جستجو
Close this search box.

جستجو
Close this search box.
انواع نقشه اعلام حریق ساختمان و اهمیت شناخت آن برای مهندسان
انواع نقشه اعلام حریق ساختمان و اهمیت شناخت آن برای مهندسان
تیر 18, 1403
نحوه لوله گذاری اعلام حریق؛ لوله گذاری از کف است یا سقف؟
نحوه لوله گذاری اعلام حریق؛ لوله گذاری از کف است یا سقف؟
تیر 18, 1403
انواع نقشه اعلام حریق ساختمان و اهمیت شناخت آن برای مهندسان
انواع نقشه اعلام حریق ساختمان و اهمیت شناخت آن برای مهندسان
تیر 18, 1403
نحوه لوله گذاری اعلام حریق؛ لوله گذاری از کف است یا سقف؟
نحوه لوله گذاری اعلام حریق؛ لوله گذاری از کف است یا سقف؟
تیر 18, 1403

اجزای سیستم اعلام حریق و کارکرد هر جزء از آن را بشناسید

اجزای سیستم اعلام حریق و کارکرد هر جزء از آن را بشناسید

سیستم اعلام حریق یکی از مهم‌ترین سیستم‌های امنیتی در ساختمان‌ها است که اجزای مختلفی تشکیل می‌شود. اجزای تشکیل دهنده سیستم اعلام حریق با همکاری با یکدیگر، خطر احتمالی را شناسایی می‌کنند و به کسانی که در داخل ساختمان هستند، هشدار خواهند داد. برای هر ساختمان تجاری، مسکونی و اداری، نصب و اجرای یک سیستم اعلام حریق در کنار سیستم اطفا حریق بسیار مهم است و می‌تواند با نجات جان انسان‌ها در ارتباط باشد. شناخت اجزای سیستم اعلام حریق برای درک کارایی این سیستم اهمیت دارد که در این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم.

در صورتیکه سیستم اعلان حریق در ساختمان شما نصب است و به هر دلیلی خاموش میباشد به شما پیشنهاد میشود که در سریع ترین زمان ممکن نسبت به عقد قرارداد ، سرویس و نگهداری با یک شرکت متخصص در حوزه سیستم های اعلام و اطفاء حریق اقدام نمایید .

معرفی اجزای سیستم اعلام حریق

سیستم اعلام حریق یک سیستم بهم پیوسته است که هر یک از اجزای آن نقش بسیار مهمی را در شناسایی و ایجاد هشدار برای حریق خواهند داشت. در هر ساختمان و مجتمع مسکونی که این سیستم به کار می‌رود، اجزای مختلفی وجود دارند که باید با کارکرد مناسب خود، نقش مهمی را در ایمنی ساختمان‌ها ایفا کنند. مهم‌ترین و اصلی‌ترین اجزای تشکیل دهنده سیستم اعلام حریق شامل موارد زیر هستند:

در صورتیکه سیستم اعلام و اطفاء حریق در مجتمع مسکونی شما خاموش است و یا اعلام حریق کاذب مینماید از هیئت مدیره ساختمان خود بخواهید سریع ترین زمان ممکن نسبت به عقد قرارداد ، سرویس و نگهداری با یک شرکت متخصص در حوزه سیستم های اعلام و اطفاء حریق اقدام نمایید . عدم داشتن قرارداد سرویس و نگهداری سیستم اعلام حریق در صورت وقوع حادثه برای اعضای هیئت مدیره ساختمان میتواند باعث ایجاد مشکلات فراوان حقوقی و کیفری گردد.

معرفی اجزای سیستم اعلام حریق

1. حسگرها و آشکارسازها

یکی از مهم‌ترین اجزای سیستم اعلام حریق که وظیفه شناسایی و تشخیص دود، گرما و سایر علائم آتش سوزی احتمالی را دارند، حسگرها و یا آشکارسازها هستند. آشکارسازها به دو دسته فعال و غیر فعال تقسیم بندی می‌شوند. آشکارسازهای فعال از حرکت یا صدا برای تشخیص آتش سوزی کمک می‌گیرند؛ ولی آشکارسازهای غیر فعال می‌توانند گازها و ذرات موجود در هوا را تشخیص دهند.

یک سیستم اعلام حریق معمولا از حسگرها و آشکارسازهای مختلفی تشکیل شده است که برای تشخیص انواع مختلف حریق استفاده می‌شوند. به غیر از موضوع فعال و غیر فعال بودن آشکارسازها، می‌توان آن‌ها را به چند دسته زیر تقسیم بندی کرد:

  • آشکارسازهای حرارتی: این آشکارسازها افزایش سریع دما را براساس الگوریتم های از پیش تعریف شده بر اساس استاندارد تشخیص میدهند و یا در صورت رسیدن دمای محیط به دمایی که برای دیتکتور اعلام حریق تعریف شده فعال میشوند .این حسگر برای مکان‌هایی که خطر آتش سوزی به صورت شعله بیشتر وجود دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. بعضی از حریق ها مثل حریق ناشی از چوب یا کاغد ابتدا با دود شروع میشوند و بعد از مدتی شعله ور میشوند ولی بعضی از حریق ها مانند حریق های مایعت قابل اشتعال از ابتدا با شعله فعال میشوند و باعث افزایش ناگهانی دمای محیط میگردند یکی از روش های متداول برای تشخیص این حریق ها دتکتور حرارتی میباشد .
  • آشکارسازهای دود: این آشکارسازها برای تشخیص آتش سوزی و هشدار دادن به مردم ضروری هستند. آن‌ها می‌توانند دود موجود در محیط را شناسایی کنند و آن را به واحد هشداردهنده انتقال دهند.
  • آشکارسازهای تشخیص شعله: این آشکارسازها هم در فضای باز و هم در فضای داخل خانه قابل استفاده‌اند. چرا که با فناوری مادون قرمز می‌توانند نشانه‌های حرارتی ناشی از شعله‌های آتش را شناسایی کنند.

2. کنترل پنل

کنترل پنل در واقع مغز سیستم است که سیگنال را از حسگرها و آشکارسازها دریافت می‌کند. در صورتی که سیگنال‌ها از محدوده‌های تعیین شده تجاوز کنند، دستور فعال شدن آلارم توسط کنترل پنل به آژیر ها ارسال میشود . سیستم‌های اعلام حریق از پانل‌های کنترل برای فعال کردن آلارم و نظارت بر شرایط استفاده می‌کنند.

به طور کلی، دو نوع کنترل پنل در بازار موجود است که شامل کنترل پنل‌های معمولی یا متعارف یا کانونشنال، و کنترل پنل های آدرس پذیر است در هر دو این کنترل پنل های این قابلیت وجود دارد که کنترل پنل ها در یک شبکه به همدیگر متصل باشند . ساده ترین نوع کنترل پنل، کنترل پنل معمولی است. بهترین نوع سیستم کنترل پنل از نوع آدرس پذیر است که اجازه می‌دهد تا بسته به رویداد شناسایی شده، پاسخ متفاوتی داشته باشد.

3. دستگاه‌های هشدار دهنده

دستگاه‌های هشداردهنده یکی از مهم‌ترین اجزای سیستم اعلام حریق هستند که نشانه‌های بصری تولید می‌کنند. در واقع این دستگاه در صورت تشخیص آتش سوزی به افراد حاضر در محیط هشدار می‌دهند تا آن جا را ترک کنند. بسته به نوع و هدف، این دستگاه‌ها ممکن است وسایلی مشابه با بوق، زنگ‌ها و چراغ‌های چشمک زن باشند.

دستگاه‌های هشداردهنده یا اعلام حریق جزء ضروری هر سیستم ایمنی و امنیتی است. زیرا تضمین می‌کند که مردم هشدار به موقع در مورد آتش سوزی احتمالی را دریافت می‌کنند، انواع مختلفی از سیستم‌های هشدار دهنده وجود دارد. اما به طور کلی، می‌توان آن‌ها را به دو دسته صوتی و بصری تقسیم بندی کرد. بوق و زنگ‌ها در گروه دستگاه‌های هشداردهنده صوتی قرار می‌گیرند و چراغ‌های چشمک زن در گروه دستگاه‌های هشداردهنده بصری.

معرفی اجزای سیستم اعلام حریق

4. واحد منبع تغذیه

یکی دیگر از اجزای سیستم اعلام حریق، واحد منبع تغذیه است. این قطعه  ، برق مورد نیاز تمامی قسمت‌های سیستم اعلام حریق از جمله سنسورها، آشکارسازها، کنترل پنل و وسایل اطلاع رسانی و هشداردهنده را تامین می‌کند. در بسیاری از موارد واحد منبع تغذیه از دو باتری پشتیبان و منبع برق شبکه اصلی تشکیل شده است تا در مواقعی که برق دچار قطعی می‌شود، همچنان سیستم اعلام حریق فعالیت خود را ادامه دهد. استفاده از باتری‌های پشتیبان برای محافظت مداوم از سرنشینان در برابر آتش سوزی‌های احتمالی بسیار مهم است.

هدف اولیه واحد منبع تغذیه تامین برق بدون وقفه سیستم اعلام حریق است تا همیشه آماده تشخیص و گزارش هرگونه حریق احتمالی باشد. این ویژگی تضمین می‌کند که سیستم اعلام حریق بتواند حتی تغییرات جزئی در دما و سطوح دود را تشخیص دهد و در صورت وجود خطر آتش سوزی به سرعت زنگ هشدار را به صدا درآورد. به علاوه، واحد منبع تغذیه به حفظ سطح بهینه باتری کمک می‌کند. در صورت قطع برق یا سایر شرایط اضطراری، باتری‌ها می‌توانند پشتیبان گیری مناسبی داشته باشند.

5. سیستم اسپرینکلر آتش نشانی

سیستم اسپرینکلر آتش نشانی در واقع یک نوع سیستم اطفا حریق است. این سیستم به طور خودکار آب را هنگامی که دما از آستانه تعیین شده بالاتر رفت، آزاد می‌کند تا به سرکوب سریع شعله‌ها قبل از اینکه آسیب جدی وارد کند کمک نماید. خود این سیستم دارای تنوع زیادی است که در ادامه به چند نمونه مهم آن اشاره می‌کنیم.

  • سیستم اطفاء تر
  • سیستم اطفاء خشک
  • سیستم اطفاء سیلابی توسط نازل های مخصوص اطفاء
  • سیستم اطفاء با فوم توسط نازل های فوم ساز

به سازان سرای مهر آهنگ؛ پیشرو در زمینه فروش تجهیزات اعلام حریق

این شرکت با ارائه بهترین خدمات تخصصی در زمینه واردات مستقیم تجهیزات اعلام و اطفاء حریق و اجرا و فروش تجهیزات سیستم اعلام حریق، نقش مهمی را در ایمنی ساختمان‌ها در برابر حریق و آتش سوزی ایفا کرده است. تمامی تجهیزات و اجزای سیستم اعلام حریق در این شرکت با بهترین کیفیت به مشتریان عرضه می‌شوند. می‌توانید در کنار اجرای سیستم اعلام حریق، از جعبه آتش نشانی استیل یا فایر باکس نیز برای دسترسی راحت‌تر افراد به تجهیزات اطفاء حریق استفاده کنید.  شرکت فنی مهندسی  به سازان سرای مهر آهنگ تولید انواع جعبه آتش نشانی با برند بهسازان و وارد کنند جعبه های آتش نشانی با ستاندارد های CE  و LPCB  میباشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برند