهای هر کدام در ادامه مقاله همراه ما باشید.

در صورتیکه محل مسکونی شما مجهز به سیست اعلام حریق است از مدیر ساختمان بخواهید که برسی عملکرد سیستم اعلام حریق را انجام بدهد و در صورتیکه به هر دلیلی سیستم اعلام حریق ساختمان شما دارای عملکرد مناسب نیست از مدیر ساختمان بخواهید که با شرکت متخصص در حوزه اعلام حریق قرارداد تعمیر و نگهداری داشته باشد.

کپسول اطفا حریق چیست؟

کپسول اطفا حریق به عنوان یکی از تجهیزات قابل حمل برای مقابله با آتش سوزی‌های کوچک و بزرگ در مراحل ابتدایی شروع حریق است. این کپسول می‌تواند بلافاصله پس از شناسایی اشتعال استفاده می‌شود. استفاده از این کپسول در هر فضایی باعث می‌شود تا در صورت وجود آتش سوزی‌های کوچک، بتوان آن را مهار کرد. در این صورت خارج شدن آتش از کنترل و گسترش آن به خارج از منطقه مبدا اتفاق نمی‌افتد.

در صورتیکه شما یک کپسول آتش نشانی دارید دقت نمایید بر روی کپسول های آتش نشانی یک نشانگر فشار داخلی سیلندر وجود دارد ، برسی نمایید که نشانگر درجه به سمت عدد 0 نباشد معمولا رنج 14 الی 28 بار فشار مناسبی برای گاز داخل کپسول آتش نشانی است .

کپسول‌های اطفای حریق را می‌توان از نظر نحوه نصب به دو دسته کپسول اطفا حریق سقفی و کپسول‌های اطفای حریق قابل حمل تقسیم بندی کرد. کپسول اطفا حریق مناسب خودرو یکی از انواع تجهیزات قابل حمل است که می‌تواند در خودرو نصب شود. همچنین برخی از این کپسول‌ها به صورت سیار در فایر باکس قرار می‌گیرند تا در صورت نیاز بتوان در هر فضایی از ساختمان از آن‌ها استفاده کرد. این در حالی است که کپسول‌های سقفی مستقیما به سیستم اطفا حریق متصل می‌شوند و در هنگام شناسایی حریق، مواد مهار کننده حریق را رها خواهند کرد.

انواع کپسول اطفای حریق

انواع کپسول اطفای حریق

کپسول‌های اطفای حریق به واسطه ترکیبات به کار رفته در خود برای آتش سوزی‌های مختلفی قابل استفاده‌اند. شناخت انواع کپسول‌های اطفای حریق برای انتخاب بهترین آن‌ها حائز اهمیت است. از نظر رنگ برچسب‌ها و ترکیبات به کار رفته در این کپسول‌ها می‌توان آن‌ها را به انواع زیر تقسیم بندی کرد.

1. کپسول اطفا حریق آبی

یکی از انواع کپسول‌های اطفای حریق موجود در بازار، کپسول‌های اطفای حریق آبی هستند. این تجهیزات اطفای حریق برای آتش سوزی‌های حاصل از کاغذ، چوب و پارچه (آتش سوزی‌های کلاس A) مورد استفاده قرار می‌گیرند. نحوه استفاده از این نوع کپسول بدین گونه است که فرد باید سر نازل نصب شده روی کپسول را در مقابل آتش از یک سو به سوی دیگر حرکت دهد یا به حالت جاروبی مواد اطفاء را روی حریق بپاشد . در حالی که اطفاء حریق انجام میشود ، لازم است که آتش از سایر مواد در حال سوخت دور شود.

کپسول اطفای حریق آبی نباید برای مستقیم هدف قرار دادن مواد در حال آتش مورد استفاده قرار گیرد. همچنین برای آتش سوزی‌های الکتریکی و روغنی استفاده از این کپسول مناسب نیست. این کپسول‌ها با برچسب «قرمز» به بازار عرضه می‌شوند.

2. کپسول اطفای حریق مه پاش

یکی دیگر از انواع کپسول اطفا حریق، کپسول اطفای حریق مه پاش است. این کپسول آب دیونیزه شده را در ذرات بسیار ریز میکروسکوپی اسپری می‌کند. این کپسول برای همه کلاس های حریق قابل استفاده هستند و به دلیل اینکه جریان الکتریکی را هدایت نکرده و می‌تواند برای خاموش کردن گستره‌ای از آتش‌ها استفاده شود. کپسول اطفا حریق برق مه پاش زمان تخلیه طولانی‌تری دارد. عدم به کار رفتن مواد شیمیایی در این کپسول باعث شده تا پس از اجرای آن اثری از مواد شیمیایی روی سطح باقی نماند.

3. کپسول اطفای حریق CO2

کپسول اطفا حریق co2 یکی دیگر از انواع کپسول‌های آتش نشانی است که کاربردهای بسیار زیادی برای اطفای حریق انواع آتش‌ها دارد. به طوری که می‌توان از این کپسول برای خاموش کردن طیف وسیعی از آتش سوزی‌ها از جمله آتش سوزی‌های الکتریکی و گازهای قابل اشتعال و مایعات استفاده کرد. کپسول CO2 مناسب حریق‌های کلاس B و C است. این نوع کپسول حاوی گاز تحت فشار CO2 است و هیچ اثری از خود باقی نمی‌گذارد. می‌توان برای خاموش کردن آتش سوزی‌های الکتریکی و وسایل برقی بدون آسیب به این وسایل از آن‌ها استفاده کرد.

با این حال نقطه ضعف کپسول آتش نشانی CO2 این است که اثر خنک کنندگی کمی دارد. از این رو باید در صورت استفاده از این کپسول مراقب شعله ور نشدن آتش بود. نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی دی اکسید کربن بدین گونه است که باید جت را به سمت پایه‌های شعله بگیرید و آن را از یک طرف به طرف دیگر جارو نمود. توجه نمایید که این کپسول آتش نشانی فاقد درجه نمایشگر فشار میباشد.

تجهیزات اطفای حریق قابل اعتماد با به سازان سرای مهر آهنگ

4. کپسول پودر و گاز

نوع دیگری از انواع کپسول‌های آتش نشانی، کپسول اطفا حریق پودر و گاز است. این کپسول می‌تواند یک عامل خاموش کننده مبتنی بر پودر را به آرامی روی آتش پخش کند تا آتش خفه شود. این نوع کپسول آتش نشانی برای خاموش کردن آتش سوزی‌های کلاس A، B و C استفاده می‌شود. این کپسول نیز اثر خنک کنندگی بسیار محدودی داشته و در صورت داغ بودن آتش احتمال اینکه احتراق مجدد رخ دهد وجود دارد.

کپسول‌های آتش نشانی پودر و گاز از خودشان اثر به جای می‌گذارند و پس از استفاده از آن‌ها نیاز به تمیزکاری است. به علاوه اینکه این کپسول‌ها ممکن است به مبلمان نرم، فرش‌ها، درایورهای کامپیوتری و … آسیب وارد کنند.

5. کپسول اطفای حریق فوم یا کف

نوع دیگری از انواع کپسول اطفا حریق که بیشتر در جعبه آتش نشانی واقع در محیط‌های صنعتی قرار می‌گیرد، کپسول اطفای حریق فوم است. این نوع کپسول می‌تواند برای خاموش کردن حریق چوب، کاغذ و زباله‌های جامد استفاده شود. همچنین برای خاموش کردن مایعات قابل اشتعال از نوع کلاس A و B نیز می‌توان از این کپسول استفاده کرد. نحوه استفاده از این کپسول بدین گونه است که جت کپسول اطفای حریق باید دقیقا روی مواد شعله ور باشد و کف مانند یک پتو روی آتش قرار بگیرد تا آن را خاموش کند.

تجهیزات اطفای حریق قابل اعتماد با به سازان سرای مهر آهنگ

در صورتی که نیاز به اجرای کپسول اطفا حریق با بهترین کیفیت دارید، می‌توانید از شرکت به سازان سرای مهر آهنگ کمک بگیرید. این شرکت ابتدا فعالیت خود را با ساخت فایر باکس آغاز کرد، اما برای رسیدن به امنیت بیشتر در ساختمان‌های ایران، خدمات خود را در زمینه فروش تجهیزات سیستم اعلام و اطفای حریق ادامه داد. می‌توانید برای خرید تجهیزات مختلف اطفای حریق از طریق سایت این شرکت اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برند