جستجو
Close this search box.

جستجو
Close this search box.
اجزای سیستم اعلام حریق و کارکرد هر جزء از آن را بشناسید
اجزای سیستم اعلام حریق و کارکرد هر جزء از آن را بشناسید
تیر 18, 1403
مواد اطفا حریق: مواد تشکیل دهنده شیمیایی در انواع کپسول
مواد اطفا حریق: مواد تشکیل دهنده شیمیایی در انواع کپسول
تیر 18, 1403
اجزای سیستم اعلام حریق و کارکرد هر جزء از آن را بشناسید
اجزای سیستم اعلام حریق و کارکرد هر جزء از آن را بشناسید
تیر 18, 1403
مواد اطفا حریق: مواد تشکیل دهنده شیمیایی در انواع کپسول
مواد اطفا حریق: مواد تشکیل دهنده شیمیایی در انواع کپسول
تیر 18, 1403

نحوه لوله گذاری اعلام حریق؛ لوله گذاری از کف است یا سقف؟

نحوه لوله گذاری اعلام حریق؛ لوله گذاری از کف است یا سقف؟

نحوه لوله گذاری اعلام حریق یکی از مهم‌ترین موارد برای حفظ ایمنی این سیستم و کارآمد بودن آن است. تکنسین‌های اجرایی سیستم اعلام حریق باید حتما با توجه به نقشه سیم کشی این سیستم، لوله گذاری را به درستی انجام دهند تا امکان عبور کابل و سیم‌های برق به بهترین شکل فراهم شود. نحوه لوله گذاری سیستم اعلام حریق امری تخصصی است و تجربه نیز در کیفیت و دقت انجام آن بی تاثیر نمی‌باشد. برای آشنایی با نحوه لوله گذاری اعلام حریق و همچنین اینکه لوله گذاری از کف انجام می‌شود یا سقف؟ این مقاله را تا انتها بخوانید.

انواع سیستم اعلام حریق برای لوله گذاری

قبل از توضیح در مورد نحوه لوله گذاری اعلام حریق لازم است که انواع سیستم اعلام حریق به طور دقیق مشخص شود. چرا که هر یک از این سیستم‌ها نقشه کشی برق متفاوتی دارند.

سیستم اعلام حریق متعارف

در لوله گذاری سیستم اعلام حریق متعارف ابتدا به نقشه های اعلام حریق مورد تایید سازمان آتش نشانی مراجعه نمایید . رایزر دیاگرام را حتما مطالعه نمایید . در سیستم های اعلام حریق متعارف لوله گذاری به این صورت است که دتکتور ها و شستی ها بر روی یک زون قرار میگیرند ولی آژیر ها جداگانه لوله کشی میشوند . معمولا در سیستم اعلام حریق کانونشنال هر طبقه را یک زون حریق در نظر میگیریم.

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر یکی از انواع سیستم‌های اعلام حریق با اجزای هشداردهنده است. در این سیستم اجزای مختلف از جمله دتکتورها، زنگ‌های هشدار و … در یک سیستم حلقه‌ای به کنترل پنل متصل می‌شوند. در این سیستم هر دستگاه یک آدرس دارد و عملکرد متفاوتی از خود نشان می‌دهد. نحوه لوله گذاری اعلام حریق در این سیستم پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. لوله گذاری در هر لوپ از کنترل پنل شروع شده در همه قطعات یک لوپ میچرخد و در انتها مجدد به کنترل پنل باز میگردد . هر لوپ در سیستم اعلام حریق آدرس پذیر معمولا نباید از 124 قطعه تجاوز کند بهتر است حتما قبل از اجرا به دستور العمل کارخانه مراجعه نمایید .

سیستم اعلام حریق بی سیم

نوع جدیدی از سیستم‌های اعلام حریق موجود در بازار، سیستم اعلام حریق بی سیم است. همانطور که از نام این سیستم مشخص است، بدون اتصال سیم کار می‌کند و تمامی تجهیزات از جمله علائم هشداردهنده، دتکتور، و … از طریق سیگنال رادیویی کار می‌کنند.

انواع سیستم اعلام حریق برای لوله گذاری

نحوه لوله گذاری اعلام حریق

با توجه به نقشه اجرایی سیم کشی در سیستم اعلام حریق، نحوه لوله گذاری این سیستم‌ها نیز متفاوت است. به طور کلی، اولویت سازمان نظام مهندسی بر این است که لوله گذاری برای هر بخش از منزل یا هر محیط دیگری به صورت مجزا انجام شود. به طور مثال، اگر نیاز به اجرای اعلام حریق در آشپزخانه، اتاق خواب و سالن پذیرایی است، باید لوله گذاری به صورت مجزا در هر یک از این مناطق انجام شود. دلیل این موضوع هم تعمیرات ساده‌تر سیم‌های موجود در لوله‌ها در زمانی است که لوله‌ها به صورت ممتد اجرا نشده‌اند. در غیر این صورت به طور کاملا باید لوله‌های سیستم اعلام حریق را تعویض نمود.

لوله گذاری باید مطابق با نقشه اجرایی سیم کشی‌ها انجام شود. از لوله پلیکا و یا لوله‌های فلکسیبل بدین منظور استفاده می‌شود تا امکان عبور راحت‌تر سیم و کابل‌های مختلف وجود داشته باشد. این لوله گذاری‌ها اگر به صورت حرفه‌ای انجام شوند، سیستم اعلام حریق تا مدت‌ها عملکرد خود را به بهترین شکل حفظ خواهد کرد. چرا که خود لوله‌های اعلام حریق در برابر حرارت مقاوم‌اند و به راحتی پوسیده نمی‌شوند.

لوله گذاری اعلام حریق از کف انجام می‌شود یا از سقف؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که از سوی متخصصان و تکنسین‌های اجرایی سیستم اعلام حریق پرسیده می‌شود، این است که لوله گذاری اعلام حریق از کف انجام می‌شود یا از سقف؟ به طور کلی، امکان اجرای لوله‌های این سیستم هم از کف وجود دارد و هم از سقف. با این حال بسته به شرایط ساختمان، این موضوع می‌تواند متفاوت باشد. در ساختمان‌های کوچک و چند طبقه که به دلیل ارتفاع پایین امکان اجرای سقف کاذب وجود ندارد، باید حتما لوله گذاری اعلام حریق از کف انجام شود. چرا که عملا اجرای لوله در سقف‌ها امکان پذیر نیست.

در ساختمان‌هایی که دارای سقف کاذب هستند، لوله گذاری از طریق سقف انجام خواهد شد. هر دوی روش‌های لوله گذاری عملکرد خوبی در سیستم اعلام حریق دارند؛ اما معمولا ترجیح مهندسین اجرای لوله‌ها در سقف است. با این حال مدت زمان اجرای لوله‌های سیستم اعلام حریق در کف نصف مدت زمان اجرای این لوله‌ها در سقف است.

لوله گذاری اعلام حریق از کف انجام می‌شود یا از سقف؟

تجهیزات جانبی برای لوله گذاری اعلام حریق

لوله گذاری اعلام حریق باید به گونه‌ای انجام شود تا از حداکثر استحکام این لوله‌ها و عدم پوسیدگی آن‌ها بهره مند شوید تجهیزات جانبی که برای لوله گذاری سیستم اعلام حریق مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل نگهدارنده‌ها و اتصالات برای انتقال سیم‌ها و کابل‌ها هستند. در صورتی که نیاز به ایجاد قوس در لوله‌های اعلام حریق باشد، می‌توان از انواع زانویی‌های همجنس برای این لوله‌ها استفاده کرد. سه راهی، دو راهی و … لوله‌های اعلام حریق نیز می‌توانند بسیار پرکاربرد باشند.

اجرای صحیح سیم‌کشی سیستم اعلام حریق نقش حیاتی در عملکرد درست آن در مواقع اضطراری دارد. برای اطمینان از نصب و عملکرد بهینه، مراحل زیر را به دقت دنبال کنید:

1. بررسی نقشه و برنامه‌ریزی

ابتدا نقشه سیستم اعلام حریق را به دقت بررسی کنید. تمام بخش‌های ساختمان را مطابق نقشه مرور کرده و نقاط نصب تجهیزات را مشخص کنید.

2. اجرای سیم‌کشی طبق برنامه

سیم‌کشی سیستم را بر اساس نقشه و برنامه‌ریزی انجام دهید. از مسیرهای مشخص شده در نقشه پیروی کرده و دقت کنید که کابل‌های سیستم اعلام حریق از دیگر کابل‌ها جدا باشند.

3. نصب تجهیزات

دتکتورهای دود و حرارت، واشرها و سیستم هشدار را در نقاط تعیین شده نصب کنید. برای جلوگیری از خرابی دتکتورها در طول پروژه ساختمانی، آن‌ها را تا پایان کار از پایه‌های خود جدا کنید.

4. نصب کنترل پنل مرکزی

پنل اعلام حریق را در محل جانمایی شده در نقشه های اعلام حریق نصب کنید. کابل زمین را به بدنه فلزی پنل متصل کرده و طبق دستورالعمل‌های موجود، کنترل پنل را تست کنید.

5. اتصال و تست سیستم

تجهیزات را به کنترل پنل متصل کرده و سیم‌کشی را با اهم‌متر تست کنید. از تست سیستم با مگا اهم‌متر زمانی که دستگاه به سیستم متصل است، خودداری کنید. همچنین باتری‌ها را قبل از اتصال کابل‌ها به دستگاه خارج کنید تا از آسیب‌های احتمالی جلوگیری شود.

6. تنظیم نهایی و راه‌اندازی

پس از اطمینان از درستی اتصالات و عایق‌بندی سیم‌ها، درب دستگاه را ببندید، باتری‌ها را نصب کرده و سیستم را روشن کنید. تست نهایی را با استفاده از باتری‌های جدید و باکیفیت انجام دهید.

7. بازبینی و نگهداری منظم

برای اطمینان از عملکرد مداوم سیستم اعلام حریق، آن را به صورت دوره‌ای بازبینی و تست کنید. هر گونه مشکل احتمالی را به سرعت برطرف کنید. نقشه سیستم و موقعیت سنسورها باید همیشه در دسترس باشد.

نکات کلیدی در لوله‌گذاری و سیم‌کشی سیستم اعلام حریق

در هنگام نصب و اجرای سیم‌کشی سیستم اعلام حریق، رعایت نکات زیر الزامی است:

  • تفکیک کابل‌ها: کابل‌های سیستم اعلام حریق باید جدا از سایر کابل‌های برق باشند تا از تداخل احتمالی جلوگیری شود.
  • استفاده از ابزار مناسب: از اهم‌متر برای تست کابل‌ها استفاده کنید. اگر نیاز به استفاده از مگا اهم‌متر داشتید، تمام تجهیزات از جمله آژیرها و دتکتورها را از مدار خارج کنید.
  • عدم انشعاب‌گیری: از آژیرها انشعاب نگیرید و مسیر سیم‌کشی را دقیقاً طبق نقشه دنبال کنید.
  • استانداردسازی: نقشه و طراحی سیستم اعلام حریق باید براساس استانداردهای موجود انجام شود تا در مواقع اضطراری عملکرد صحیحی داشته باشد.

سیم‌کشی سیستم اعلام حریق برای نصب و راه‌اندازی سیستم‌های اطفای حریق در ساختمان‌های مسکونی و غیرمسکونی ضروری است. اجرای صحیح این سیستم‌ها شامل نقشه‌خوانی دقیق و استفاده از نقشه‌های مخصوص سیم‌کشی است.

محافظت کارآمد از محیط خود

برای اطلاعات بیشتر درباره محصولات اعلام حریق اتوماتیک و چگونگی تبدیل آنها به بخش حیاتی از برنامه ایمنی پیشگیری از حریق خود، با ما تماس بگیرید.
تلفن:00989120236901
ایمیل:info@bsma.ir

مراحل سیم‌کشی اعلام حریق

  1. بررسی نقشه‌ها: ابتدا با دقت نقشه‌های اعلام حریق را بررسی کنید.
  2. کابل‌کشی: کابل‌کشی را طبق نقشه‌های مشخص شده و استانداردهای BS 5839 و BS 6207 انجام دهید.
  3. نصب تجهیزات: دتکتورهای دود و حرارت، شستی‌ها و سیستم‌های هشدار را نصب کنید.
  4. نصب پنل کنترل: تابلوی کنترل مرکزی را در محل مشخص شده نصب نمایید و سیم زمین را به بدنه فلزی پنل متصل کنید.
  5. آزمایش دستگاه: دستگاه را طبق دستورالعمل‌های کاتالوگ تست کنید و از وصل کردن سیم‌های ورودی به ترمینال‌ها پیش از اتمام آزمایش کامل خودداری کنید.
  6. اتصال و تست نهایی: تجهیزات را به پنل کنترل متصل کنید و سیستم را با باتری‌های جدید و باکیفیت تست کنید.

نکات مهم سیم‌کشی

  • نقشه خوانی: برای سیم‌کشی صحیح، نقشه‌های اعلام حریق باید به دقت مطالعه شوند.
  • تست کابل‌ها: کابل‌ها باید با استفاده از اهم متر تست شوند. برای تست با مگا اهم‌متر، تمامی تجهیزات باید از مدار خارج شوند.
  • حفاظت مکانیکی: در مکان‌هایی که خطر آسیب فیزیکی وجود دارد، کابل‌ها باید با حفاظت مکانیکی مناسب نصب شوند.
  • مدل‌های سیم‌کشی: مدل‌های مختلف سیم‌کشی شامل سیستم‌های آدرس‌پذیر، هوشمند، وایرلس و غیره وجود دارد که هر یک نیازمند نقشه و روش‌های خاص خود هستند.
  • پیشگیری از آسیب: هنگام نصب، باتری‌ها باید از دستگاه جدا شوند تا از آسیب جلوگیری شود.

سیم‌کشی سیستم اعلام حریق باید تحت نظارت متخصصین آموزش‌دیده انجام شود تا از عملکرد صحیح و به‌موقع سیستم در مواقع اضطراری اطمینان حاصل گردد. برای دریافت نقشه‌های دقیق و مشاوره تخصصی، با کارشناسان مرتبط تماس بگیرید.

نتیجه‌گیری

اجرای صحیح سیم‌کشی و نصب سیستم اعلام حریق، تضمین‌کننده ایمنی ساختمان در مواقع اضطراری است. با رعایت دقیق مراحل و نکات ذکر شده، می‌توانید از عملکرد بهینه سیستم و جلوگیری از وقوع حوادث ناگوار اطمینان حاصل کنید. همچنین، نگهداری منظم و تست‌های دوره‌ای از اهمیت بالایی برخوردار است تا سیستم همواره در بهترین شرایط عملکردی قرار داشته باشد.

به سازان سرای مهر آهنگ؛ ارائه دهنده انواع تجهیزات اعلام حریق

نحوه لوله گذاری اعلام حریق یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید در هنگام نصب تجهیزات اعلام حریق به آن توجه شود. به غیر از این مورد، انتخاب تجهیزات مناسب برای اتصال به لوله‌ها و سیم کشی‌های برق نیز اهمیت زیادی دارد. به سازان سرای مهر آهنگ ابتدا فعالیت خود را با ساخت جعبه آتش نشانی آغاز کرد و در شرایط کنونی بسیاری از تجهیزات مورد نیاز برای سیستم اعلام حریق را نیز به مشتریان عرضه می‌کند. برای دریافت خدمات و خرید انواع محصولات برای حفظ ایمنی ساختمان در برابر آتش سوزی، می‌توانید از طریق سایت به سازان سرای مهر آهنگ اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برند