جستجو
Close this search box.

جستجو
Close this search box.
کپسول هالوژنه چیست؟ کاربرد، مزایا و نکات ایمنی
کپسول هالوژنه چیست؟ کاربرد، مزایا و نکات ایمنی
مهر 25, 1403
فوم آتش نشانی چیست؟ کاربردها، مواد اولیه و نحوه استفاده
فوم آتش نشانی چیست؟ کاربردها، مواد اولیه و نحوه استفاده
مهر 25, 1403
کپسول هالوژنه چیست؟ کاربرد، مزایا و نکات ایمنی
کپسول هالوژنه چیست؟ کاربرد، مزایا و نکات ایمنی
مهر 25, 1403
فوم آتش نشانی چیست؟ کاربردها، مواد اولیه و نحوه استفاده
فوم آتش نشانی چیست؟ کاربردها، مواد اولیه و نحوه استفاده
مهر 25, 1403

سیستم اطفا حریق مه آب چیست و چگونه کار می‌کند؟ + مزایای آن

هنگامی که صحبت از اجرای سیستم اطفا حریق می‌شود، روش‌ها و پروسه‌های مختلفی به میان می‌آیند که هر کدام می‌توانند برای خاموش کردن آتش در شرایط مختلفی استفاده شوند. در سال‌های اخیر، سیستم جدیدی به نام سیستم اطفا حریق مه آب روی کار آمده که امکان اطفای حریق حرفه‌ای و پرسرعت را فراهم می‌کند. این سیستم اطفای حریق بر پایه آب بوده و با تبدیل کردن ذرات آب به ذرات بسیار ریز، می‌تواند آتش سوزی‌های گسترده را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با حذف عامل «حرارت» در مثلث آتش مهار کند.

سیستم اطفا حریق مه آب چیست؟

سیستم اطفا حریق مه آب به عنوان یک راه پیشرفته برای اطفای حریق شناخته می‌شود. در این روش آب به عنوان عامل اصلی برای خاموش کردن آتش استفاده می‌شود، با این تفاوت که آب به قطرات بسیار کوچک‌تر تبدیل شده که می‌توانند برای کنترل، سرکوب و خاموش کردن آتش استفاده شوند. این سیستم با تخلیه آب پرفشار از طریق یک نازل تخصصی کار می‌کند و می‌تواند با ایجاد مه ریز، نقش مهمی را در جذب گرمای آتش داشته باشد. این مه غبارآلود ایجاد شده، به طور موثر در گسترش و کاهش شدت آتش مفید است.

 

مزایا سیستم اطفا حریق مه آب

سیستم اطفا حریق مه آب دارای مزایای متعددی نسبت به سیستم‌های سنتی خاموش کننده و بر پایه CO2 دارند که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

سیستم اعلام حریق متعارف؛ نوع عملکرد، تجهیزات و کاربرد
مطالعه

مزایا سیستم اطفا حریق مه آب

  • مصرف کمتر آب: برخلاف سیستم‌های اسپرینکلر و سایر سیستم‌های اطفای حریق بر پایه آب، سیستم‌های مه پاش به آب بسیار کمتری نیاز دارند. به گونه‌ای که آن‌ها می‌توانند تا 90 درصد در مصرف آب صرفه جویی کنند. این ویژگی می‌تواند نقش مهمی را در صرفه جویی در مصرف آب و کاهش آسیب ناشی از ریزش آب روی تجهیزات و تاسیسات مختلف داشته باشد.
  • خنک سازی سریع‌تر: قطرات کوچک مه در سیستم اطفا حریق مه‌آب، می‌توانند نقش بسیار مهمی را خنک سازی سریع‌تر به همراه داشته باشند. به گونه‌ای که می‌توان برای خنک کاری آتش به صورت فوری و در چند دقیقه از این سیستم کمک گرفت. علاوه بر این، به دلیل پاشش پرقدرت‌تر، این سیستم می‌تواند مساحت اثربخشی بیشتری را به همراه داشته باشد.
  • ایمنی بالاتر برای ساکنان ساختمان: سیستم‌های مه آب، مواد شیمیایی خطرناکی را در هنگام آتش سوزی ایجاد نمی‌کنند و کمتر از سایر روش‌های اطفا حریق مانند سیستم‌های CO2 باعث آسیب به انسان می‌شوند.
  • هزینه کل مالکیت کمتر: سیستم‌های مه پاش دارای دوام بالا، زمان نصب کوتاه و هزینه‌های پاکسازی کمتر هستند و نیاز به بازرسی‌های مکرر کمتری نسبت به سایر روش‌های سرکوب کننده آتش دارند.
  • تطبیق پذیری بیشتر: سیستم اطفا حریق مه‌آب را می‌توان با تنظیمات مختلف و در اتاق‌های کوچک گرفته تا انبارهای بزرگ استفاده کرد.

فشار در سیستم اطفا حریق مه آب

زمانی که سیستم اعلام حریق فعال می‌شود، این سیستم با ایجاد فشار بسیار زیاد در آب می‌تواند آب را برای خروج به شکل مه آماده کند. این سیستم از نظر فشار به سه دسته کم فشار، متوسط و با فشار بالا تقسیم بندی می‌شوند. هر چقدر فشار ایجاد شده در این سیستم بیشتر باشد، غبار تولید شده نیز ریزتر خواهد بود.

کپسول آتش نشانی مخصوص خودرو
مطالعه

اندازه قطرات آب در این سیستم

اندازه قطرات آب تولید شده توسط نازل‌ها برای اثربخشی سیستم اطفا حریق مه آب بسیار مهم هستند. قطرات کوچکتر غبار ریزتری ایجاد می‌کنند که در تماس با شعله‌های آتش، اثر خنک کنندگی بهتری را ارائه می‌کنند. این ویژگی به کاهش سرعت گسترش آتش کمک کرده و می‌تواند احتمال آسیب‌ها را به حداقل برساند. علاوه بر این، قطرات کوچک‌تر آب سبک‌تر هستند و می‌توانند با مصرف آب کمتر فضای بیشتری را پوشش دهند. در حالت کلی لازم است که قطرات آب در سیستم اطفا حریق مه آب کمتر از 1000 میکرون سایز داشته باشند. هر چقدر فشار در این سیستم بیشتر باشد، اندازه قطره‌های آب نیز کوچک‌تر می‌شود. به طور مثال، به طبقه‌بندی زیر توجه داشته باشید:

  • سیستم‌های کم فشار: سایز قطرات زیر 1000 میکرون
  • سیستم‌های فشار متوسط ​: سایز قطرات بین 300 تا 500 میکرون
  • سیستم‌های فشار بالا: سایز قطرات بین 50 تا 100 میکرون

مقایسه سیستم اطفا اسپرینکلر با اطفا حریق مه آب

سیستم‌های اطفای حریق بر پایه آب دارای تنوع زیادی هستند که هر کدام با پاشش آب به سمت بیرون و حذف حرارت آتش، می‌توانند باعث مهار آتش سوزی در زمان کوتاهی شوند. استفاده از سیستم اطفا حریق بر پایه آب اسپرینکلر سنتی می‌تواند تاثیر زیادی روی مهار آتش سوزی داشته باشد؛ اما اندازه قطرات آب تولید شده توسط این سیستم حدود 5000 میکرون و 5 برابر بزرگ‌تر از بزرگ‌ترین سایز قطرات آب در اطفای حریق مه آب است. همین قطرات بزرگ‌تر میزان مصرف آب را افزایش و پوشش دهی فضا را کاهش می‌دهند. از این رو در فضاهایی با متراژ بزرگ، اطفا حریق بر پایه مه بهتر عمل می‌کنند.

بهترین تولید کننده جعبه آتش نشانی اصفهان با تنوع و دوام بالا
مطالعه

کاربردهای سیستم اطفا حریق مه آب

سیستم‌های اطفای حریق مه آب را می‌توان در انواع مختلفی از تاسیسات تجاری و صنعتی مورد استفاده قرار داد. چرا که امکان مهار و خاموش کردن آتش‌های مختلف با کلاس‌های زیر را دارند:

  • کلاس A – مواد قابل احتراق (کاغذ، چوب، پارچه)
  • کلاس B – مایع قابل اشتعال یا گاز (گریس، بنزین، روغن)
  • کلاس C – تجهیزات الکتریکی (لوازم، سیم کشی، ابزار برق)

 

 

سیستم اطفا حریق مه آب چیست و چگونه کار می‌کند؟ + مزایای آن

سیستم مهار آتش بر پایه معمولا برای فضاهایی استفاده می‌شوند که ممکن است روش‌های سنتی اطفای حریق مانند اسپرینکلرها موثر نباشند و یا با وجود خاموش کردن آتش، باعث ایجاد خسارات زیاد شوند. بنابراین، معمولا در دیتا سنترها، موزه‌ها، ساختمان‌های تاریخی و بسیاری از فضاهای دیگر زیر از سیستم اطفای حریق بر پایه مه استفاده می‌شود.

  • کارخانه‌های تولید کننده ماشین آلات
  • روغن پزهای صنعتی
  • تونل‌های جاده‌ای و ریلی
  • نیروگاه‌های هسته ای
  • کابین مسافران کشتی
  • توربین‌های تولید برق

اجرای انواع سیستم اطفا حریق بر پایه آب با به سازان سرای مهر آهنگ

اجرای سیستم اطفا حریق مه آب و سایر سیستم‌های بر پایه آب برای خاموش کردن آتش، می‌توانند نقش بسیار مهمی را در مهار آتش و کاهش گسترش آن داشته باشند. انتخاب بهترین متخصص برای اجرای این سیستم‌ها به اندازه اجرای دقیق و صحیح حائز اهمیت است. شرکت به سازان سرای مهر آهنگ، به عنوان یک شرکت متخصص در حوزه اجرا و فروش اطفای حریق بر پایه آب شناخته می‌شود. در صورت نیاز به دریافت مشاوره برای خرید و استعلام قیمت، می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برند