جستجو
Close this search box.

جستجو
Close this search box.
استاندارد و ضوابط تعیین ارتفاع جعبه آتش نشانی از کف ساختمان
استاندارد و ضوابط تعیین ارتفاع جعبه آتش نشانی از کف ساختمان
شهریور 26, 1403
بهترین تولید کننده جعبه آتش نشانی اصفهان با تنوع و دوام بالا
بهترین تولید کننده جعبه آتش نشانی اصفهان با تنوع و دوام بالا
شهریور 26, 1403
استاندارد و ضوابط تعیین ارتفاع جعبه آتش نشانی از کف ساختمان
استاندارد و ضوابط تعیین ارتفاع جعبه آتش نشانی از کف ساختمان
شهریور 26, 1403
بهترین تولید کننده جعبه آتش نشانی اصفهان با تنوع و دوام بالا
بهترین تولید کننده جعبه آتش نشانی اصفهان با تنوع و دوام بالا
شهریور 26, 1403

آموزش اعلام حریق ساختمان + نحوه کار و طراحی و زون بندی آن

آموزش اعلام حریق ساختمان + نحوه کار و طراحی و زون بندی آن

لازمه حفظ ایمنی در ساختمان‌های مختلف، نصب سیستم  اعلام حریق است تا در هنگام شناسایی حریق و خطر آتش سوزی به افراد حاضر در ساختمان اعلام شود. آموزش اعلام حریق ساختمان موضوعی است که حتما باید آن را مد نظر داشته باشید و با توجه به شرایط نصب این سیستم در ساختمان‌های مختلف، از آن نیز استفاده کنید. اگرچه آموزش اعلام حریق ساختمان و نحوه نصب آن حساسیت بالایی دارد و حتی می‌توان گفت که نتیجه این کار مساوی است با حفاظت از جان و مال مردم، اما همچنان با شرکت در دوره‌های مناسب، می‌توان در مورد این سیستم آموزش دید و آن را به سیستم  اطفا حریق نیز متصل کرد. یادگیری درباره نحوه کار با سیستم اعلام حریق می‌تواند تاثیر بسزایی روی کارایی این سیستم‌ها داشته باشد.

منظور از اعلام حریق چیست؟

سیستم اعلام حریق یکی از انواع تجهیزات آتش نشانی است که از مجموعه‌ای از تجهیزات مختلف در کنار یکدیگر تشکیل می‌شود و می‌تواند با شناسایی آتش سوزی، حریق را به کاربران و افراد حاضر در محیط اعلام کند. این سیستم از مجموعه‌ای از تجهیزات که مهم‌ترین آن‌ها دتکتورها و هشداردهنده‌ها هستند، تشکیل شده است. دتکتورها، می‌توانند حریق را شناسایی و هشداردهنده‌ها نیز با ایجاد هشدار صوتی، تصویری و ترکیبی می‌توانند حریق را به افراد حاضر اعلام کنند. برخی از سیستم‌های اعلام حریق به اطفا حریق نیز متصل می‌شوند و می‌توانند به صورت اتوماتیک و به محض شناسایی حریق، این سیستم را جهت مهار آتش سوزی فعال کنند.

آموزش طراحی اعلام حریق ساختمان

آموزش طراحی اعلام حریق ساختمان

یکی از مهم‌ترین موارد برای آموزش اعلام حریق، طراحی این سیستم در ساختمان‌ها است. قبل از نصب و اجرای سیستم اعلام حریق در ساختمان، لازم است که این سیستم طراحی شود. در هنگام طراحی لازم است که ملاحظات مهم از جمله ایمنی ساکنین و واکنش موثر به آتش سوزی رعایت شوند. در هنگام طراحی اعلام حریق برای ساختمان باید حتما به موارد زیر توجه داشت:

  • ارزیابی و تعیین خطر آتش سوزی
  • زون بندی حریق بر اساس نوع سیستم اعلام حریق
  • تعیین محل پانل کنترل برای اعلام حریق
  • تعیین تعداد و محل عناصر اعلام حریق بر اساس ضوابط
  • طراحی سیم کشی و ارتباطات مورد نیاز سیستم

آموزش طراحی اعلام حریق متعارف و آدرس پذیر

دو نوع سیستم برای اعلام حریق وجود دارند که باید در آموزش اعلام حریق به آن‌ها توجه شود. از نظر سیم کشی، سیستم‌های اعلام حریق متعارف با آدرس پذیر متفاوت است. به گونه‌ای که سیستم اعلام حریق متعارف از یک پیکربندی سیم کشی مبتنی بر زون استفاده می‌کند که در آن یک منطقه واحد می‌تواند چندین دستگاه را که به صورت موازی متصل شده‌اند تحت پوشش خود قرار دهد. در مقابل، طراحی اعلام حریق آدرس پذیر به شکل حلقه یا لوپ است. دستگاه‌ها به صورت متوالی در یک حلقه به هم متصل می‌شوند و به سیستم کنترل پنل اجازه می‌دهند تا به صورت جداگانه آدرس دهی داشته باشند.

در طراحی سیستم اعلام حریق متعارف باید توجه داشت که کنترل پنل مدار را برای هر گونه مدار باز یا کوتاه کنترل می‌کند. در واقع در هنگام حریق، کنترل پنل این موضوع را اعلام می‌کند؛ اما به طور دقیق مشخص نمی‌کند که در چه بخشی حریق وجود دارد. در یک سیستم اعلام حریق آدرس پذیر، پنل می‌تواند محل دقیق و نوع زنگ هشدار را نیز تغییر دهد تا دقیقا محل حریق مشخص شود.

آموزش زون بندی سیستم اعلام حریق

برای آموزش اعلام حریق ساختمان لازم است که به زون بندی سیستم اعلام حریق توجه بسیار زیادی داشت. زون بندی در سیستم اعلام حریق به معنای تقسیم یک مکان یا ساختمان به مناطق و قسمت‌های مختلف بر اساس خطرات آتش سوزی و نگرانی‌های احتمالی است. این تقسیم بندی معمولا بر اساس نوع فعالیت‌ها، مواد مورد استفاده و خطر احتمالی بروز آتش سوزی انجام خواهد شد. زون بندی حریق می‌تواند امکان محلی سازی و شناسایی منطقه‌ای حریق را بدهد. از این رو پاسخ برای اطفای حریق کارآمدتر و موثرتر خواهد بود.

طراحی زون بندی سیستم اعلام حریق متعارف با آدرس پذیر متفاوت است. در اعلام حریق متعارف، ساختمان به مناطق جداگانه تقسیم بندی می‌شود که هر منطقه نشان دهنده یک زون خاص است که از نظر آتش نظارت می‌شود. وقتی حریق اتفاق می‌افتد، این سیستم می‌تواند مشخص کند که در کدام محدوده حریق رخ داده است؛ اما منطقه دقیق را مشخص نخواهد کرد.

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر می‌تواند با یک زون بندی متفاوت، امکان تشخیص مکان دقیق آتش سوزی را فراهم کند. در واقع آن‌ها می‌توانند با شناخته منحصر به فرد برای یک دستگاه خاص مانند دتکتورها، ایستگاه‌های کششی و یا پانل‌های کنترل، حریق و محل دقیق آن را تشخیص دهند. در این صورت امکان واکنش سریع‌تر و کارآمدتر برای تشخیص منبع آتش سوزی و مهار آن فراهم می‌شود.

آموزش طراحی اعلام حریق متعارف و آدرس پذیر

اموزش کار با سیستم اعلام حریق

کار کردن با سیستم اعلام حریق یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید در آموزش اعلام حریق ساختمان به آن پرداخته شود. برخلاف سیستم اطفا حریق دستی که نیازمند یادگیری شما است، سیستم اعلام حریق به صورت اتوماتیک و بدون نیاز به دخالت کار می‌کند. این سیستم از یک دتکتور تشکیل می‌شود که می‌تواند دود یا حرارت را شناسایی کند و سیستم اعلام حریق و هشدار را فعال نماید. این دتکتور ممکن است در هر مکانی مانند سقف، دیوار و … نصب شود و طبیعتا ضرورتی به فعال کردن آن به صورت دستی وجود ندارد.

در مدل‌های جدیدتر سیستم اعلام حریق هیچ گونه سیم کشی وجود ندارد. سیستم به صورت بی سیم قابل کنترل است و می‌تواند کارایی بسیار خوبی را از خود نشان دهد. به دلیل کنترل از راه دور سیستم اعلام حریق، عملکرد این سیستم روز به روز در حال پیشرفته‌تر شدن است و می‌توان حتی محل دقیق حریق را نیز به لطف این سیستم‌ها شناسایی نمود.

خرید انواع تجهیزات سیستم اعلام حریق با به سازان سرای مهر آهنگ

آموزش اعلام حریق ساختمان موضوعی تخصصی است که دوره‌های مختلفی در این حوزه برگزار می‌شوند. برای نصب و اجرای این سیستم، لازم است که از افراد متخصص کمک گرفته شود تا بتوان حداکثر کارایی و عملکرد را از اعلام حریق مشاهده کرد. به سازان سرای مهر آهنگ، یکی از بهترین شرکت‌های تخصصی در حوزه فروش تجهیزات آتش نشانی و فایر باکس است که امکان خرید تجهیزات اعلام حریق را نیز برای شما فراهم می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برند