جستجو
Close this search box.

جستجو
Close this search box.
اطفای حریق دی اکسید کربن چیست؟ مزایا، کاربرد و نحوه استفاده
اطفای حریق دی اکسید کربن چیست؟ مزایا، کاربرد و نحوه استفاده
شهریور 26, 1403
استاندارد و ضوابط تعیین ارتفاع جعبه آتش نشانی از کف ساختمان
استاندارد و ضوابط تعیین ارتفاع جعبه آتش نشانی از کف ساختمان
شهریور 26, 1403
اطفای حریق دی اکسید کربن چیست؟ مزایا، کاربرد و نحوه استفاده
اطفای حریق دی اکسید کربن چیست؟ مزایا، کاربرد و نحوه استفاده
شهریور 26, 1403
استاندارد و ضوابط تعیین ارتفاع جعبه آتش نشانی از کف ساختمان
استاندارد و ضوابط تعیین ارتفاع جعبه آتش نشانی از کف ساختمان
شهریور 26, 1403

آموزش اطفا حریق با کپسول آتش نشانی؛ چگونه آتش را خاموش کنیم؟

آموزش اطفا حریق با کپسول آتش نشانی؛ چگونه آتش را خاموش کنیم؟

حریق می‌تواند بسیار جانسوز و خطرناک باشد. متاسفانه عدم آگاهی در مورد نحوه اطفای حریق باعث می‌شود تا افراد حتی با وجود تجهیزات آتش نشانی در محیط، قادر به استفاده از این تجهیزات نباشند و این موضوع در نهایت به آتش سوزی و حریق خطرناک و گسترده تبدیل شود. آموزش اطفا حریق با کپسول آتش نشانی، موضوعی است که قصد داریم در این مقاله به آن بپردازیم. بنابراین، اگر در هنگام حریق و آتش سوزی هنوز قادر به استفاده از کپسول اطفای حریق نیستید، در ادامه مقاله همراه ما باشید تا نحوه اطفا حریق را به شما آموزش دهیم.

اطفا حریق چیست و چگونه انجام می‌شود؟

حریق یا آتش سوزی در اثر وجود 3 عامل رخ می‌دهد و اگر بتوان هر یک از این سه عامل را مهار کرد، آتش سوزی نیز مهار خواهد شد. مثلث آتش متشکل از حرارت (دمای بالا)، سوخت و اکسیژن است. اطفا حریق زمانی انجام می‌شود که یکی از این سه فاکتور و یا بیشتر از بین بروند. در این صورت حریق خنثی شده و دیگر گسترش پیدا نمی‌کند. اما اگر در حالت عادی همچون سوخت، اکسیژن و حرارت وجود داشته باشند، احتمال گسترش آتش وجود خواهد داشت.

اطفا حریق به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که برای مهار کردن حریق و آتش سوزی‌های کوچک تا بزرگ انجام می‌شوند. این اقدامات معمولا شامل استفاده از کپسول‌های آتش نشانی برای کاهش حرارت آتش و یا حذف اکسیژن هستند. اطفای حریق می‌تواند توسط مردم با آموزش دقیق و یا توسط آتش نشانان (در سطح وسیع) انجام شود.

انواع روش‌های اطفا حریق

انواع روش‌های اطفا حریق

برای آموزش اطفا حریق در ابتدا لازم است که با انواع روش‌هایی که برای مهار آتش سوزی مورد استفاده قرار می‌گیرند، آشنایی داشته باشید. به طور کلی، 4 راه برای مهار آتش سوزی وجود دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

1. خنک کردن

اولین روش برای اطفای حریق، خنک کردن است. در این روش از آب یا سایر مایعات و مواد خنک کننده برای پایین آوردن دمای حریق استفاده می‌شود. آب به عنوان بهترین خنک کننده برای آتش سوزی‌هایی که بدون چربی و روغن ایجاد شده‌اند، شناخته می‌شود و می‌تواند تاثیر زیادی را روی خنک کردن حریق داشته باشد.

2. خفه کردن

اگر بتوانید اکسیژن رسانی را به مواد در حال سوخت کاهش دهید، اطفا حریق انجام خواهد شد. برای خاموش کردن آتش، می‌توان از رسیدن هوای تازه به محل آتش سوزی جلوگیری نمود. با این کار اکسیژن آتش محدود می‌شود و پس از قطع شدن آن، آتش به طور کامل خنک خواهد شد.

3. قطع سوخت رسانی

در آموزش اطفا حریق یکی دیگر از اقداماتی که برای مهار آتش مورد توجه قرار می‌گیرد، قطع سوخت رسانی است. این کار را می‌توان با قطع جریان برق، جدا کردن جریان مایعات قابل اشتعال، حذف سوخت جامد و … انجام داد.

4. ایجاد وقفه در آتش سوزی

یکی دیگر از روش‌های حذف اطفای حریق، ایجاد وقفه در آتش سوزی است. در این روش نیازی به حذف اکسیژن، قطع سوخت و یا خنک کردن آتش نیست و می‌توان با پاشیدن یک سری مواد مخصوص روی آتش، اجازه گسترش آن را نداد.

آموزش استفاده از کپسول اطفا حریق

کپسول آتش نشانی به عنوان یکی از مهم‌ترین تجهیزاتی است که باید پس از فعال شدن سیستم اعلام حریق مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از کپسول آتش نشانی توسط همه افراد امکان پذیر است و فقط نیاز به یک آموزش ساده و کاربردی دارد. آموزش اطفا حریق با کپسول آتش نشانی زمانی امکان پذیر است که افراد در مورد انواع حریق اطلاعات کافی داشته باشند تا بتوانند بسته به نوع حریق، بهترین کپسول خاموش کننده را مورد استفاده قرار دهند. برای تشخیص بهترین کپسول اطفای حریق باید در ابتدا با کلاس‌های آتش آشنا شوید. روی تمامی کپسول‌های آتش نشانی درج شده که برای چه نوع کلاس آتشی قابل استفاده‌اند.

  • کلاس A: آتش سوزی با عامل اصلی مواد قابل احتراق
  • کلاس B: آتش سوزی با عامل اصلی مایعات قابل اشتعال
  • کلاس C: آتش سوزی با عامل گازهای قابل اشتعال
  • کلاس D: آتش سوزی با عامل سوزاندن فلزات آتش سوزی‌های الکتریکی
  • کلاس F: آتش سوزی با عامل حریق روغن‌ها و چربی‌های پخت و پز

آموزش اطفا حریق با کپسول آتش نشانی

حال که با انواع حریق آشنا شدید، بسته به نوع حریق ایجاد شده باید حتما از کپسول آتش نشانی مناسب استفاده کنید. دقت کنید که هیچ گاه از کپسول‌های آتش نشانی نامناسب برای محیط استفاده نکنید، چون ممکن است صدمه جدی را به همراه داشته باشند و حتی باعث خفگی افراد حاضر در محیط نیز شوند. برای استفاده از کپسول آتش نشانی لازم است که مراحل ساده زیر را دنبال کنید.

  • ابتدا کپسول آتش نشانی را از فایر باکس و یا دیوار خارج کنید.
  • سپس ضامن کپسول آتش نشانی را بکشید.
  • حال در فاصله‌ای مناسب از آتش بایستید و نازل را به سمت آتش بگیرید. در این حین باید پشت خودتان را به باد آتش کنید که حرارت آن اذیتتان نکند.
  • اهرم کپسول را فشار دهید تا مواد روی آتش پاشیده شوند. فاصله شما تا آتش نباید خیلی کم یا خیلی زیاد باشد و باید حتما فاصله استاندارد را مشخص کنید.
  • پس از فروکش کردن آتش، می‌توانید به آرامی و قدم به قدم به سمت آتش حرکت کنید تا به خوبی آتش خاموش شود و سپس کپسول را کنار بگذارید.

آموزش اطفا حریق با کپسول آتش نشانی

مقایسه اطفای حریق با کپسول آتش نشانی با سایر روش‌ها

روش‌های دیگری برای اطفای حریق وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به پتوی آتش نشانی و یا ریختن آب روی سر آتش اشاره کرد. با این حال این روش‌ها به اندازه انتخاب یک کپسول آتش نشانی مناسب با حریق کارآمد نیستند و ممکن است صدمات جدی را به همراه داشته باشند. علاوه بر این، کپسول‌های آتش نشانی توسط همه افراد قبل از گسترش آتش قابل استفاده‌اند. از این رو می‌توان برای مهار آتش سوزی در کوتاه‌ترین زمان ممکن، با توجه به آموزش اطفا حریق با کپسول آتش نشانی، از این کپسول‌ها برای اطفای حریق استفاده نمود.

خرید انواع مهارکننده آتش از به سازان سرای مهر آهنگ

شرکت تولید کننده تجهیزات و مهارکننده‌های آتش، امکان خرید و نصب تجهیزات را در ساختمان‌ها فراهم می‌کند. در صورت نیاز به خرید انواع مهارکننده آتش می‌توانید از شرکت به سازان سرای مهر آهنگ که عرضه کننده انواع کپسول‌های اطفای حریق است کمک بگیرید. بسته به نوع آتش سوزی در محل مورد نظر، امکان انتخاب بهترین کپسول‌های آتش نشانی از طریق این سایت وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برند